Tévé

Sőt

Arckép – Kadarkai Endrével

Interaktív

A vezetékneve ugyan leginkább bohózati alakot, a megjelenése pedig igazi régi modorost idéz, ám Kadarkai Endre már jó ideje kiérdemelte, hogy róla írván ne vesszünk el a külsődleges mozzanatokban.

Ő ugyanis ma a kevesek egyike, aki képes érdemi interjúkat készíteni a tévében: hajlandó alaposan felkészülni az interjúalanyból, fölismeri az érzékeny vagy kényes pontokat, és kész rá is kérdezni ezekre. Hogy ezek ritka és a közönség számára fontos erények, azt mi sem bizonyítja jobban, mint hogy Kadarkai távol a magyar tévézés centrumaitól, a kínos-periferiális Echo Tv-n is képesnek bizonyult fokozódó érdeklődés által kísért műsort összehozni.

Az Echo Tv-ből idén januárban kitett Kadarkai a Story4 csatornára költözött át, s most ott sorjáznak őszinte, feltáró jellegű ArcKép-interjúi, melyeknek alanyai – az önazonos módon maníros műsorismertető szöveg szerint – „izgalmas, eredeti, valóságos személyiségek, nem divatos percemberek, csereszabatos sztárok. Ők talentumukkal, állhatatosságukkal, intellektusukkal vívták ki nem csak a műsor készítőinek csodálatát.” Legutóbb például D. Tóth Kriszta válhatott a csodálat tárgyává, s ez a beszélgetés hamar érzékletessé tette, hogy minden nyilvánvaló erénye dacára, mi az alapvető gyengéje Kadarkai új műsorának – és általában a beszélgetős portréműfajnak hazánkban. Nem, korántsem a Vitray-imitáció félreismerhetetlensége, de még csak nem is az olyan sutácska kérdések, mint például: „A belső szeretés hiánya lenne az embernek istenigazából a hiátusa?”

A műfaj igazi Achilles-sarka maga a mindenkori vagy helyesebben a majdnem mindenkori interjúalany. Ezek a „valóságos személyiségek” ugyanis lehetnek rokonszenvesek vagy harsányak, szerepjátszók vagy kitárulkozók, de sajna csak igen ritkán bizonyulnak tényleg érdekesnek. (S pláne nem sokadjára hallva őket.) Márpedig valódi érdekesség híján még az őszinteség fétise sem sokat számít, a kérdezői felkészültség és empátia meg egyenesen kárba vész. A szimpátiánkra okvetlenül érdemes D. Tóth Kriszta például hiába vall hosszan arról, hogy „meg kellett tanulnom hagyni szeretni magam”, a néző egy centivel sincs beljebb ezzel az információval. És amin egy privát beszélgetés során kétségkívül mélyen megrendülnénk (korán elvesztett édesanya), az most a tévében a gondosan befésült és kisminkelt őszinteség szab­vány­elemének tetszik – és nagyobbára hatástalan marad. Jószerivel az a maximum, hogy a néző rossz embernek érezheti magát, amiért önmaga számára is érthetetlen módon közömbös marad ily fontos, szó szerint életbevágó téma és ily nyilvánvaló őszinteség láttán és hallatán.

Kadarkai mindeközben érezhetően sokkal jobban meg van győződve interjúalanya érdekességéről, mint a szkeptikus néző, és példás szorgalommal fáradozik a forgatási helyszínül szolgáló Centrál Kávéházban. Bocsánatos szakmai elfogultságból kimerítő alapossággal elegyedik bele a televíziós belterj tárgyalásába (az interjúkészítés nehézségei, a DTK Show indulásának buktatói – 2011-ben!), valamint kihozza a lehető legtöbbet D. Tóth Kriszta gyermeki gyászából és elérzékenyüléséből, felnőtté válásának traumáiból. Azután D. Tóth egy érzékeny, de továbbra sem igazán érdekes pillanatban nem ad választ a riporteri kérdésre, és gyorsan visszakérdez, hogy ez nem baj-e. Kadarkai gyors válasza: „Nem, sőt!” És ebben a reakcióban a civil zavar, a riporteri blikkfang és műsorkészítői apró elbizonytalanodás egyszerre tetten érhető. Igaz, a „sőt” helyett talán pontosabb lett volna ez a szó: mindegy.

Story4, szeptember 4.

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.