tévéSmaci

Makiparádé

  • tévésmaci
  • 2018. augusztus 26.

Interaktív

Amikor Sztupa és Troché a zelifánok és a kohlschmeckerek ellentéteit igyekeztek elsimítani, először nem tűnt rózsásnak a helyzet. De kik is azok a zelifánok? Nagyjából ugyanolyanok, mint a kohlschmeckerek, csak nekik van ez a vesszőcske az a-n, mert fanok, rajongók ők, fanatikusak a nyomorultak, csak valami kiejtésbeli slendriánság vagy az isten tudja, mi miatt ott ragadt nekik az a vessző az a-n. Persze kezdetben kicsit rá is játszottak a zelifán és az elefánt oly közeles hangzására, a korabeli karikatúrák például egyöntetűen elefántokkal azonosították a zelifánokat, vagy úgy, hogy elefántháton lovagolt a zelifán, vagy az elefánt maga zabált egy nagy rakás káposztát, ügyesen, az ormányát segítségül hívva igyekezetében, s természetesen szerfelett elégedett pofával. Értelemszerűen a kohlschmeckerek szamárként vagy maguk is szamárháton jelentek meg ugyanezeken a karikatúrákon, például egy pecabottal a szamár orra elé tartva répa helyett egy egészséges fej káposztát. Elég az hozzá, hogy akkora ellenségeskedés lett mindebből, hogy a híre a legfelsőbb vezetésig is elért, akik személyesen kértek segítséget a magyar partnertől. (Alkalmasint Walter Ulbricht és Antonín Novotný is tisztában voltak vele, hogy jobb ez így, mintha a Szovjetunióhoz fordulnának; Sztupa és Troché praxisát illetően sem voltak illúzióik, de ez így mégis enyhébb lefolyásúnak tűnt, mint a Vörös Hadseregnél erre a célra rendszeresített protokoll.) Mindazonáltal sietni kellett, mert a zelifánok már a frontvonalon túráztatták legkorszerűbb Jawa típusú motorkerékpárjaikat, míg odaát már vadul felszikráztak az MZ-tek, s mögöttük fenyegetően felsorakoztak az NDK-s határőrség épp’ szabadnapos tagjainak alkalmilag kölcsönvett nyitott tetejű harci Trabantjai is. A helyzet tehát pattanásig feszült, zelifánok szemben a kohlschmeckerekkel, nézni is rossz volt, amikor végre megérkeztek a mieink, Sztupa mint kohlschmecker, Troché mint zelifán.

Pénteken (27-én) Malling és Pilmark Søren, kedvenc dán színművészeink lépnek fel éjfél után az HBO 2-n A kísértet című, Prágában forgatott filmben, mely egy apa-fiú háborút önt kétségtelenül nézhető formába. S ha már a vidéken forgatott fővárosi filmek így szóba kerültek, esti fél kilenckor volt a Cinemax 2-n a München is, amiben Budapest adta a bőrnadrágos fővárost. Mondjuk, ismerek én Spielberg mesteren kívül is olyanokat, akik azt szeretnék, hogy Budapest egy kis München legyen.

Szombaton a München előzményfilmjét, a Münchhausen báró kalandjait adja logikusan a főcinemax, délután négy előtt valamicskével, hogy aztán éjfél előtt ugyanennyivel elvergődjünk egész Londonig! Ám mielőtt rohanna mindenki a ViaSat3-ra, sajnálattal kell közölnöm, hogy a Portobello Roadot ezúttal nem az Ecseri út játssza, hanem valami műterem. Igen, önök ismét kitalálták: a Sztárom a párom tíz­ezredik honi vetítéséről van szó, figyeljék erősen Kutyák és Lovak című mellékletünket, képes beszámolóval jelentkezik az eseményről.

Vasárnap elszakadunk a fővárosoktól, mert a Paramount Channelen este tízkor vár a Fargo, s hát, ha van kedvenc amerikai színészünk, az kétségkívül az árnyalt jellemábrázolásra mindenkor azonnal kapható Peter Stormare az. Szóval csak semmi tévé!

Figyelmébe ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

A fájdalomdíj

A Szentháromság téren álló, túlméretezett és túldíszített neogótikus palota, az egykori Pénzügyminisztérium Fellner Sándor tervei alapján épült 1901–1904 között, de nem aratott osztatlan sikert. Túlzónak, hivalkodónak tartották; az már tényleg csak részletkérdés volt, hogy a kortárs építészethez semmi köze nem volt.

Így bomlik

Nehéz lenne pontosan belőni, hogy a Fidesz mióta építi – a vetélytársainál is sokkal inkább – tudatosan, előre megfontolt szándékkal hazugságokra a választási kampányait (1998-ban már egészen bizonyosan ezt tették). Az viszont látható pontosan, hogy e hazugságok idővel egyre képtelenebbek lettek.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.

Mindenki eltűnt

Egy Svédországban élő nyugdíjas postás, műfordító kezdeményezésére gyűjteni kezdték a nagyváradiak a magyar zsidó közösségről és tagjainak sorsáról szóló könyveket. A polcon műveik révén egymás mellé kerülnek szülők és gyerekek, akiket a holokauszt idején elszakítottak egymástól.

„Ez az identitásom része”

Megfeszített erővel vett részt az emberkereskedelem elleni küzdelemben, védett házakat vezetett, kimenekítésekben működött közre. A saját egészsége érdekében hátrébb lépett, de továbbra is dolgozik.

Vaskézzel

Az okozott kár értéke a nyomozás során még a tízszerese volt a vádiratban szereplő 6 millió forintnak. Az előkészítő ülés lehetőséget teremtett volna arra, hogy a szennyest ne teregessék ki, aztán minden másként alakult.