Tévé

Meghalni snassz

Mindennapi tudomány, IX.: Párhuzamos univerzumok

  • Solymosi Bálint
  • 2013. május 25.

Interaktív

Vannak kutatások, melyekből azt a következtetést vonták le, hogy az új és legújabb generációkban kialakult egyfajta halhatatlansági tudat, amely ráadásul nem tagadásokra, negatív állításokra alapoz, noha azokat sem tekinti tárgytalannak. Eme halhatatlansági tudatnak lehet szindrómája az utóbbi évtizedekben megint felvirágzó elméleti fizikai elképzelés, ami szerint univerzumunk csak egy a sok közül.

Ennek a teóriának aztán megannyi nehezen érthető elhajlása van, attól függően, hogy a tudósok a párhuzamos kvantumuniverzumok, a szuperhúr-, a membrán- és ezernyi más elmélet alkalmazásával merre konkludálnak. Művészeti, irodalmi, filmipari termékek sora is e "felfoghatatlannal" foglalkozik; műfajukat tekintve például ilyen a sci-fi és fantasy megbokrosodása. Ezek az elképzelések korábban a misztikum szférájába tartoztak kizárólagosan, a sarlatánok, a bolondok és a médiumok felségterülete voltak, ahová mára az elméleti fizikusok is betették lábukat, akik aztán feltűnnek mindenféle ismeretterjesztő munkákban; alapvető gyerekkori élményeik a fantasztikus képregények, a Star Trek, az Alice csodaországban, később az Alkonyzóna.

Arcukon a múzeumi akcionisták, vén hippik és eleven kölykök riadt boldogságérzete, hogy meghallgatják őket, és néha labdázni meg ponyvát rázni is szabad nekik, de nem happeningnek hívják tevékenységüket, hanem tudományos eljárásnak és bizonyításnak. A megmosolyogtató komolyságukon túl fölfedezhető némi céltudatos erő is bennük, egyszóval hasonlítanak azokhoz az általában mindennapinak nevezett emberekhez, akik késői romantikával nézik a tavaszi virágokat, miközben hathatósságukat keresik, meg úgy gondolják, hogy az ő mezsgyéjükön túl is lehetnek éppen ilyen virágok. A bibi az, hogy a tudósoknak az az agyrémük, hogy pont ez a szál máshol is van, meg ők is máshol lehetnek. Máshol is, ugyanabban az időben.

Avval a gyanúperrel élünk, hogy nem véletlen ezeknek az elképzeléseknek a szárba szökkenése éppen a mi időnkben. Az emberek fölnéznek, vegyünk egy intenzíven orgonalila égboltot, amelyen a hiány árnyalódik, vagy a semmi világosodik ki, hát, valljuk meg, mi sem hagynánk ennyiben, ha tudósok lennénk. Valaminek kell ott lennie, és meghalni is snassz.

Azzal indítanak, hogy egy lázadó elme szerint egy gigantikus buborékban élünk, és ez mennyire felkavaró, mivel ezen belül alternatív világok léteznek. A helyszín a Grand Central pályaudvar, New York, ebben az ikonikus épületben történik meg, hogy az ember egyik párhuzamos univerzumból a másikba lépked. Ezek illusztrálása nem vall túl nagy képzeletre; vagy kihalt a város és az épület, vagy szabadcsapatok ellenőrzése alatt áll, vagy a nácik győztek, és a falakon feltűnnek a hitleri birodalmi jelképek. Tízezernyi filmből ismert jelenet, emberünket távcsöves fegyverével bérgyilkos fogja be, a mi világunkban meghal, de egy másikban túlélő. Mert ugyanis mindannyiunknak vannak duplikátumai, nem is egy, és azok ugyanebben az időben, vagy máskor, más történetet játszanak el. Mi más ez tényleg, kérdezzük a kutatókkal, mint "halhatatlansági mánia"?

Miközben ködképek, színes és csillogó fémtárgyak köröznek és hajlanak és csavarodnak erre meg arra a képernyőn, kapunk azért valamelyest érthető magyarázatokat is a tudomány világából, melynek lényege az, hogy a modern alternatív valóságok leírásának kísérlete túlhaladt a klasszikus fizikán, mely maga volt a rend és az elegancia. Hogy ez így alakult, azért elsősorban Einstein felelős, de felmerül Lénárd Fülöp neve is és más nagy tudósoké. A mostaniak remélik, hogy a "multiverzumokat" neutronok vizsgálatával is bizonyítani tudják nemsokára. Ahogy illik, fölvetjük itt végezetül, hogy az is lehet, hazánk mai kormánya szintúgy a féregjáratot keresi, amin átjutva egy újfajta civilizációt hozunk létre, a magunk képére formálva. Addig is be kell érnünk énünk verzióival.

National Geographic Channel, április 20.

Figyelmébe ajánljuk

Hieronymus Bosch világa

  • - turcsányi -

Michael Connelly nem egy író, inkább egy regénygyár, rosszabb esetben áruvédjegy – az efféle státus persze nem oly ritka zsiráf manapság.

„Rodrigo”

A világ legnagyobb és legrangosabb színházi fesztiválja az avignoni. Jelentős társulatok seregszemléje, illetve már maga a fesztiválmeghívás jelentőssé tesz társulatokat. Aki a hivatalos programban van, az számít valakinek.

Félúton

Egykori nagymenő, aki a csúcsról lepottyanva már csak árnyéka önmagának; féktelen csodagyerek, akinek csak kemény munkára és iránymutatásra van szüksége, hogy azzá a sztárrá váljon, akit a végzete elrendelt neki – a sportfilmek talán legnagyobb kliséi ezek, a Stick pedig épp erre a kettőre épül.

Dinók a budoárban

Ötévesen, egy tollseprűtánccal indult Karácsonyi László (1976) művészi karrierje, diplomáját 2003-ban pedig egy lovagi páncélzatban védte meg. (A páncél maga volt a diplomamunkája.)

Léda a Titanicon

  • Molnár T. Eszter

Ki ne szeretné a Balatont? Főleg, ha csak a szépre emlékszik? Arra, hogy a vonat vidáman, sőt pontosan fut be a hűs állomásra, a papucs nem töri a lábat, a naptej megvéd a leégéstől, és van hely az árnyékban a kempingszéknek és a gumimatracnak.

Angyalszárnycsikorgás

Nagy luxus olyan kis kultúrának, mint a magyar, nem megbecsülni a legjobbjait. Márpedig Halasi Zoltán a kortárs magyar költészet szűk élmezőnyébe tartozik, ám a szakma mintha nem tartaná számon érdemeinek megfelelően, a nagyközönség számára pedig minden bizonnyal ismeretlen.

Miért hallgat Erdő Péter?

2025 júliusának egyik forró szerda éjjelén Konrád-Lampedúza Bence betanított kémia­tanár hazafelé ballagott Ráczboldogkőn, a Kistücsök névre hallgató alma materéből. Nem volt ittas egy cseppet sem, de megviselte a nehéz levegő, amikor szembejött vele egy kormányzati óriásplakát. 

Kinek a bűne?

A kormánypárti média azzal igyekszik lejáratni egy Tisza párti önkéntest, hogy korábban pornófilmekben szerepelt. A kampány morális természetű, a nőt bűnösnek és erkölcstelennek állítja be, s persze ezt vetíti rá a pártra is.