Tévé

Van egy béna sztorid

Reggeli

Interaktív

„A 2000-es évek első évtizedében az ország legsikeresebb szórakoztató reggeli műsora és az új műsor gyökerei és szellemisége azonosak, azonban az új Reggeli a televíziózás világában végbement változásokat maximálisan leköveti.”

Jelentsen bármit is ez az önérzetes hitvallás (már ha ugyan jelent valamit egyáltalán), az elvitathatatlan tény, hogy a reggeli bulvármagazinok kis igényű műfajában hagyományosan az RTL Klub műsora uralja a mezőnyt. Mármint azt a mezőnyt, amelyből időnként azért ki-kiiratkoznak a versenyzők, ráeszmélve arra, hogy a közönség (meg az éves bevételi előirányzat) egész jól elvan reggeli magazinműsor nélkül is. De azért presztízs és programigazgatói felbuzdulás is van a világon, szóval pár esztendős kihagyás után újraindult a Reggeli is: kicsit álmosan, önnön feleslegességét mélyen átérezve, de korántsem minden báj nélkül.

Jóllehet a báj szót mára némi gyanakvás lengi körül, a bájos jelző meg olykor egyenesen sértésnek hangzik, még így is megkockáztatjuk annak kijelentését, hogy az új Reggeli néhány bájos műsorvezetőre lelt. Peller Anna és a férje, Miki a jobb pillanatokban ugyanis ilyen párost alkot, Fehér Tibor átütő, fiús báját pedig egyenesen csúcsra járatják hétköznap reggelente. A báj persze igen hamar elhasználódhat a képernyőn, de amíg kitart, sok mindent bocsánatossá tesz, vagy egyenesen földob. A múlt pénteken például egészen üdítőnek tetszett, hogy Fehér műsorindítás gyanánt, legsugárzóbb mosolyát felvillantva, arra kapacitálta társát, Kovács Dórát (született ÉNB Zsófit), hogy mesélje el egy béna sztoriját. (Elmesélte, tényleg béna volt.)

A műsor túlnyomó része nem is igényel többet ennél a keresetlen lazaságnál: egy adás, ahol fel kell konferálni a „zabkásakirálynőt” vagy éppen Puskás Petit, úgy lehet, nem is viselne el egykönnyen másfajta hozzáállást. A fő hangsúly amúgy is a csatorna önreklámján van, hiszen nyakunkon a sokadik X-faktor meg a Survivor dömpingje. Az előbbiről szólva a mentor-zsűritag Puskás megkockáztatja a kijelentést, miszerint „iszonyat jó lesz, ha nem is forradalmi”. A túlélős vetélkedő versenyzőire leselkedő ilyen-olyan, pókos-hüllős veszélyeket pedig hosszabb szegmens taglalja, ahol is Fehér száját elhagyja ez a mondat: „Na, jó, jó, de azért a Fülöp-szigeteken biztos van valós veszély.” (Nos, számos egybehangzó híradás szerint van.)

A tüntető naivitásnak ez a haladó szintje már azt jelzi, hogy a báj önmagában azért mégiscsak kevés. És mi tagadás, a kétórás adás végére soknak is tűnik a „nahát, érdekes!” típusú műsorvezetői álmélkodás mégoly őszinte reflexe is. S habár a világirodalom számos remekműve arról győz meg minket, hogy a tudás rendre az emberi hamvasság ellen dolgozik, azért képernyőn – és színpadon – sem árt ráhajtani a nagyobb tudásra. Ha másként nem, hát legalább úgy, ahogyan azt a Puskás Peti–Eke Angéla páros egyik beltagja kategorikus imperativus gyanánt megfogalmazta: „Fontos, hogy a színházak jobban elmerüljenek a popkultúrában.”

RTL Klub, augusztus 25.

Figyelmébe ajánljuk

A józanság kultúrája. Folytatódik CIVIL EXTRA szolidaritási akciónk

Folytatódik a Magyar Narancs rendhagyó kezdeményezése, amelynek célja, hogy erősítse a civil szférát, a sajtót, valamint az állampolgári szolidaritást, válaszként a sajtót és a civil szervezeteket ellehetetlenítő, megfélemlítő, a nyílt diktatúrát előkészítő kormányzati törekvésekre. Új partnerünk a függőséggel küzdők felépülését segítő Kék Pont Alapítvány.

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.