tévéSmaci

Majmok a vetésben

  • tévésmaci
  • 2015. november 22.

Interaktív

Amikor Sztupa és Troché futottak, jött szembe egy ember. Magas volt, ősz és karcsú, valami közlekedési vállalat egyenruháját viselte, lehetett akár nyugdíjazás előtt álló hajóskapitány vagy elsőtiszt is, bár a közelben volt egy villamosremíz. Ez az ember egyszer csak kinyújtotta a nyelvét, leért az egészen a mellkasáig, olyan hosszú volt neki. Sztupa és Troché talán észre sem vették, körülöttük szabályosan megállt a világ, kimerevedett az élet. De mondjuk inkább, hogy lemerevedett, mert a kimerevedett olyan képszerű, a mozgókép merevedik ki, pedig ez a futás – a szemtanú, Ómafa szerint – éppenséggel a mozgóképek tehetetlenségét, tehetségtelenségét bizonyította. Nincs az a százméteres olimpiai döntő, ami úgy bírna hatni a tévében, mint amikor valaki elrohan melletted. Igazi futásról beszélek, tette hozzá Ómafa, hogy tévedés ne legyen. S tényleg, amikor Sztupa és Troché futottak, robbant körülöttük az energia. Nem, nem is az energia, a levegő robbant, a közeg, ami magába foglalta őket, az robbant, tört darabokra, s hullott le róluk, ahogy elhaladtak az álló emberek között. Az energia nem robbant, az egyszerűen láthatóvá, megfoghatóvá vált. Megjelent, ott volt a tisztelt jelenlévők között. Troché futott elöl, Sztupa utána, de ennek nem lehetett különösebb jelentősége, noha olyan benyomást keltettek, mint üldöző és menekülő, s valószínűleg fordítva sem eshetett volna meg, hogy Sztupa fut elöl, Troché meg a nyomában. Mindezzel együtt sem volt sok jelentősége a sorrendnek, mert ugyanaz az ener­gia­tömeg vágott orrba mindenkit, aki mellett elhaladtak. Amikor elindultak, nekilódultak, kilőttek, felborult minden körülöttük, asztalok, székek, üres dobozok, letámasztott kerékpárok, fölágaskodtak és prüszköltek a lovak, a macskák lekuporodtak és fújtak. Az ajtók kinyíltak, az ablakok becsukódtak, amikor Sztupa és Troché futottak. Ómafa széttárta a kezét, s úgy mondta, hogy tudja, hogy lehetne szebben is, de pontosabban aligha: amikor Sztupa és Troché futottak, akkor futva volt. Mintha az életük lenne a tét. Pedig hamarosan megálltak, az egész nem tartott egy percig sem.

Szombaton (24-én) régi jó barátunk, Stringer Bell konkrétan Beyoncéval tolja az AXN-en este kilenckor, az Őrült szenvedély című filmben, amiért így látatlanban egy ly. garast nem adnék, s nem is Be­yoncé asszony benne az ellenség, hanem Barzini, mindegy. Amikor ezzel végeztünk, az angol kém, nem éppen James Bond, de nem is Smiley (hanem Michael Caine) találkozik az amerikaival (Karl Malden) a Film Mánián, és valszeg megmentik a világot, hiszen ezért tartja az emberiség a kémeket. Meg az Egymilliárd dolláros agyukért.

Vasárnap visszatérünk a nyolcvanas évekbe, s eldaloljuk az érzékenység dalát, mint csácsogó Madárka éjjel tizenegykor a Cinemaxon. Van ötvenes évekezés, Elvis és Rákosi, hatvanasozás, Beatles meg Kennedy, hetvenesezés, Bundesliga-frizura meg Ostpolitik, a nyolcvanas évekről nyilván azért ekkora a kuss, mert akkor még azt hittük, hogy Nicolas Cage egy színész, s Alan Parker sem szélhámos. Említhetnénk még A Bellicher aktát, ami mégis egy holland film és ma az AMC, holnap meg a Film Mánia, holnapután meg nyilván maga Bellicher kérdi meg a közértben, hogy parancsolunk-e még valamit, de a Film Cafén ízetlenkedő Larry Flyntnek sem jut már a helyszűkéből egy falatnyi sem.

Hétfő, igen a hétfő miatt, amikor nem adásszünet lesz, hanem Sabata triple feature, amit éjfél előtt pár perccel – s természetesen az opus magnummal – kezd el az AMC, így reggelig lehet zúzni. Bár két Lee Van Cliff közé beszorították Yul Brinnert is, de ki lehet bírni őt is. Tehát Hé, barátom, itt van Sabata! (anno a magyar mozikat is megjárta, olyannyira, hogy Sándor Pál például a bendzsós csókát le is igazolta belőle a Ripacsokba, leüti Kernt a klotyóban, semmi több, nálam biztosan felszedte volna Udvaros Dorottyát). Utána Isten veled, Sabata! Ő névrokon lehet csak, a nyomulós Sabaták miatt, mert ebben van a Yul B. S a Sabata visszatér, s vele a reggel, az is visszatér. Semmi tv!

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.