Olvasói levelek 2025/30.

  • Narancs
  • 2025. július 23.

Interaktív

Észrevételek a Pride-ról és a Nemzeti Galériáról szóló írásokhoz.

A Szerk.: Magyarország legnagyobb tüntetése

 

Magyar Narancs, 2025. július 3.

Kedves MaNcs!

Olvastam A Szerk.-et; jó volt, de mégsem voltam vele elégedett. Nem voltam, mert egy olyan szál, amit én a június 28-i demonstráció talán leglényegesebb elemének gondolok, nem kapott elégséges hangsúlyt. Ezt olvasom: „S különösen felemelővé teszi e szombati alkalmat, hogy éppenséggel az LMBTQ betűszóval illetett polgártársaink mellett kiállva vonult fel ekkora tömeg. Legalábbis értük feltétlenül.

S mindenki másért.” Ez így szerintem nagyon gyengén ragadja meg a dolog lényegét, legalábbis azt, amit én a dolog lényegének tartok; sőt ez és így talán nem is teljesen igaz.

Nem igaz, mégpedig azért, mert meggyőződésem szerint a demonstrálók túlnyomó többsége nem egyszerűen az LMBTQ betűszóval illetett polgártársaink mellett akart kiállni, hanem valamennyi magyar polgár alapvető szabadsága mellett.

Mint ahogy sokan, én is első ízben voltam most kint a Pride-on – az én buborékomban a legtöbben így voltak ezzel. Nagyon valószínűnek tartom, hogy annyian voltunk így ezzel, amennyivel ezen a Pride-on többen vettek részt, mint a korábbiakon (ami egy igen vaskos szám).

Ők (mint ahogy én is) bár támogatják azt, hogy az LMBTQ közösség megmutassa magát, a korábbi években aktívan nem érezték azt, hogy nekik is ott kellene lenniük a felvonuláson. Most viszont úgy érezték. És azért érezték úgy, mert itt, az ő szempontjukból, egyáltalán nem az LMBTQ-jogokról, hanem az alapvető szabadságjogokról volt szó. Én is színes pólóban voltam, mint ahogy sokan színeskedtek. De az én tapasztalatom az volt, hogy a közelemben vonulók között túlnyomó többségben azok voltak, akik a szabadságuk csorbítása ellen demonstráltak, és nem pusztán az LMBTQ-jogokért…

Ezt szerintem jó lett volna hangsúlyozni a cikkben.

És ez a hangsúly, ez a különbség, bár szerintem önmagáért is megéri erre kihegyezni az értékelést, különös fényben mutatja meg magát, ha figyelembe vesszük a hatalom – remélhetőleg eredménytelen – összemosási kísérletét, amelyben igyekszenek azonosítani a demonstrálókat és azok indíttatásait az LMBTQ-közösség tagjaival és az ő indíttatásaikkal.

A propaganda, mivel tagadni nem tudta azt, hogy őrületesen sok ember vonult fel, azzal igyekszik a saját táborát és a bizonytalanokat nyugtatni, hogy az akár 300 ezer ember, aki LMBTQ-szimpatizáns, elenyésző azokhoz képest, akik a hatalom amúgy manipulatív módon feltett és ellenőrizetlenül számolt kérdéseire adott válaszok alapján elutasítják a „gender ideológiát”.

A lényeg: itt nem LMBTQ-ról és „gender ideológiáról”, hanem valamennyi magyar polgár szabadságáról volt szó. És ezért örülök annak, hogy ennyien ott voltunk, mert megmutatta: nem csak a kenyérért tud megmozdulni ennyi ember, hanem a szabadságért (is).

Üdv

Hanák M Gábor

 

*  *  *

 

Vegetál, bezárt, költözik

 

Magyar Narancs, 2025. július 17.

Tisztelt Szerkesztőség!

A cikkben a szerző negatív megjegyzést tesz a Magyar Nemzeti Galériában zajló szakmai munkára: „Ugyancsak a Várban lebontották a Magyar Nemzeti Galéria egyik szárnyát; az intézményben csomagolnak, költözésre várnak, a szakmai munka szinte megállt” – írja Mélyi József. A szerző sommás verdiktje finoman szólva köszönőviszonyban sincs a valósággal, az intézményben zajló tudományos-szakmai munkára éppen az ellenkezője igaz. Íme, néhány adat. A Magyar Nemzeti Galéria azóta lebontott „A” épületét 2022-ben vette át a Várkapitányság, hogy rekonstruálja az eredeti épületszárnyat. Az azóta eltelt időszakban több mint 40 kiállítást állítottak össze és mutattak be az intézményben dolgozó kollégák, köztük olyan szakmai és közönségsikert arató tárlatokat, mint A Galimbertik, az Anna Margit, a Gulácsy, vagy éppen a Vaszary kiállítások. A Galériában jelenleg is öt időszaki tárlatot tekinthetnek meg a látogatók, köztük az Árnyék nélkül című, Czimra Gyula életművét vagy az Élet művészete című, a szecessziós plakátművészetet bemutató kiállítást, s természetesen már jó ideje dolgozunk az elkövetkező időszak tárlatainak szakmai előkészítésén, így többek között a Tihanyi Lajos életművét, valamint a Ferenczy Károly művészetét bemutató átfogó kiállításokon, utóbbi a jövő év tavaszán Párizsban mutatkozik be. Az elmúlt években csaknem 200 magyar és idegen nyelvű publicisztikát jegyeztek a Galéria munkatársai, és mintegy 100 tudományos kiadványt és katalógust jelentettek meg. Ezek az adatok csak a szakmai munka számokban kifejezhető eredményei, és nem beszéltünk a múzeum gyűjteményének feldolgozása kapcsán zajló, magas színvonalú, napi tudományos tevékenységről. Nincs olyan valós tény, adat, mérőszám, ami alapján bárki, aki valamennyire is ismeri és figyelemmel kíséri a Nemzeti Galéria szakmai tevékenységét és látogatja az intézmény kiállításait, jóhiszeműen állíthatná, hogy nálunk a szakmai munka „szinte megállt”.

Petrányi Zsolt

tudományos főigazgató-helyettes, MNG

 

*

Azt írtam, hogy szinte megállt, és belülről nézve talán még mindig úgy tűnhet, mintha haladna. A felsorolt kiállítások – amelyek közül több is valóban komoly szakmai munka eredményeként mutatta be egy-egy életmű egy-egy aspektusát – nagyon messze vannak ugyanis azoktól a korszakokat, vagy hosszú évek munkája nyomán teljes életműveket bemutató, illetve átértékelő tárlatoktól, amelyek a Magyar Nemzeti Galériát évtizedekig jellemezték, és amelyek katalógusaikkal együtt a magyar művészettörténet számára továbbra is elengedhetetlenek lennének. A „szinte megállt” itt tehát véleményem szerint a múlttal összevetve érvényes.

Mélyi József

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyos valóságot arról, hogy nem, a nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésen.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.