Tévé

Sőt

Arckép – Kadarkai Endrével

Interaktív

A vezetékneve ugyan leginkább bohózati alakot, a megjelenése pedig igazi régi modorost idéz, ám Kadarkai Endre már jó ideje kiérdemelte, hogy róla írván ne vesszünk el a külsődleges mozzanatokban.

Ő ugyanis ma a kevesek egyike, aki képes érdemi interjúkat készíteni a tévében: hajlandó alaposan felkészülni az interjúalanyból, fölismeri az érzékeny vagy kényes pontokat, és kész rá is kérdezni ezekre. Hogy ezek ritka és a közönség számára fontos erények, azt mi sem bizonyítja jobban, mint hogy Kadarkai távol a magyar tévézés centrumaitól, a kínos-periferiális Echo Tv-n is képesnek bizonyult fokozódó érdeklődés által kísért műsort összehozni.

Az Echo Tv-ből idén januárban kitett Kadarkai a Story4 csatornára költözött át, s most ott sorjáznak őszinte, feltáró jellegű ArcKép-interjúi, melyeknek alanyai – az önazonos módon maníros műsorismertető szöveg szerint – „izgalmas, eredeti, valóságos személyiségek, nem divatos percemberek, csereszabatos sztárok. Ők talentumukkal, állhatatosságukkal, intellektusukkal vívták ki nem csak a műsor készítőinek csodálatát.” Legutóbb például D. Tóth Kriszta válhatott a csodálat tárgyává, s ez a beszélgetés hamar érzékletessé tette, hogy minden nyilvánvaló erénye dacára, mi az alapvető gyengéje Kadarkai új műsorának – és általában a beszélgetős portréműfajnak hazánkban. Nem, korántsem a Vitray-imitáció félreismerhetetlensége, de még csak nem is az olyan sutácska kérdések, mint például: „A belső szeretés hiánya lenne az embernek istenigazából a hiátusa?”

A műfaj igazi Achilles-sarka maga a mindenkori vagy helyesebben a majdnem mindenkori interjúalany. Ezek a „valóságos személyiségek” ugyanis lehetnek rokonszenvesek vagy harsányak, szerepjátszók vagy kitárulkozók, de sajna csak igen ritkán bizonyulnak tényleg érdekesnek. (S pláne nem sokadjára hallva őket.) Márpedig valódi érdekesség híján még az őszinteség fétise sem sokat számít, a kérdezői felkészültség és empátia meg egyenesen kárba vész. A szimpátiánkra okvetlenül érdemes D. Tóth Kriszta például hiába vall hosszan arról, hogy „meg kellett tanulnom hagyni szeretni magam”, a néző egy centivel sincs beljebb ezzel az információval. És amin egy privát beszélgetés során kétségkívül mélyen megrendülnénk (korán elvesztett édesanya), az most a tévében a gondosan befésült és kisminkelt őszinteség szab­vány­elemének tetszik – és nagyobbára hatástalan marad. Jószerivel az a maximum, hogy a néző rossz embernek érezheti magát, amiért önmaga számára is érthetetlen módon közömbös marad ily fontos, szó szerint életbevágó téma és ily nyilvánvaló őszinteség láttán és hallatán.

Kadarkai mindeközben érezhetően sokkal jobban meg van győződve interjúalanya érdekességéről, mint a szkeptikus néző, és példás szorgalommal fáradozik a forgatási helyszínül szolgáló Centrál Kávéházban. Bocsánatos szakmai elfogultságból kimerítő alapossággal elegyedik bele a televíziós belterj tárgyalásába (az interjúkészítés nehézségei, a DTK Show indulásának buktatói – 2011-ben!), valamint kihozza a lehető legtöbbet D. Tóth Kriszta gyermeki gyászából és elérzékenyüléséből, felnőtté válásának traumáiból. Azután D. Tóth egy érzékeny, de továbbra sem igazán érdekes pillanatban nem ad választ a riporteri kérdésre, és gyorsan visszakérdez, hogy ez nem baj-e. Kadarkai gyors válasza: „Nem, sőt!” És ebben a reakcióban a civil zavar, a riporteri blikkfang és műsorkészítői apró elbizonytalanodás egyszerre tetten érhető. Igaz, a „sőt” helyett talán pontosabb lett volna ez a szó: mindegy.

Story4, szeptember 4.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.