tévéSmaci

Szamártan

  • tévésmaci
  • 2017. szeptember 30.

Interaktív

Az első találkozás nyilván nem a naptár szerint volt esedékes, össze-vissza jöttek akkor a filmek, különösen a franciák. De csak azok számítottak, az amerikaiak jóval csekélyebb tömegben érkeztek, nemhogy a mainál, de az akkori franciánál, a szovjettel meg jobb volt dacolni. Németek nem is voltak. A távoli bolygókról csak a francia filmekből lehetett kiolvasni valamit, az elérhetetlenséget. Azt, hogy az elérhetetlenség nem maga a távoli bolygó. Jó, nekünk az is, nem volt olyan szputnyik, ami oda felvitt volna, de ha véletlenül mégis odakeveredtél, akár csak egy mozi olajos padlójáról, megláthattad, ott jár azon az idegen égitesten két lábon, úgyszólván az emberek (a fene tudja, a Tau Ceti lakossága) között az elérhetetlenség. Szőke, piros, combközépig érő kabátja van, térdig érő fehér lakkcsizmája, fehér sál hozzá, széles karimájú fekete kalap, s egy olyan sötét, fekete szemüveg, ami eltakarja a fél arcát, amiről mégis hót biztosan tudod, hogy gyönyörű. Az ilyen csajokat mindig Alain Delon viszi el. De lehet harcolni érte, vannak, akik felveszik a kesztyűt, tényleg, hogy vett le egy kesztyűt. Mint más mindent, még a bőrét is, a csontvázát is. Csak a pontosság miatt: a Borsalino vagy a Weekend jóval az elkészülte után került a kiskörúti Filmmúzeumba, olyanokból kellett dolgozni, mint A hölgy nem iszik, nem dohányzik, nem flörtöl… csak fecseg. Vagy a Volt egyszer egy zsaru. A Weekend, nyilván Godard legjobb filmje, autóbalesetek tömegét mutatja meg, a végletekig hajtva a helyzetek komikumát, s persze a szó szerinti szerencsétlenségét. De olyan rohadt rövidek voltak a hatvanas-hetvenes évek. S a nyolcvanasokban meg már Mireille Darc neve is csak egy autóbalesetben szerepelt. Most meg meghalt: immár mindenki elérhető.

Pénteken (1-jén) a filmművészet, nincs tévedés, nem a filmgyártásról beszélünk, tehát a filmművészet végtelenül rövid szavatossági idejének matematikai alapú bizonyítására vállalkozik este tíz után a Duna tévé, amikor összeszedve minden bátorságát, levetíti az Őszi szonátát, ami egyszerre két Bergman filmje volt. Volt.

Szombaton hazaérkezik egy disszidens Amerikából, természetesen hátsó szándékai vannak és Diners Club hitelkártyája van. A hátsó szándékok gondozására tömeges a jelentkezés, a kártya meg illetéktelen kezekbe kerül, s kopik is rendesen. Önök kitalálták, a Duna tévé délután fél négykor levetíti a Veréb is madár című magyar marhaságot a kis Kabossal kettős szerepben. Mint minden magyar filmnek, ennek is van eszmei mondanivalója, konkrétan az, hogy lópikula a veréb, minden, csak nem madár. Hogy helyre billenjen a lelki egyensúlyunk, este fél tíz előtt az M3 hozzáfog a zakó alá felvett, begombolhatatlan nyakú rövid ujjú fehér ingek filmjéhez, az Angi Verához, amelynek nagy előnye, hogy a cselekménye a hangulatfestő, így a jelmezei, díszletei már szinte nem is játszanak.

Vasárnap izé, a vasárnap már nem is számít ezek után, megnézem a Négy esküvő, egy temetést este nyolckor a Film Cafén, mert bűbájos brit főrend sem voltam, délután meg már megvolt A vasálarcos, mert valójában fogságba vetett király vagyok, míg bitorlók böfögik, fingják tele a trónomat. S mindez a hülye tévé miatt van.

Figyelmébe ajánljuk

A józanság kultúrája. Folytatódik CIVIL EXTRA szolidaritási akciónk

Folytatódik a Magyar Narancs rendhagyó kezdeményezése, amelynek célja, hogy erősítse a civil szférát, a sajtót, valamint az állampolgári szolidaritást, válaszként a sajtót és a civil szervezeteket ellehetetlenítő, megfélemlítő, a nyílt diktatúrát előkészítő kormányzati törekvésekre. Új partnerünk a függőséggel küzdők felépülését segítő Kék Pont Alapítvány.

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.