tévéSmaci

Rókarépa

  • tévésmaci
  • 2020. március 6.

Interaktív

Amikor Sztupa és Troché megalkották a sebesség relativitáselméletét, volt nagy csodálkozás. Minden nagy felfedezés, találmány borítékolhatóan hozza magával a csodálkozást, így van ez régóta. Az ősember is beszart, amikor meglátta a metrót: a föld alatt dzsanázik, mint a vakondok, mondta, s könnyedén fejbe kólintotta magát a bunkójával, hátha felébred. De ébren volt, s gyorsan felrajzolta a barlangja falára a Charing Cross metróállomást, hogy legközelebb inkább azt kólintsa – árnyalatnyival lendületesebben – fejbe, aki kételkedik a szavában. Jaj, kicsit eltértünk a tárgytól, mely ugyebár a sebesség relativitása, amit úgy értünk, s reméljük felfedezői – Sztupa és Troché – is úgy értették, hogy mindenki egyforma gyorsan szalad. Vagy legalábbis egyformán érzi gyorsnak a haladását, ha siet, ha fut, ha szalad vagy cammog. Szóval csak egyfajta szaladás, futás, sétálás van – s az maga a haladás. A szaladás. De ugyanaz igaz a lótás, a csámborgás és a császkálás esetében is. Ha a tatád fut, totyorgásnak látod, ő száguldásként érzékeli, még akkor is, ha lemarad a villamosról, s mindkettőtöknek igaza van, Sztupa és Troché ezt Valerij Borzov segítségével bizonyította. A kísérlet maga roppant egyszerű volt, Borzovnak utol kellett érnie a villamost, amit egy Juha Väätäinen nevű csóka vezetett (a jelentős felfedezés minden résztvevőjét dicséret illeti). Borzov előbb fiatalon futott a villamos után, később meglett férfiú korában (a bizonyítás e szakaszában Lasse Virén kormányozta a tuját, neki is kijár a tisztelet), végül öregen (Borzov ekkor odasündörgött Sztupához, nacsalnyik, ehhez nem használhatnék járókeretet?, de Sztupa elhajtotta). Az eredmény viszont fényesen igazolta a feltételezést. Borzov úgy futott, mint a nyúl (hisz mindenki ugyanúgy tud csak, ezért nem tanácsos a teknőssel sem ujjat húzni).

Szombaton (8-án) este kilenckor a Paramount Channelen lesz A Ravasz, az Agy és két füstölgő puskacső, mert a rendező most is kavar valamit a moziban.

Pénteken (7-én) este fél kilenckor a nemzeti fő­adó a Cherbourg-i esernyők című 1964-es franszia zenés filmet adja. A magyar címe is elég jó, de az eredeti még jobb: Les Parapluies de Cherbourg. Mint azt mindenki tudja, arról van benne szó, hogy a poétikusan ifjú Catherine Deneuve paraplét árul Normandiában, de közbeszól az algíri csata, ahol jelenése van a fiújának, aki hadba indulván azért még felcsinálja, közben még azt is éneklik, amikor köszönnek. Aztán meg nem ír, tudniillik levelet a feketelábúak közül. Aki látta, az tudja, hogy ez A nyolcadik utas: a benzinkutas első része. Ugyancsak a központi főcsatorna adja rögtön utána a Katharina Lu­ther című filmet, mely mű ugyebár a hírhedt leányszöktetőt, Luther Mártont mutatja be. Nem is egyszerű leányt szöktetett a wittenbergi szögező, hanem mindjárt egy apácát – már akkor is a rokonszakmák képviselői vagy a kollégák jöttek össze, mint az internetes társkeresés előtti minden korban. Este tizenegy után pedig az HBO-ra lehet átszökni, ahol régi kedvenceink, Michael Gambon, Ray Winstone, illetve Sir Tom (a Courtenay) fújják meg a gyémántokat. Igen, A tolvajok királyáról beszélünk. Mi persze azt szeretjük igazán, amikor ugyanezeket a gyémántokat Phil Daniels fújja meg. Fújjon meg mindent Phil Daniels! Kezdhetné rögtön a nagymamucikám tévéjével.

 

Figyelmébe ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

A fájdalomdíj

A Szentháromság téren álló, túlméretezett és túldíszített neogótikus palota, az egykori Pénzügyminisztérium Fellner Sándor tervei alapján épült 1901–1904 között, de nem aratott osztatlan sikert. Túlzónak, hivalkodónak tartották; az már tényleg csak részletkérdés volt, hogy a kortárs építészethez semmi köze nem volt.

Így bomlik

Nehéz lenne pontosan belőni, hogy a Fidesz mióta építi – a vetélytársainál is sokkal inkább – tudatosan, előre megfontolt szándékkal hazugságokra a választási kampányait (1998-ban már egészen bizonyosan ezt tették). Az viszont látható pontosan, hogy e hazugságok idővel egyre képtelenebbek lettek.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.

Mindenki eltűnt

Egy Svédországban élő nyugdíjas postás, műfordító kezdeményezésére gyűjteni kezdték a nagyváradiak a magyar zsidó közösségről és tagjainak sorsáról szóló könyveket. A polcon műveik révén egymás mellé kerülnek szülők és gyerekek, akiket a holokauszt idején elszakítottak egymástól.

„Ez az identitásom része”

Megfeszített erővel vett részt az emberkereskedelem elleni küzdelemben, védett házakat vezetett, kimenekítésekben működött közre. A saját egészsége érdekében hátrébb lépett, de továbbra is dolgozik.

Vaskézzel

Az okozott kár értéke a nyomozás során még a tízszerese volt a vádiratban szereplő 6 millió forintnak. Az előkészítő ülés lehetőséget teremtett volna arra, hogy a szennyest ne teregessék ki, aztán minden másként alakult.