Egy hét kultúra 2023/12.

  • Narancs
  • 2023. március 22.

Interaktív

Rövid hírek: kultúra itthon, külföldön és másutt 

SZOLGÁLÓLÁNY Az Izraelben hetek óta zajló kormányellenes tüntetések visszatérő szimbólumává váltak azok a nők, akik A szolgálólány meséjéből ismert bíborvörös színű ruhában és az arcot eltakaró fehér kalapban demonstrálnak az igazságügyi rendszer átalakítása ellen. A Margaret Atwood regényének – és a könyv alapján készült nagy sikerű sorozat – disztópikus világát megidéző tiltakozásokat szervező női érdekvédelmi csoport alapítója szerint kiállásukkal félelmüket jelenítik meg, mivel úgy vélik, a Netanjahu-féle igazságügyi reform, amely a tüntetők és az izraeli miniszterelnök kritikusai szerint autokráciába taszítja az országot, elsőként a nőket fogja negatívan érinteni. A jellegzetes jelmez korábban több olyan demonstráción is feltűnt világszerte, ahol a nőket fenyegető veszélyekre hívták fel a figyelmet, ám az izraeli megmozdulások tanúsága szerint a popkulturális utalás cseppet sem veszített népszerűségéből. A kisebb-nagyobb csoportokban, lehajtott fejjel némán sétáló nők az utcán tüntető tömegben és saját akcióik során is nagy feltűnést keltettek. Megmozdulásaikról Margaret Atwood is többször posztolt a Twitteren.

 

VERMEER Pillanatok alatt elkapkodták az összes – 450 ezer – jegyet az amszterdami Rijksmuseum Johannes Vermeer (1632–1675) holland festőművész alkotásait bemutató nagyszabású kiállítására, amelyen a németalföldi művész mintegy 37 ismert alkotása közül 28 tekinthető meg. Miután az eredetileg meghirdetett belépők elfogytak a február 10. és június 4. között megtekinthető tárlatra, a múzeum meghosszabbította a napi nyitvatartási időt, illetve egyéb lehetőségeket is kínált, hogy minél többen láthassák Vermeer munkásságának eddigi legteljesebb műbemutatását, de a pluszbelépők is gyorsan elkeltek, sőt rövid időre még a múzeum weboldala is összeomlott. A Rijksmuseum most egy ingyenes, interaktív online tárlatot is meghirdetett, amelyet Stephen Fry angol színész és író narrál, így az érdeklődők akkor is megismerkedhetnek Vermeer életével és korával, ha élőben nem láthatják a műveket.

 

KEZELÉSI KÖLTSÉG A Ticketmaster visszatéríti a jegyár egy részét azoknak a rajongóknak, akik a The Cure amerikai turnéjára vásároltak belépőt, miután Robert Smith, az együttes frontembere számon kérte a cégen az „indokolatlanul magas” pluszköltségeket, amelyek bizonyos esetekben a belépők eredeti árát is meghaladták. A zenekar igyekezett megfizethető jegyárakat szabni a turnén, ám az értékesítés kezdete után nem sokkal a felháborodott rajongók sorra töltötték fel a közösségi oldalakra azokat a képernyőfotókat, amelyeken látható, hogy az értékesítő felületen a végösszeg akár a belépők eredeti árának duplája is lehetett a kezelési költség, a helyszínhez köthető pluszköltség, valamint a rendelés feldolgozásának díja miatt. Az énekes közbenjárása után a Ticketmaster végül beleegyezett, hogy „jó szándékú gesztusként” a legolcsóbb, 20 dolláros jegyet vásárlóknak visszatérít 10 dollárt, mindenki másnak pedig automatikusan 5 dollárt.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is. Munkássága középpontjában a normák, a hatalmi technológiák, a queer identitás, valamint a magánélet és az intimitás politikájának kérdései állnak.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után. 

Megbillenve

Eddig csak a fideszes médiagépezet és a kormányzati, állami propaganda folytatott lélektani hadviselést (is) Magyar Péter ellen, ám jó ideje működik ez már visszafele is – úgy tűnik, nem is hatástalanul.

Nem pontosan ugyanaz a szem

Ötvenhét turistabusz áll a parkolóban. A sofőrök dohányoznak, beszélgetnek, múlatják az időt, míg várnak az utasaikra. Akik nagyjából másfél óra alatt végeznek; előbb Auschwitz 1-et járják körbe, aztán jön Birkenau, oda át kell vinni őket, mert az cirka 3 kilométerrel távolabb van, ott aztán újabb egy-másfél órát eltöltenek majd.

Dőlve halnak

Lóhalálában terjesztették be és fogadták el egy salátatörvénybe csomagolva a védett erdők könnyebb letarolását lehetővé tevő módosításokat a kormánypárti képviselők. Az erdőkért aggódó szakemberek is csak találgatnak, kinek sürgős a várható erdőirtás.