Egy hét kultúra 2025/30.

  • Narancs
  • 2025. július 23.

Interaktív

Rövid hírek: kultúra itthon, külföldön és másutt 

TŰZVÉSZ Teljesen leégett a Tomorrowland nagyszínpada július 16-án, két nappal a belgiumi elektronikus zenei fesztivál kezdete előtt. A szervezők közlése szerint senki nem sérült meg a balesetben, a fesztivál központi helyszínéhez tartozó látványos installációkat azonban elpusztították a lángok. A tűz pontos oka egyelőre ismeretlen, bár több szemtanú is pirotechnikai tesztekhez köthető robbanásokról számolt be az incidenst megelőzően. Az esemény szóvivője már a baleset estéjére összehívott sajtótájékoztatón kijelentette, hogy a történtek ellenére folytatják az előkészületeket és megtartják az idei fesztivált. Ígéretének megfelelően július 18-án délután valóban elstartolt a Tomorrowland 2025-ös kiadása, sikerült ugyanis villámgyorsan felépíteni egy új nagyszínpadot, felhasználva ehhez a Metallica legutóbbi európai turnéjának hang- és fénytechnikáját, amelyet belga sajtóbeszámolók szerint Ausztriából szállítottak a helyszínre, mindössze egyetlen éjszaka alatt. A világ egyik leglátogatottabb elektronikus zenei fesztiváljának számító Tomorrowlandet 2005 óta rendezik az Antwerpenhez közeli Boom városában, az utóbbi években ráadásul már két egymást követő hétvégén várják a bulizókat.

LOPOTT FESTMÉNY Visszakerül az olaszországi Belluno városába az a festmény, amelyet több mint ötven évvel ezelőtt loptak el a Museo civico di Bellunóból. A 16. századból származó, Máriát és a kis Jézus ábrázoló kép a közelmúltig egy norfolki nő birtokában volt, aki sokáig azért nem volt hajlandó megválni az Interpol és az olasz hatóságok által is körözött alkotástól, mert érvelése szerint volt férje jóhiszeműen vásárolta meg azt 1973-ban. A nőt végül egy pro bono alapon dolgozó művészeti ügyvéd – akinek családja egyébként a Bellunót is magába foglaló Veneto tartományból származik – győzte meg arról, hogy akkor cselekszik helyesen, ha visszaszolgáltatja a festményt az olasz városkának. A kérdéses vászon az itáliai reneszánsz festőművész, Antonio Solario munkája, amely 1872-ben került Bellunóba, ahonnan egy évszázaddal később több más műalkotással együtt ellopták, majd Ausztriában értékesítették.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Testvér testvért

  • - turcsányi -

A hely és az idő mindent meghatároz: Szilézia fővárosában járunk, 1936-ban; történetünk két héttel a berlini olimpia előtt indul és a megnyitó napjáig tart.

Vadmacskák

  • SzSz

Kevés kellemetlenebb dolog létezik annál, mint amikor egy kapcsolatban a vágyottnál eggyel többen vannak – persze, a félrelépéseket, kettős életeket és házasságszédelgőket jól ismerjük, ha az elmúlt években feleannyi sorozat készült volna ezekből, akkor is kitehetnénk a „túltermelés” táblát.

Fiúk az úton

Stephen King mindössze 19 éves volt, amikor 1967-ben papírra vetette A hosszú menetelést. A sorshúzásos alapon kiválogatott és a gazdagság és dicsőség ígéretével halálba hajszolt fiatalemberek története jól illeszkedett a vietnámi háború vetette hosszú árnyékhoz.