Rádió

Podcastok és orgiák

Balázsék

Interaktív

A hozzáértők szerint a podcast lehet a rádiózás jövője, de efelől még amellett is akadnak kétségeink, hogy valóban izgalmas, viszonylag friss és eléggé demokratikus, hangos médiumnak tűnik.

A dolog neve az iPod és a broadcast összeboronálásából származik, és bármiféle olyan hangzóanyagra használható, ami visszahallgatható, letölthető, megosztható, és független a nagy műsorszolgáltatók kínálatától. A lényeg a függetlenségen volna, legalábbis elméletben, de a gyakorlatban azt látjuk, hogy a független és nem független podcastok együttesen árasztják el a világháló zegzugait. Egyáltalán, mit jelent a független médiatermék 2020-ban? Van-e ilyen egyáltalán, és ha van, abban mi a jó? Mint a podcast elnevezés etimológiája mutatja, az már eleve egy gigavállalat, az Apple termékéhez kapcsolódott, szóval ilyen értelemben nonszensz függetlenségről beszélni. Ugyanakkor a kifejezés levált az almás cégről, annak mindenféle termékéről, és gyakorlatilag átragadt a világhálón szabadon terjeszthető hangzóanyagokra. Podcastnak hívjuk a nagy napilapok online audiomellékletként megosztott tartalmait éppúgy, mint kedvenc influenszerünk agymenéseit vagy a helyi kutyakozmetikus hangzó blogját.

A televíziógyilkos streaminghez képest (amiben semmi demokratikus nincs) a podcast hagy némi kiskaput az amatőröknek, a magánembereknek, a „senkiknek”, egyszóval nekünk. A rádiónak egyelőre nem lehet vetélytársa, hiszen képtelenség annyi podcastot termelni, amennyi egy rádió műsorkínálatával felvehetné a versenyt. És hát lényege szerint is épp arról szól, hogy ne egy csatornát hallgassunk folyton, hanem állandó szörfözéssel töltsük ki a hangzó anyagokra szánt időnket. Tehát mi magunk lehetünk a műsorszerkesztők, amennyiben összeválogatjuk kedvenc podcastszolgáltatóink kínálatából a saját ízlésünknek legmegfelelőbb programot. Ez a szabadság egyfelől jó, másfelől meg nem, hiszen, ahogy az az internetes tartalmakkal általában lenni szokott, elképesztő mennyiségű színvonaltalan anyagon kell átrágni magunkat, hogy valami jót is találjunk. Régen ezt a szerkesztők végezték el helyettünk, de a szerkesztők mára eltűntek, a felelősség pedig teljes egészében a miénk. Akár akarjuk, akár nem.

Magyarországon is felemás a helyzet. Vannak már népszerű podcastok, de ezek jelentős része még valamelyik hagyományos sajtóformához kapcsolódik. Igaz, hogy jönnek fel a függetlenek, az influenszerek, az audiobloggerek, de ha hihetünk a felméréseknek, a leghallgatottabb podcast még mindig a Balázsék című műsor, egy sima rádióműsor online megosztása. Csalás ez bizonyos értelemben, de jól mutatja a magyar podcastfogyasztók érdeklődési horizontját, illetve közelítési útját is. Lassan váltanak át a hagyományos rádióról, és eleinte az onnan megszokott műsorformákat keresik, majd idővel csatlakoznak egyedi podcastos tartalmakra is.

Balázsék az év végén ugyanakkor gondoltak egy merészet, és a rádiós adások megosztása mellé – amolyan extraként – legyártottak egy különálló podcastos anyagot. Van ebben progresszió, bár a fő mozgatójuk az volt, hogy szabadabban használhassanak trágár kifejezéseket, és nyíltabban boncolgathassanak felnőtt-témákat, hiszen a podcastokat egyelőre nem fenyegeti az NMHH. De végül is valamit valamiért. Balázs rögtön alapos bazdmegolással indít, és boldogan veszi tudomásul, hogy ilyet lehet. Meg nevükön nevezni a nemi szerveket, a különféle behatolási módokat, szexuális segédeszközöket és így tovább. A téma ugyanaz, mint az előző napi rádiós adásban, csak ezúttal kendőzetlenül: a Juli nevű rádiós kolléga élménybeszámolója egy budapesti szervezett orgiáról. Persze állandó poén, hogy a hölgy csak újságíróként volt-e jelen, vagy be is szállt. „Legalább egy szopásra”, mondja Balázs, mert mondhatja. Most arról kéne beszélni, hogy jó-e az, hogy ezt így lehet beletolni a nagyvilágba, vagy nem jó. De erre nincs válasz, mint ahogy érzésünk szerint ez már nem is érvényes kérdés. Nem az a kérdés ugyanis, hogy egy hagyományos műsoretika vagy rádiós morál szempontjából mit jelent a dolog, hanem azt, hogy milyen lenne az a releváns fogyasztói attitűd, ami a helyén tudja kezelni az új műfajokat s a velük járó szűretlen tartalmakat. Ez ügyben még van mit tanulnunk, és ha mást nem is, azt mindenképpen megköszönhetjük Balázséknak, hogy erre ismét felhívták a figyelmünket.

soundcloud.com/balazsek, december 30.

 

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.