tévéSmaci

Makiparádé

  • tévésmaci
  • 2018. augusztus 26.

Interaktív

Amikor Sztupa és Troché a zelifánok és a kohlschmeckerek ellentéteit igyekeztek elsimítani, először nem tűnt rózsásnak a helyzet. De kik is azok a zelifánok? Nagyjából ugyanolyanok, mint a kohlschmeckerek, csak nekik van ez a vesszőcske az a-n, mert fanok, rajongók ők, fanatikusak a nyomorultak, csak valami kiejtésbeli slendriánság vagy az isten tudja, mi miatt ott ragadt nekik az a vessző az a-n. Persze kezdetben kicsit rá is játszottak a zelifán és az elefánt oly közeles hangzására, a korabeli karikatúrák például egyöntetűen elefántokkal azonosították a zelifánokat, vagy úgy, hogy elefántháton lovagolt a zelifán, vagy az elefánt maga zabált egy nagy rakás káposztát, ügyesen, az ormányát segítségül hívva igyekezetében, s természetesen szerfelett elégedett pofával. Értelemszerűen a kohlschmeckerek szamárként vagy maguk is szamárháton jelentek meg ugyanezeken a karikatúrákon, például egy pecabottal a szamár orra elé tartva répa helyett egy egészséges fej káposztát. Elég az hozzá, hogy akkora ellenségeskedés lett mindebből, hogy a híre a legfelsőbb vezetésig is elért, akik személyesen kértek segítséget a magyar partnertől. (Alkalmasint Walter Ulbricht és Antonín Novotný is tisztában voltak vele, hogy jobb ez így, mintha a Szovjetunióhoz fordulnának; Sztupa és Troché praxisát illetően sem voltak illúzióik, de ez így mégis enyhébb lefolyásúnak tűnt, mint a Vörös Hadseregnél erre a célra rendszeresített protokoll.) Mindazonáltal sietni kellett, mert a zelifánok már a frontvonalon túráztatták legkorszerűbb Jawa típusú motorkerékpárjaikat, míg odaát már vadul felszikráztak az MZ-tek, s mögöttük fenyegetően felsorakoztak az NDK-s határőrség épp’ szabadnapos tagjainak alkalmilag kölcsönvett nyitott tetejű harci Trabantjai is. A helyzet tehát pattanásig feszült, zelifánok szemben a kohlschmeckerekkel, nézni is rossz volt, amikor végre megérkeztek a mieink, Sztupa mint kohlschmecker, Troché mint zelifán.

Pénteken (27-én) Malling és Pilmark Søren, kedvenc dán színművészeink lépnek fel éjfél után az HBO 2-n A kísértet című, Prágában forgatott filmben, mely egy apa-fiú háborút önt kétségtelenül nézhető formába. S ha már a vidéken forgatott fővárosi filmek így szóba kerültek, esti fél kilenckor volt a Cinemax 2-n a München is, amiben Budapest adta a bőrnadrágos fővárost. Mondjuk, ismerek én Spielberg mesteren kívül is olyanokat, akik azt szeretnék, hogy Budapest egy kis München legyen.

Szombaton a München előzményfilmjét, a Münchhausen báró kalandjait adja logikusan a főcinemax, délután négy előtt valamicskével, hogy aztán éjfél előtt ugyanennyivel elvergődjünk egész Londonig! Ám mielőtt rohanna mindenki a ViaSat3-ra, sajnálattal kell közölnöm, hogy a Portobello Roadot ezúttal nem az Ecseri út játssza, hanem valami műterem. Igen, önök ismét kitalálták: a Sztárom a párom tíz­ezredik honi vetítéséről van szó, figyeljék erősen Kutyák és Lovak című mellékletünket, képes beszámolóval jelentkezik az eseményről.

Vasárnap elszakadunk a fővárosoktól, mert a Paramount Channelen este tízkor vár a Fargo, s hát, ha van kedvenc amerikai színészünk, az kétségkívül az árnyalt jellemábrázolásra mindenkor azonnal kapható Peter Stormare az. Szóval csak semmi tévé!

Figyelmébe ajánljuk

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Érzések és emlékek

A magyar származású fotóművész nem először állít ki Budapesten; a Magyar Fotográfusok Házában 2015-ben bemutatott anyagának egy része szerepel a mostani válogatásban is, sőt a képek installálása is hasonló (ahogy azonos a kurátor is: Csizek Gabriella).

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.

Akkor és most

Úgy alakultak dolgaink, hogy az 1991-ben írt, a 80-as évek Amerikájában játszódó epikus apokalipszis soha korábban nem volt számunkra annyira otthonos, mint éppen most. Néhány évvel ezelőtt nem sok közünk volt az elvekkel és mindennemű szolidaritással leszámoló, a nagytőkét a szociális háló kárára államilag támogató neoliberalizmushoz.

Gyurcsány abbahagyta

Arra, hogy miért, és hogy miért pont most hagyta abba, lehet racionális magyarázatot találni a külső szemlélőnek is, azzal együtt, hogy e személyes döntés valódi okairól biztosat egyetlen ember tudhat; esetleg kettő. A DK (is) csúnyán megbukott a tavaly júniusi EP-választáson, és bejött a képbe Magyar Péter és a Tisza; és a vak is látta, hogy ha van jövő az ellenzéki oldalon, az a Tiszáé. Ha valaki, akkor a Tisza kanyarítja be az addig ilyen-olyan ellenzéki pártokkal rokonszenvező és mérsékelt lelkesedéssel, de rájuk szavazó polgárokat.

Lengyel Tamás: A hallgatás igen­is politizálás!

Elegem van abból, hogyha elhangzik egy meredek kijelentés, amelytől, úgy érzem, kötelességem elhatárolódni, vagy legalábbis muszáj reagálnom, akkor felcímkéznek, hogy én politizálok – míg aki csak hallgat, az nem politizál – mondja interjúnkban a színész, aki azt is elárulta, hogy melyik politikusra hajaz leginkább a kormánypárti álinfluenszere.