Lengyel női alkotók, energiák három napon át az Artusban

  • narancs.hu
  • 2023. június 9.

Interaktív

Performing Poland - A Grotowski Intézet fesztiválja június 9-től 11-ig.

Vajon a Szabadság, Méltóság és Szeretet csak a pontosan megkomponált „művészeti élmény” keretei közt találhatja meg a helyét? Vagy képes lesz újra beköltözni a szívünkbe, az otthonunkba, az utcáinkba, mint ahogy korábban tette?

A Perform[ing] Poland projektje hét eredeti performanszt foglal magába, melyeket a Lengyelországban élő és alkotó művésznők új generációja – performerek, táncosok, színésznők, előadóművészek –  talált ki és valósított meg.

Mindegyik performansz olyan problémákkal foglalkozik, amelyekkel leírhatjuk a bennünket körülvevő szociális tér változásainak jelen állapotát, s amely még mindig nem kapta meg végleges formáját, ellenben úgy tűnik, mintha valami meghatározhatatlan, veszélyes irányba sodródna. Tudunk-e ismét a művészet nyelvével értékekről beszélni egy olyan korban, amikor a politika nyelve és a társalgási nyelv annyira jelentőségét vesztette, mint még soha?

A Perform[ing] Poland a Kereszteződések; Nők a performatív művészetekben elnevezésű program keretében jött létre, melynek szervezője Monika Wachowicz; a projektet a wrocławi Jerzy Grotowski Intézet indította el 2021/22-ben.

A fesztivál előadásai:

Transportation – Anna Steller

JÚNIUS 9. 18:00

FOUR – Teatr A Part és Amareya Színház előadása

JÚNIUS 9. 20:00

 
Four
Fotó: Justyna Zadlo

ACTS – Aurora Lubos

JÚNIUS 10. 18:00

ANATOMIES – Natalia Chylińska és Katarzyna Pastuszak

JÚNIUS 10. 19:30

 
Anatomies
Fotó: Justyna Zadlo

SHEOL | שאול – Monika Wachowicz és Jarosław Fret színházi ’szeánsza’

JÚNIUS 10. 20:00 JÚNIUS 11. 20:30

WELCOME – Aurora Lubos

JÚNIUS 11. 19:00

 
Welcome
Fotó: Tobiasz Papuczys

CRUMBS – Monika Wachowicz

JÚNIUS 11. 22:00

A Grotowski Fesztivál záróeseménye az Artus és a Grotowski Intézet alkotóitól:

Kérész Művek 77. – BIZTOS TALÁN

június 12. 20:00

Egyre kevésbé tudjuk, hogy mi lesz holnap. Ez félelmetes lehet. 

De miért is az?

A biztonságérzet illúziója, vagy az örökös bizonytalanság és az állandó változás felismerése adhat valódi biztonságérzetet?

Tudjuk, hogy semmi nem marad így örökre. Tudjuk, hogy minden változik, minden elmúlik. Tudjuk, hogy ami ma van, az holnap talán már nem lesz. Tudjuk, hogy ma élünk, és hogy holnap talán meghalunk. 

Ez egy BIZTOS TALÁN.

Nem hisszük, de tudjuk. Biztosak vagyunk a bizonytalanban. És így a jövő már nem is annyira félelmetes.

(Goda Gábor)

Részletek: https://artus.hu/category/aktualis/aktualis-eloadasok/

Jegyek: https://artus.jegy.hu/

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van.