Rádió

Bomlástermék, szamuráj

Roma kultúra a rádióban

Interaktív

Van az a pillanat, amikor hirtelen felriadunk, néhány percig csak meredünk magunk elé, vagy forgatjuk a fejünket, azt se tudjuk, hol vagyunk, aztán lassan megnyugszunk: hogy meztelenül kizártuk magunkat a forgalmas utcára, felgyújtottuk az óvodai karácsonyfát, vagy túl hosszú gumikötéllel ugrottunk le a Lágymányosi (akarom mondani, Rákóczi) híd tetejéről, álom volt csupán, visszafekhetünk.

Láttuk Orosz Mihály Zoltánt nagy-magyarországos kulcstartóval meg tarsolylemezzel súlyosbított népviseletben monologizálni a rendről és a renitensek kirekesztéséről a cigány-magyar együttélés témájában szervezett konferencián, de az a bizonyos pillanat nem jött el.

Orosz vonzódását a sajátos ruhakölteményekhez eddig is ismerhettük - volt, hogy rohamsisakban tartott fogadóórát a hivatalában -, de arra nem gondoltunk, hogy az érpataki polgármestert valaki egyszer tényleg komolyan veszi, mármint nemcsak jelenségként, de vitapartnerként is. A Fehéren: Feketén konferencia katolikus újságíró szervezői talán azt mantrázták magukban: virágozzék minden virág, aztán felkérték előre sejthetően cizellált és tartalmas előadására a nyírségi "mintafalu" vezérét. Csakhogy emberi jogi témában ritkán szokták, mondjuk, munkatábor-parancsnokok véleményét kikérni. És most Orosz ráadásul nem is volt egyedül, felsorakozott mögé Németh György is, aki egyszerűen bomlásterméknek titulálta a magyar cigányságot és kívülre helyezte az európai civilizáción, amivel persze önmagát penderítette ki azonnal onnan, még ha ezt soha nem is fogja megérteni. De a leglesújtóbb ismét a sunyi, nyálkás és puha hivatalos válasz volt: Kovács Zoltán államtitkár annyiban foglalta össze véleményét, hogy nem járt még Érpatakon. A szégyen erre valahogy gyenge szónak tűnik.

Mindezt csak azért érdemes megemlíteni - azon túl, hogy nem lehet felette napirendre térni -, hogy lássuk, milyen szinten van ma Magyarországon a társadalmi szolidaritás, a kisebbségek, szegények, elesettek iránti felelősségvállalás és az erről folyó közbeszéd. Az Oroszhoz és Némethez hasonló figurák meghívása legitimálja is őket, még ha a többi felszólaló java része el is határolódik tőlük, ezt fontos lenne észben tartani.

Mint ahogy szintén fontos, csak sokkal kellemesebb észben tartani Balogh Tibor és Balogh Kálmán nevét is (a műsor összes férfi megszólalójának ugyanaz volt a vezetékneve, harmadikként Balog Zoltán miniszterrel, az övét nem kell megjegyezni, már meg van). Jelenlét, fél óra vasárnap délutánonként a roma kultúráról, nem sok idő, jó sűrű is a program. Horváth Éva műsorvezető szinte el is tűnik a bejátszások dzsungelében, de azért ahol kell, mindig felbukkan egy pillanatra, hogy tovább görgesse az adást. Balogh Tibor fiatal képzőművész, most éppen a Pintér Galériában volt kiállítása a finoman zavarba ejtő Free-presszionista Dobbantás címmel. Többen is beszélnek róla, egyfelől Balog miniszter, profi, hideg konfekció-mondatokkal, majd Gitta néni, aki az akkoriban még nevelőintézetként funkcionáló tiszadobi kastélyban felfedezte Balogh tehetségét. Úgy jártam - meséli -, mint az alaszkai aranyásó: ahol nem keres is, talál. Bár, nem Gitta nénit hibáztatva, azért hozzátehetjük, hogy talán kicsit többet és rendszeresebben is keresgélhettek volna az Andrássy-kastély sövénylabirintusában, és keresgélhetnének még mindig, akárhová is kerültek a gyerekek.

A cimbalomművész Balogh Kálmán viszont egészen más háttérrel indult, mint festő névrokona. Családi tradíciók és a városi népzenész közeg is arra predesztinálta, hogy a zenészi hivatást válassza. És ha már így tett, akkor azt minél alaposabban térképezze fel, egyszerre játszva népzenét, világzenét, dzsesszt vagy éppen komolyzenét, ha úgy adódik. Az eklektikus nevű Gipsy Cimbalom Band frontembereként is meglehetős szerénységgel nyilatkozó Balogh szerint ő maga nem klasszikus értelemben vett cigányzenész, hanem cigány származású városi népzenész, aki visszakanyarodott a falusi zenéhez. Hogy valóban megértsük a distinkció lényegét, a következő megjegyzésre még szükségünk van: "cigányzenésznek lenni nem egyszerű dolog, én mindig a szamurájhoz szoktam ezt hasonlítani, olyan szintű azonosulás kell a hangszerrel". Plasztikus és érthető hasonlat, érdemes rajta elgondolkodni kicsit, miközben a műsorvezető elköszön, Ashen Devlesa!, és néhány percig Balogh játékáé az éter. Ezek a hangok maradjanak velünk, hogy álmunkban ne rontsanak ránk rohamsisakos polgármesterek és bomló agyú közszereplők!

Jelenlét - Roma kulturális magazin, MR1-Kossuth rádió, április 14.

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.