tévéSmaci

Randi a krokodillal

  • tévésmaci
  • 2019. június 9.

Interaktív

Amikor Sztupa és Troché sakkoztak, minden lépésüket az a biztos tudás motiválta, hogy a játék alapja a matematika. Sőt, egyre inkább meggyőződésükké vált, hogy nem csupán a sakk, de minden játék alapja a matematika. Mondjuk, a pincérmáriás esetében ez nyilvánvaló is, de sokkal észrevétlenebb például a papás-mamás esetében. A pincérmáriás ugyebár a snapszer egyik spin-offja, vagy fordítva, ilyenformán a matek teljesen kézenfekvő velejáró. Ám, mivel Sztupa és Troché a sakkot játszották, s nem a mondott játékok valamelyikét, szinte irrelevánsnak számított, hogy mi a helyzet a papás-mamással, illetve az eddig nem említett összes egyéb játékkal a világon. A falra köpő verseny éppúgy számoláson alapszik, mint a távvizelés vagy a snúr. Ilyenformán a sakkban sem az a fontos – ismerték fel –, hogy hová lép a paraszt, a csikó vagy a futár és a többiek, hanem az, hogy hogyan jön ki a számolás, első lépésben tehát elhagyták a kockák megnevezéséből a betűjelzést, majd arra is rájöttek, hogy teljesen felesleges a kockák megkülönböztetése is. Tök mindegy, hogy az egyik fehér, a másik meg fekete, jelentette ki Sztupa, és Troché már tódította is, hogy ilyenformán megszűnnek hál’ istennek a kockák is, sima lesz a terep, mindenki mehet, amerre lát, isten hírivel, természetesen a matematika megengedte keretek között. S valóban: egyre izgalmasabb játszmákat vívtak. De közben mindketten érezték, lehetne ez sokkal gyorsabb, keményebb, könyörtelenebb, feszültebb, ha mindent tényleg a matematikának rendelnének alá. Innen már csak egy lépés volt a parasztok szélnek eresztése, előbb már a játék legelején feláldozták mindet, hovatartozásra tekintet nélkül, mígnem az egyik parti előtt kispadra ültették az összeset, többre megyünk velük, ha csak nézik. De nem úszták meg a profiltisztítást a királyok, királynők, bástyák, lovak és futók sem – a matematika teljes győzelmet aratott.

Pénteken (10-én) a Paramount Channel este kilenckor levetíti Jim Jarmusch születése óta méltatlanul kezelt próbálkozását, a 2016-os Patersont. A buszvezető örömeit és bánatát tárgyaló röpdolgozat pedig nyilvánvalóan megér egy misét. Felőlem azért választhatják a misét is.

Szombaton sem változtatunk a nyerő csapaton, ha egyszer már ennyire bejött ez a Paramount Channel, akkor már délután odakapcsolunk, mert hat óra tízkor kezdődik A nyughatatlan és rögtön utána a Kegyetlen játékok. E tényekből pedig számos következtetés levonható, az első mindjárt az, hogy Reese Witherspoonnak alighanem születésnapja lehet, vagy hamarosan Kossuth-díjat kap. Magam megérdemeltnek is mondanám a díjazást, hisz az előbbi műben June Cartert, a nem csupán házassága és vonatkozó duettjei miatt népszerű countryénekest jeleníti meg, a másodikban viszont a szőke szendeséget, vagyis inkább szende szőkeséget adja, mely szerepkör úgyszólván a védjegyévé is vált egy időszakban.

Vasárnap viszont laza pát intünk a Paramount Channelnek, csá, Channel, mi húzzuk a csíkot, vissza a régi kedvenchez! A Film Café ugyanis 15.05-kor már a Marslakó a mostohámat adja, annál nincs is jobb muri egy csendes vasárnap délutánra, hát még akkor, ha rögtön utána Nyúl Péter és Nyuszi Benjámin mostohaanyja, Miss Potter lép fel ugyanitt. De még értük sem szabad túlzásba vinni a tévézést.

Figyelmébe ajánljuk

Megjött Barba papa

A Kőszegi Várszínház méretes színpada, több száz fős nézőtere és a Rózsavölgyi Szalon intim kávéház-színháza között igen nagy a különbség. Mégis működni látszik az a modell, hogy a kőszegi nagyszínpadon nyáron bemutatott darabokat ősztől a pesti szalonban játsszák. 

Gyógyító morajlás

Noha a szerző hosszú évek óta publikál, a kötet harminckét, három ciklusba rendezett verse közül mindössze három – a Vénasszonyok nyara után, a Hidegűző és A madár mindig én voltam – jelent meg korábban. Maguk a szövegek egységes világot alkotnak. 

Elmondható

  • Pálos György

A dán szerzőnek ez a tizedik regénye, ám az első, amely magyarul is olvasható. Thorup írásainak fókuszában főként nők állnak, ez a műve is ezt a hagyományt követi. A történet 1942-ben, Dánia német megszállása után két évvel indul.

Gyulladáspont

Első ránézésre egy tipikus presztízskrimi jegyeit mutatja Dennis Lehane minisorozata: ellentétes temperamentumú nyomozópáros, sötétszürke tónusok, az Ügy, a magánélet és a lassacskán feltáruló múltbeli traumák kényelmetlen összefonódásai.

Mármint

A hullamosói szakma aránylag ritkán szerepel fiatalemberek vágyálmai közt. Először el is hányja magát Szofiane, a tanulmányait hanyagoló, ezért az idegenrendészet látókörébe kerülvén egy muszlim temetkezési cégnél munkát vállalni kénytelen arab aranyifjú.

Tíz vállalás

Bevált recept az ifjúsági regényekben, hogy a szerző a gyerekközösség fejlődésén keresztül fejti ki mondanivalóját. A nyári szünidőre a falusi nagymamához kitelepített nagyvárosi rosszcsontoknak az új környezetben kell rádöbbenniük arra, hogy vannak magasztosabb cselekedetek is a szomszéd bosszantásánál vagy az énekesmadár lecsúzlizásánál. Lehet tűzifát aprítani, visszavinni az üres üvegeket, és megmenteni a kocsiból kidobott kutyakölyköt. Ha mindez közösségben történik, még jobb.

Kedves Fiatalok! A Fidesz szeret titeket

"Fiatalok, kis szarjankók, ne hallgassatok Azahriah-ra, ne hallgassátok őt, mert ő a következő kétharmados győzelmünk után leszegett fejjel, s azzal a hüllő természetével együtt fog visszasunnyogni hozzánk, addig meg már egy év sincs hátra."