tévéSmaci

Rókarépa

  • tévésmaci
  • 2020. március 6.

Interaktív

Amikor Sztupa és Troché megalkották a sebesség relativitáselméletét, volt nagy csodálkozás. Minden nagy felfedezés, találmány borítékolhatóan hozza magával a csodálkozást, így van ez régóta. Az ősember is beszart, amikor meglátta a metrót: a föld alatt dzsanázik, mint a vakondok, mondta, s könnyedén fejbe kólintotta magát a bunkójával, hátha felébred. De ébren volt, s gyorsan felrajzolta a barlangja falára a Charing Cross metróállomást, hogy legközelebb inkább azt kólintsa – árnyalatnyival lendületesebben – fejbe, aki kételkedik a szavában. Jaj, kicsit eltértünk a tárgytól, mely ugyebár a sebesség relativitása, amit úgy értünk, s reméljük felfedezői – Sztupa és Troché – is úgy értették, hogy mindenki egyforma gyorsan szalad. Vagy legalábbis egyformán érzi gyorsnak a haladását, ha siet, ha fut, ha szalad vagy cammog. Szóval csak egyfajta szaladás, futás, sétálás van – s az maga a haladás. A szaladás. De ugyanaz igaz a lótás, a csámborgás és a császkálás esetében is. Ha a tatád fut, totyorgásnak látod, ő száguldásként érzékeli, még akkor is, ha lemarad a villamosról, s mindkettőtöknek igaza van, Sztupa és Troché ezt Valerij Borzov segítségével bizonyította. A kísérlet maga roppant egyszerű volt, Borzovnak utol kellett érnie a villamost, amit egy Juha Väätäinen nevű csóka vezetett (a jelentős felfedezés minden résztvevőjét dicséret illeti). Borzov előbb fiatalon futott a villamos után, később meglett férfiú korában (a bizonyítás e szakaszában Lasse Virén kormányozta a tuját, neki is kijár a tisztelet), végül öregen (Borzov ekkor odasündörgött Sztupához, nacsalnyik, ehhez nem használhatnék járókeretet?, de Sztupa elhajtotta). Az eredmény viszont fényesen igazolta a feltételezést. Borzov úgy futott, mint a nyúl (hisz mindenki ugyanúgy tud csak, ezért nem tanácsos a teknőssel sem ujjat húzni).

Szombaton (8-án) este kilenckor a Paramount Channelen lesz A Ravasz, az Agy és két füstölgő puskacső, mert a rendező most is kavar valamit a moziban.

Pénteken (7-én) este fél kilenckor a nemzeti fő­adó a Cherbourg-i esernyők című 1964-es franszia zenés filmet adja. A magyar címe is elég jó, de az eredeti még jobb: Les Parapluies de Cherbourg. Mint azt mindenki tudja, arról van benne szó, hogy a poétikusan ifjú Catherine Deneuve paraplét árul Normandiában, de közbeszól az algíri csata, ahol jelenése van a fiújának, aki hadba indulván azért még felcsinálja, közben még azt is éneklik, amikor köszönnek. Aztán meg nem ír, tudniillik levelet a feketelábúak közül. Aki látta, az tudja, hogy ez A nyolcadik utas: a benzinkutas első része. Ugyancsak a központi főcsatorna adja rögtön utána a Katharina Lu­ther című filmet, mely mű ugyebár a hírhedt leányszöktetőt, Luther Mártont mutatja be. Nem is egyszerű leányt szöktetett a wittenbergi szögező, hanem mindjárt egy apácát – már akkor is a rokonszakmák képviselői vagy a kollégák jöttek össze, mint az internetes társkeresés előtti minden korban. Este tizenegy után pedig az HBO-ra lehet átszökni, ahol régi kedvenceink, Michael Gambon, Ray Winstone, illetve Sir Tom (a Courtenay) fújják meg a gyémántokat. Igen, A tolvajok királyáról beszélünk. Mi persze azt szeretjük igazán, amikor ugyanezeket a gyémántokat Phil Daniels fújja meg. Fújjon meg mindent Phil Daniels! Kezdhetné rögtön a nagymamucikám tévéjével.

 

Figyelmébe ajánljuk

Aki úton van

Amikor 2021 nyarán megjelent Holi, azaz Hegyi Olivér első lemeze, sokan egy újabb izgalmas hazai rapkarrier kezdetét látták az anyagban.

A franciák megértették

Ritkán halljuk az isteneket énekelni. Néhanapján azonban zongoráznak, szájharmonikáznak és még gitároznak is. Legutóbb Párizs elővárosában, Boulogne-Billancourt-ban, a Szajna partján álló La Seine Musicale kulturális központban történt ilyen csoda.

Hitler fürdőkádjában

Lee Miller a múlt század húszas–harmincas éveinek bevállalós top divatmodellje volt, igazi címlaplány, de festette Picasso, fotózta és filmezte Man Ray, utóbbi élt is vele, és mentorálta mint fotóművészt.

Csaló napfény

Igaz, hamis, tény, vélemény, valóság és fikció. Ilyen és ehhez hasonló címkéket sietünk felnyalni a ránk zúduló információhalom darabjaira, hogy a kontroll, a rend illúziójával nyugtassuk magunkat és ne kelljen szembesülnünk vele, hogy nem létezik bizonyosság, csak kellően szűkre húzott nézőpont.