Egy hét kultúra 2025/30.

  • Narancs
  • 2025. július 23.

Interaktív

Rövid hírek: kultúra itthon, külföldön és másutt 

TŰZVÉSZ Teljesen leégett a Tomorrowland nagyszínpada július 16-án, két nappal a belgiumi elektronikus zenei fesztivál kezdete előtt. A szervezők közlése szerint senki nem sérült meg a balesetben, a fesztivál központi helyszínéhez tartozó látványos installációkat azonban elpusztították a lángok. A tűz pontos oka egyelőre ismeretlen, bár több szemtanú is pirotechnikai tesztekhez köthető robbanásokról számolt be az incidenst megelőzően. Az esemény szóvivője már a baleset estéjére összehívott sajtótájékoztatón kijelentette, hogy a történtek ellenére folytatják az előkészületeket és megtartják az idei fesztivált. Ígéretének megfelelően július 18-án délután valóban elstartolt a Tomorrowland 2025-ös kiadása, sikerült ugyanis villámgyorsan felépíteni egy új nagyszínpadot, felhasználva ehhez a Metallica legutóbbi európai turnéjának hang- és fénytechnikáját, amelyet belga sajtóbeszámolók szerint Ausztriából szállítottak a helyszínre, mindössze egyetlen éjszaka alatt. A világ egyik leglátogatottabb elektronikus zenei fesztiváljának számító Tomorrowlandet 2005 óta rendezik az Antwerpenhez közeli Boom városában, az utóbbi években ráadásul már két egymást követő hétvégén várják a bulizókat.

LOPOTT FESTMÉNY Visszakerül az olaszországi Belluno városába az a festmény, amelyet több mint ötven évvel ezelőtt loptak el a Museo civico di Bellunóból. A 16. századból származó, Máriát és a kis Jézus ábrázoló kép a közelmúltig egy norfolki nő birtokában volt, aki sokáig azért nem volt hajlandó megválni az Interpol és az olasz hatóságok által is körözött alkotástól, mert érvelése szerint volt férje jóhiszeműen vásárolta meg azt 1973-ban. A nőt végül egy pro bono alapon dolgozó művészeti ügyvéd – akinek családja egyébként a Bellunót is magába foglaló Veneto tartományból származik – győzte meg arról, hogy akkor cselekszik helyesen, ha visszaszolgáltatja a festményt az olasz városkának. A kérdéses vászon az itáliai reneszánsz festőművész, Antonio Solario munkája, amely 1872-ben került Bellunóba, ahonnan egy évszázaddal később több más műalkotással együtt ellopták, majd Ausztriában értékesítették.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.