Egy hét kultúra 2023/12.

  • Narancs
  • 2023. március 22.

Interaktív

Rövid hírek: kultúra itthon, külföldön és másutt 

SZOLGÁLÓLÁNY Az Izraelben hetek óta zajló kormányellenes tüntetések visszatérő szimbólumává váltak azok a nők, akik A szolgálólány meséjéből ismert bíborvörös színű ruhában és az arcot eltakaró fehér kalapban demonstrálnak az igazságügyi rendszer átalakítása ellen. A Margaret Atwood regényének – és a könyv alapján készült nagy sikerű sorozat – disztópikus világát megidéző tiltakozásokat szervező női érdekvédelmi csoport alapítója szerint kiállásukkal félelmüket jelenítik meg, mivel úgy vélik, a Netanjahu-féle igazságügyi reform, amely a tüntetők és az izraeli miniszterelnök kritikusai szerint autokráciába taszítja az országot, elsőként a nőket fogja negatívan érinteni. A jellegzetes jelmez korábban több olyan demonstráción is feltűnt világszerte, ahol a nőket fenyegető veszélyekre hívták fel a figyelmet, ám az izraeli megmozdulások tanúsága szerint a popkulturális utalás cseppet sem veszített népszerűségéből. A kisebb-nagyobb csoportokban, lehajtott fejjel némán sétáló nők az utcán tüntető tömegben és saját akcióik során is nagy feltűnést keltettek. Megmozdulásaikról Margaret Atwood is többször posztolt a Twitteren.

 

VERMEER Pillanatok alatt elkapkodták az összes – 450 ezer – jegyet az amszterdami Rijksmuseum Johannes Vermeer (1632–1675) holland festőművész alkotásait bemutató nagyszabású kiállítására, amelyen a németalföldi művész mintegy 37 ismert alkotása közül 28 tekinthető meg. Miután az eredetileg meghirdetett belépők elfogytak a február 10. és június 4. között megtekinthető tárlatra, a múzeum meghosszabbította a napi nyitvatartási időt, illetve egyéb lehetőségeket is kínált, hogy minél többen láthassák Vermeer munkásságának eddigi legteljesebb műbemutatását, de a pluszbelépők is gyorsan elkeltek, sőt rövid időre még a múzeum weboldala is összeomlott. A Rijksmuseum most egy ingyenes, interaktív online tárlatot is meghirdetett, amelyet Stephen Fry angol színész és író narrál, így az érdeklődők akkor is megismerkedhetnek Vermeer életével és korával, ha élőben nem láthatják a műveket.

 

KEZELÉSI KÖLTSÉG A Ticketmaster visszatéríti a jegyár egy részét azoknak a rajongóknak, akik a The Cure amerikai turnéjára vásároltak belépőt, miután Robert Smith, az együttes frontembere számon kérte a cégen az „indokolatlanul magas” pluszköltségeket, amelyek bizonyos esetekben a belépők eredeti árát is meghaladták. A zenekar igyekezett megfizethető jegyárakat szabni a turnén, ám az értékesítés kezdete után nem sokkal a felháborodott rajongók sorra töltötték fel a közösségi oldalakra azokat a képernyőfotókat, amelyeken látható, hogy az értékesítő felületen a végösszeg akár a belépők eredeti árának duplája is lehetett a kezelési költség, a helyszínhez köthető pluszköltség, valamint a rendelés feldolgozásának díja miatt. Az énekes közbenjárása után a Ticketmaster végül beleegyezett, hogy „jó szándékú gesztusként” a legolcsóbb, 20 dolláros jegyet vásárlóknak visszatérít 10 dollárt, mindenki másnak pedig automatikusan 5 dollárt.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."