Tévé

Sőt

Arckép – Kadarkai Endrével

Interaktív

A vezetékneve ugyan leginkább bohózati alakot, a megjelenése pedig igazi régi modorost idéz, ám Kadarkai Endre már jó ideje kiérdemelte, hogy róla írván ne vesszünk el a külsődleges mozzanatokban.

Ő ugyanis ma a kevesek egyike, aki képes érdemi interjúkat készíteni a tévében: hajlandó alaposan felkészülni az interjúalanyból, fölismeri az érzékeny vagy kényes pontokat, és kész rá is kérdezni ezekre. Hogy ezek ritka és a közönség számára fontos erények, azt mi sem bizonyítja jobban, mint hogy Kadarkai távol a magyar tévézés centrumaitól, a kínos-periferiális Echo Tv-n is képesnek bizonyult fokozódó érdeklődés által kísért műsort összehozni.

Az Echo Tv-ből idén januárban kitett Kadarkai a Story4 csatornára költözött át, s most ott sorjáznak őszinte, feltáró jellegű ArcKép-interjúi, melyeknek alanyai – az önazonos módon maníros műsorismertető szöveg szerint – „izgalmas, eredeti, valóságos személyiségek, nem divatos percemberek, csereszabatos sztárok. Ők talentumukkal, állhatatosságukkal, intellektusukkal vívták ki nem csak a műsor készítőinek csodálatát.” Legutóbb például D. Tóth Kriszta válhatott a csodálat tárgyává, s ez a beszélgetés hamar érzékletessé tette, hogy minden nyilvánvaló erénye dacára, mi az alapvető gyengéje Kadarkai új műsorának – és általában a beszélgetős portréműfajnak hazánkban. Nem, korántsem a Vitray-imitáció félreismerhetetlensége, de még csak nem is az olyan sutácska kérdések, mint például: „A belső szeretés hiánya lenne az embernek istenigazából a hiátusa?”

A műfaj igazi Achilles-sarka maga a mindenkori vagy helyesebben a majdnem mindenkori interjúalany. Ezek a „valóságos személyiségek” ugyanis lehetnek rokonszenvesek vagy harsányak, szerepjátszók vagy kitárulkozók, de sajna csak igen ritkán bizonyulnak tényleg érdekesnek. (S pláne nem sokadjára hallva őket.) Márpedig valódi érdekesség híján még az őszinteség fétise sem sokat számít, a kérdezői felkészültség és empátia meg egyenesen kárba vész. A szimpátiánkra okvetlenül érdemes D. Tóth Kriszta például hiába vall hosszan arról, hogy „meg kellett tanulnom hagyni szeretni magam”, a néző egy centivel sincs beljebb ezzel az információval. És amin egy privát beszélgetés során kétségkívül mélyen megrendülnénk (korán elvesztett édesanya), az most a tévében a gondosan befésült és kisminkelt őszinteség szab­vány­elemének tetszik – és nagyobbára hatástalan marad. Jószerivel az a maximum, hogy a néző rossz embernek érezheti magát, amiért önmaga számára is érthetetlen módon közömbös marad ily fontos, szó szerint életbevágó téma és ily nyilvánvaló őszinteség láttán és hallatán.

Kadarkai mindeközben érezhetően sokkal jobban meg van győződve interjúalanya érdekességéről, mint a szkeptikus néző, és példás szorgalommal fáradozik a forgatási helyszínül szolgáló Centrál Kávéházban. Bocsánatos szakmai elfogultságból kimerítő alapossággal elegyedik bele a televíziós belterj tárgyalásába (az interjúkészítés nehézségei, a DTK Show indulásának buktatói – 2011-ben!), valamint kihozza a lehető legtöbbet D. Tóth Kriszta gyermeki gyászából és elérzékenyüléséből, felnőtté válásának traumáiból. Azután D. Tóth egy érzékeny, de továbbra sem igazán érdekes pillanatban nem ad választ a riporteri kérdésre, és gyorsan visszakérdez, hogy ez nem baj-e. Kadarkai gyors válasza: „Nem, sőt!” És ebben a reakcióban a civil zavar, a riporteri blikkfang és műsorkészítői apró elbizonytalanodás egyszerre tetten érhető. Igaz, a „sőt” helyett talán pontosabb lett volna ez a szó: mindegy.

Story4, szeptember 4.

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.

Ilyen tényleg nincs Európában

„És jelentem, hogy szeptember elsején be lehet menni a bankba és föl lehet venni a 3 százalékos otthonteremtési hitelt, családi állapottól, lakhelytől függetlenül, és a legfiatalabbak is tulajdonosok lesznek a saját otthonukban. Én nem tudom, hogy ez lelkesítő cél-e bárkinek, de azt biztosan mondhatom, hogy sehol Európában olyan nincs, hogy te barátom, eléred a 18 éves kort, és ha úgy döntesz, hogy saját otthonban akarsz lakni, akkor az lehetséges.”