tévéSmaci

Szamártan

  • tévésmaci
  • 2017. szeptember 30.

Interaktív

Az első találkozás nyilván nem a naptár szerint volt esedékes, össze-vissza jöttek akkor a filmek, különösen a franciák. De csak azok számítottak, az amerikaiak jóval csekélyebb tömegben érkeztek, nemhogy a mainál, de az akkori franciánál, a szovjettel meg jobb volt dacolni. Németek nem is voltak. A távoli bolygókról csak a francia filmekből lehetett kiolvasni valamit, az elérhetetlenséget. Azt, hogy az elérhetetlenség nem maga a távoli bolygó. Jó, nekünk az is, nem volt olyan szputnyik, ami oda felvitt volna, de ha véletlenül mégis odakeveredtél, akár csak egy mozi olajos padlójáról, megláthattad, ott jár azon az idegen égitesten két lábon, úgyszólván az emberek (a fene tudja, a Tau Ceti lakossága) között az elérhetetlenség. Szőke, piros, combközépig érő kabátja van, térdig érő fehér lakkcsizmája, fehér sál hozzá, széles karimájú fekete kalap, s egy olyan sötét, fekete szemüveg, ami eltakarja a fél arcát, amiről mégis hót biztosan tudod, hogy gyönyörű. Az ilyen csajokat mindig Alain Delon viszi el. De lehet harcolni érte, vannak, akik felveszik a kesztyűt, tényleg, hogy vett le egy kesztyűt. Mint más mindent, még a bőrét is, a csontvázát is. Csak a pontosság miatt: a Borsalino vagy a Weekend jóval az elkészülte után került a kiskörúti Filmmúzeumba, olyanokból kellett dolgozni, mint A hölgy nem iszik, nem dohányzik, nem flörtöl… csak fecseg. Vagy a Volt egyszer egy zsaru. A Weekend, nyilván Godard legjobb filmje, autóbalesetek tömegét mutatja meg, a végletekig hajtva a helyzetek komikumát, s persze a szó szerinti szerencsétlenségét. De olyan rohadt rövidek voltak a hatvanas-hetvenes évek. S a nyolcvanasokban meg már Mireille Darc neve is csak egy autóbalesetben szerepelt. Most meg meghalt: immár mindenki elérhető.

Pénteken (1-jén) a filmművészet, nincs tévedés, nem a filmgyártásról beszélünk, tehát a filmművészet végtelenül rövid szavatossági idejének matematikai alapú bizonyítására vállalkozik este tíz után a Duna tévé, amikor összeszedve minden bátorságát, levetíti az Őszi szonátát, ami egyszerre két Bergman filmje volt. Volt.

Szombaton hazaérkezik egy disszidens Amerikából, természetesen hátsó szándékai vannak és Diners Club hitelkártyája van. A hátsó szándékok gondozására tömeges a jelentkezés, a kártya meg illetéktelen kezekbe kerül, s kopik is rendesen. Önök kitalálták, a Duna tévé délután fél négykor levetíti a Veréb is madár című magyar marhaságot a kis Kabossal kettős szerepben. Mint minden magyar filmnek, ennek is van eszmei mondanivalója, konkrétan az, hogy lópikula a veréb, minden, csak nem madár. Hogy helyre billenjen a lelki egyensúlyunk, este fél tíz előtt az M3 hozzáfog a zakó alá felvett, begombolhatatlan nyakú rövid ujjú fehér ingek filmjéhez, az Angi Verához, amelynek nagy előnye, hogy a cselekménye a hangulatfestő, így a jelmezei, díszletei már szinte nem is játszanak.

Vasárnap izé, a vasárnap már nem is számít ezek után, megnézem a Négy esküvő, egy temetést este nyolckor a Film Cafén, mert bűbájos brit főrend sem voltam, délután meg már megvolt A vasálarcos, mert valójában fogságba vetett király vagyok, míg bitorlók böfögik, fingják tele a trónomat. S mindez a hülye tévé miatt van.

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.