Tévé

Sőt

Arckép – Kadarkai Endrével

Interaktív

A vezetékneve ugyan leginkább bohózati alakot, a megjelenése pedig igazi régi modorost idéz, ám Kadarkai Endre már jó ideje kiérdemelte, hogy róla írván ne vesszünk el a külsődleges mozzanatokban.

Ő ugyanis ma a kevesek egyike, aki képes érdemi interjúkat készíteni a tévében: hajlandó alaposan felkészülni az interjúalanyból, fölismeri az érzékeny vagy kényes pontokat, és kész rá is kérdezni ezekre. Hogy ezek ritka és a közönség számára fontos erények, azt mi sem bizonyítja jobban, mint hogy Kadarkai távol a magyar tévézés centrumaitól, a kínos-periferiális Echo Tv-n is képesnek bizonyult fokozódó érdeklődés által kísért műsort összehozni.

Az Echo Tv-ből idén januárban kitett Kadarkai a Story4 csatornára költözött át, s most ott sorjáznak őszinte, feltáró jellegű ArcKép-interjúi, melyeknek alanyai – az önazonos módon maníros műsorismertető szöveg szerint – „izgalmas, eredeti, valóságos személyiségek, nem divatos percemberek, csereszabatos sztárok. Ők talentumukkal, állhatatosságukkal, intellektusukkal vívták ki nem csak a műsor készítőinek csodálatát.” Legutóbb például D. Tóth Kriszta válhatott a csodálat tárgyává, s ez a beszélgetés hamar érzékletessé tette, hogy minden nyilvánvaló erénye dacára, mi az alapvető gyengéje Kadarkai új műsorának – és általában a beszélgetős portréműfajnak hazánkban. Nem, korántsem a Vitray-imitáció félreismerhetetlensége, de még csak nem is az olyan sutácska kérdések, mint például: „A belső szeretés hiánya lenne az embernek istenigazából a hiátusa?”

A műfaj igazi Achilles-sarka maga a mindenkori vagy helyesebben a majdnem mindenkori interjúalany. Ezek a „valóságos személyiségek” ugyanis lehetnek rokonszenvesek vagy harsányak, szerepjátszók vagy kitárulkozók, de sajna csak igen ritkán bizonyulnak tényleg érdekesnek. (S pláne nem sokadjára hallva őket.) Márpedig valódi érdekesség híján még az őszinteség fétise sem sokat számít, a kérdezői felkészültség és empátia meg egyenesen kárba vész. A szimpátiánkra okvetlenül érdemes D. Tóth Kriszta például hiába vall hosszan arról, hogy „meg kellett tanulnom hagyni szeretni magam”, a néző egy centivel sincs beljebb ezzel az információval. És amin egy privát beszélgetés során kétségkívül mélyen megrendülnénk (korán elvesztett édesanya), az most a tévében a gondosan befésült és kisminkelt őszinteség szab­vány­elemének tetszik – és nagyobbára hatástalan marad. Jószerivel az a maximum, hogy a néző rossz embernek érezheti magát, amiért önmaga számára is érthetetlen módon közömbös marad ily fontos, szó szerint életbevágó téma és ily nyilvánvaló őszinteség láttán és hallatán.

Kadarkai mindeközben érezhetően sokkal jobban meg van győződve interjúalanya érdekességéről, mint a szkeptikus néző, és példás szorgalommal fáradozik a forgatási helyszínül szolgáló Centrál Kávéházban. Bocsánatos szakmai elfogultságból kimerítő alapossággal elegyedik bele a televíziós belterj tárgyalásába (az interjúkészítés nehézségei, a DTK Show indulásának buktatói – 2011-ben!), valamint kihozza a lehető legtöbbet D. Tóth Kriszta gyermeki gyászából és elérzékenyüléséből, felnőtté válásának traumáiból. Azután D. Tóth egy érzékeny, de továbbra sem igazán érdekes pillanatban nem ad választ a riporteri kérdésre, és gyorsan visszakérdez, hogy ez nem baj-e. Kadarkai gyors válasza: „Nem, sőt!” És ebben a reakcióban a civil zavar, a riporteri blikkfang és műsorkészítői apró elbizonytalanodás egyszerre tetten érhető. Igaz, a „sőt” helyett talán pontosabb lett volna ez a szó: mindegy.

Story4, szeptember 4.

Figyelmébe ajánljuk

Minden nap egy forradalom

A történelem nem ismétli magát, hanem rímel. Paul Thomas Anderson egy szinte anakronisztikusan posztmodern filmet rendezett; bár felismerjük őrült jelenünket, láz­álomszerűen mosódik össze a hatvanas évek baloldali radikalizmusa a nyolcvanas évek erjedt reaganizmusával és a kortárs trumpista fasisztoid giccsel.

Japán teaköltemény

A 19. század derekán, miután a Perry-expedíció négy, amerikai lobogókkal díszített „fekete hajója” megérkezett Japánba, a szigetország kénytelen volt feladni több évszázados elszigeteltségét, és ezzel együtt a kultúrája is nagyot változott.

Maximál minimál

A nyolcvannyolc éves Philip Glass életműve változatos: írt operákat, szimfóniákat, kísérleti darabokat, izgalmas kollaborációkban vett részt más műfajok képviselőivel, és népszerű filmzenéi (Kundun; Az órák; Egy botrány részletei) révén szélesebb körben is ismerik a nevét. Hipnotikus minimalista zenéje tömegeket ért el, ami ritkaság kortárs zeneszerzők esetében.

Egy józan hang

Romsics Ignác saját kétkötetes önéletírása (Hetven év. Egotörténelem 1951–2021, Helikon Kiadó) után most egy új – és az előszó állítása szerint utolsó – vaskos kötetében ismét kedves témája, a historiográfia felé fordult, és megírta az egykori sztártörténész, 1956-os elítélt, végül MTA-elnök Kosáry Domokos egész 20. századon átívelő élettörténetét.

Aktuális értékén

Apám, a 100 évvel ezelőtt született Liska Tibor közgazdász konzisztens vízióval bírt arról, hogyan lehetne a társadalmat önszabályozó módon működtetni. Ez a koncepció általános elveken alapszik – ezen elvekből én próbáltam konkrét játékszabályokat, modelleket farigcsálni, amelyek alapján kísérletek folytak és folynak. Mik ezek az elvek, és mi a modell két pillére?

Támogatott biznisz

Hogyan lehet minimális befektetéssel, nulla kockázattal virágzó üzletet csinálni és közben elkölteni 1,3 milliárd forintot? A válasz: jó időben jó ötletekkel be kell szállni egy hagyomány­őrző egyesületbe. És nyilván némi hátszél sem árt.

Ha berobban a szesz

Vegyész szakértő vizsgálja a nyomokat a Csongrád-Csanád megyei Apátfalva porrá égett kocsmájánál, ahol az utóbbi években a vendégkör ötöde általában fizetésnapon rendezte a számlát. Az eset után sokan ajánlkoztak, hogy segítenek az újjáépítésben. A tulajdonos és családja hezitál, megvan rá az okuk.