Snoblesse Oblige 2023/12.

  • Narancs
  • 2023. március 22.

Interaktív

Heti kulturális programajánló 

Petőfi szobrán / egy ocsmány / varangy ül, / s el-hall-gat-ha-tat-la-nul / vartyog – pardon: szaval –, / amíg minden magyar / meg nem tanul / varangyul.

(Jékely Zoltán: Lidércnyomás, 1973)

 

péntek március 24. 19.00 Az ifjú elvtárs

Moonika Siimets filmje az Észt Filmhéten Leelo Tungal észt írónő önéletrajzi ihletésű regényfolyama alapján. Az alkotás egy kisgyermek nézőpontjából idézi meg az 1950-es évek szovjet/észt valóságát: a Szibériába elhurcolt anya nélkül maradt csonka család, apa és kislánya küzdelmeit és kalandjait.

A vetítés előtti könyvbemutatón a film alapjául szolgáló regénytrilógia második és harmadik, magyarul most megjelenő részeivel ismerkedhetnek meg az érdeklődők.

(Kino Cafe Mozi, Bp. XIII., Szent István krt. 16.)

 

péntek március 24. 19.00 Minden tekintetben – két szerelem, intim közelségből

Miért fullad olyan sokszor kudarcba, amikor egymás felé közelítünk? Egy darabjaira hullott házasság története. Két menekülési útvonal képkockái, amelyek rávilágíthatnak azokra a hibáinkra, amiket egymás ellen elkövettünk. Karafiáth Orsolya szövege és a Trojka Színházi Társulás improvizációi alapján, John Cassavetes emlékére.

(KuglerArt Szalon, Bp. V., Sütő u. 2.)

 

péntek március 24. 20.00 Világegyetemisták – koncert

Az 1992-ben alakult Sziámi együttes tagjaiból álló formáció az általuk készített 6 Sziámi-albumról válogat. Vendégénekesnők és -énekesek is csatlakoznak a formációhoz a múltból és a jelenből is. Előttük a Kelet-Nyugat zenekar játszik.

(Gödör, Bp. VI., Király u. 50.)

péntek március 24. 20.00 Words & Music 21.

– zenés irodalmi est

Középkori szövegek álmokról, démonokról, testekről és lelkekről, Daróczi Anikó válogatásában és előadásában. Hozzá Jávorka Ádám brácsán, Márkos Berci csellón és Kovács Gergely dobon zenél.

(Nyitott Műhely, Bp. XII., Ráth Gy. u. 4.)

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Neked ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Vezető és Megvezető

Ha valaki megnézi a korabeli filmhíradókat, azt látja, hogy Hitlerért rajongtak a németek. És nem csak a németek. A múlt század harmincas éveinek a gazdasági válságból éppen csak kilábaló Európájában (korántsem csak térségünkben) sokan szerettek volna egy erőt felmutatni képes vezetőt.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.

Hallják, hogy dübörgünk?

A megfelelően lezárt múlt nem szólhat vissza – ennyit gondolnak történelmünkről azok a politikai aktorok, akik országuk kacskaringós, rejtélyekben gazdag, ám forrásokban annál szegényebb előtörténetét ideológiai támaszként szeretnék használni ahhoz, hogy legitimálják jelenkori uralmi rendszerüket, amely leg­inkább valami korrupt autokrácia.

Próbaidő

Az eredetileg 2010-es kötet az első, amelyet a szerző halála óta kézbe vehettünk, immár egy lezárt, befejezett életmű felől olvasva. A mű megjelenésével a magyar nyelvű regénysorozat csaknem teljessé vált. Címe, története, egész miliője, bár az újrakezdés, újrakapcsolódás kérdéskörét járja körül.