tévéSmaci

Libafejek

  • tévésmaci
  • 2019. november 17.

Interaktív

Amikor Sztupa és Troché elkészültek az első néhány robotjukkal, nos, azok egyfelől roppant kezdetlegesek voltak, másfelől meg kellett sétáltatni őket, mert a mozgásigény csak úgy tombolt bennük, de futni az első példányok még nem tudtak. Igazság szerint amolyan karikatúra robotok voltak, hatalmas kockafejük volt, zöld és piros lámpák villogtak a szemük helyén, s a fejükből, tán haj gyanánt, ide-oda hajladozó antennák álltak ki kis gömbbel a végükön. Volt ugyan – nagy bumszli – lábfejük, de a talpukba szerelt görgőkön haladtak, s ha például le kellett lépniük egy járdáról, egészen komikus módon hajlították be a térdüket, s emelték a lábukat. Meglehet, kicsit recsegve is, mintha már újonnan reumások lennének. De mert a mozgásigény szót a világ majd’ minden nyelvén egyszerre írták ki – kis piros égőkből álló – kijelzőjükre, nem volt mese, meg kellett járatni őket. Sztupa meg is tervezte az útvonalukat, a Batthyány tértől indulva végig a felső rakparton, egészen a Szabadság hídig, ott át, majd a Tolbuhin körúton a Kálvin térig, onnan meg a Kecskeméti utcán a Felszabadulás térig. Ott teherautó várja majd őket, s ennyi volt a móka, mehet tovább a fejlesztés. Az első menetnek két példánnyal vágtak neki, Sztupa kísérte az egyiket, Troché a másikat. Szokatlanul cvíder november volt, mindenki elővette már a nagykabátot, csak ez a két marha rítt ki a tömegből lámpákkal, gombokkal, potméterekkel díszes alumíniumvértezetükben – annyira kezdetlegesek voltak, hogy a hasukon még egy nagy szervizajtó is volt, kis kilinccsel. Csakhogy az emberek az utcán még így sem vették észre őket! S nem azért, mert annyira figyelmetlenek, magukba fordultak lettek volna, hanem a fasz tudja, miért. Voltak, akik nekik is ütköztek, anyáztak vagy bocsánatot kértek, de meg nem lepődtek. Furcsa volt.

Pénteken (18-án) két érdekes magyar filmhez segít hozzá minket az áldozatos közszolgálatiság. Az egyszerűbb eset az este tíz előtt az M5-ön kezdő Ripacsok – leginkább azért, mert azt mindenki ismeri és szereti. Az már egy kicsit rázósabb kérdés, hogy ki mit szeret benne, de mégis elég nyilvánvaló. Garas Dezső és Kern András bombabiztos párosát, a máig idézgetett slágerüket (Egyedül nem megy), a korabeli (1981) magyar szórakoztatóipari miliőt (a csepűrágók oly vonzó kisvilágát), de még olyat is ismerek, aki arra bukik, hogy a Hé, barátom, itt van Sabata című film egyik mellékalakja (William Berger, a Bendzsó) cameózik benne (leveri a sloziban Kernt). Azt a kérdést viszont a legártatlanabb néző is joggal teszi fel a megtekintés után (vagy inkább már közben), hogy mondd csak, mit akarsz tőlem, te film? Válasz: tőled semmit, csak kurva jó fejnek akarok látszani. Nos, sikerült, ha ez siker. És akkor jöhet a cifra eset: a Duna tévén alig húsz perccel később kezdődő Nyugatról keletre, avagy a média diszkrét bája. Első látásra, mintha a kor szégyellős fenegyerekének, Szőke Andrásnak az egyik filmjét látnánk, ott ökörködik maga Szőke és persze maga Badár is, és pont úgy csinálnak, ahogy szoktak (ez lehetett a rendezői instrukció). Szőkét konkrétan Ivándzsó Bélának hívják, dehogyis erőltetett ez, visz valami baszom nagy tévét egy tehertaxin. A rendezők (akkor a tegnap hősei) Dárday István és Szalai Györgyi, jaj, nagyon benéztek valamit. A naptárt. Önök is jobban teszik, ha tévé helyett a naptárjukat nézegetik: a jövő már tart.

 

Figyelmébe ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.