tévésmaci

Szerecsensólyom

  • tévésmaci
  • 2020. december 2.

Interaktív

Amikor Sztupa és Troché az elveszett holmik után kutattak, szimpla, bár elég intenzív keresgélés volt az csupán. Nem egy konkrét tárgyra mentek, mint az ember általában, amikor hirtelen nem találja a máskor mindig a keze ügyében lévő tárgyait, jellemzően a szemüvegét vagy a fésűjét.

Ellenkezőleg, kerestek, kutattak, tűvé tettek mindent, hátha kiderül valamiről, hogy elveszett. Maga a mechanizmus különben ugyanaz volt, kihúzni a fiókokat, benézni a bútorok alá, átvizsgálni rég nem viselt ruhák zsebeit, s hát ugyanolyan idegőrlő is volt, mint az elveszett kulcsok, tollak utáni hajsza. Pedig itt racionális magyarázata is volt annak, ha adott esetben nem találtak semmit, hisz a semmit keresték. Persze valamit mindig talál az ember, pláne, ha módszeresen dolgozik, Sztupa és Troché esetében ilyesmivel pedig sosem volt hiba. Most is szerfelett akkurátusan túrták fel a közeli világvárosban álló székházuk minden zegét-zugát. Sztupa még a liftekbe is bekukkantott, pedig azokat csak a legritkább esetekben használták. Maguk a „találatok” legtöbbször jelentéktelen apróságok voltak, Ómafa feljegyzései tartalmaznak erre igen ékes példát: Troché tök triviális helyen, az íróasztala alatt megtalálta Don Schollander Tokióból küldött kézírásos levelét, melyben azt magyarázza, hogy a váltóban szerzett aranyak simán érnek annyit, mint az egyéniek. Ebben volt ugyan némi képmutatás, de Troché tudott erről sok mindent, úgyhogy amikor először olvasta, csak annyit gondolt róla, hogy nekem zenélsz, Beethovennek? A lelet maga mégis érdekes volt, hiszen Sztupa és Troché egyáltalán nem dokumentálták a tevékenységüket, hogy is tehették volna. Tehát nem valami irányadó kifejezéssel, röhögni kell: kódnévvel felcímkézett dossziéból „veszett el”, inkább csak leesett valamikor, s utána – feltehetően hosszú-hosszú időn át – kicselezte a Troché szerint a kelleténél még sűrűbben is arra lábatlankodó takarítókat. De most rajtvesztett! S azért találtak ennél fontosabb dolgokat is olykor.

Pénteken (4-én) mintegy előrevetítendő kedvenc időtöltésünk egész heti alakulását, aki szereti századszor is megnézni egy kedves filmjét, kilenckor odaülhet a Film Café elé, mert kezdődik a Kutyaszorítóban. Persze az ilyesmit úgy nézi az ember, hogy belenéz, és rajtaragad, még akkor is, ha nem a mondott csatorna műsora megy egész nap háttértévéként a nappaliban. A magam részéről merő óvatosságból kivárok még bő fél órát, s a Cinemaxon kezdek a Vakító fénnyel, mely műalkotás azért is érdekes, mert jelentős része Lutonban játszódik. Mi az ördögöt keres valaki Lutonban, ha épp le nem száll a fapadosa, és húz tovább Londonba? Persze, ha az illető pakisztáni bevándorlók gyermeke a Tha­tcher-érában, és az ajtajuk levélrésén feszt bevizelnek a kis mélybritek, az merőben más kérdés. Persze azt sem tagadhatom le, hogy az azonos című Manfred Mann-szám is motivál, megvan, ugye: Blinded by the light / Revved up like a deuce / Another runner in the night…

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Figyelmébe ajánljuk

Fuss, és tévedj el Budapesten!

Budapestre jött a City Race Euro Tour, egy városi tájfutó rendezvénysorozat. Három napon át futhatunk Budapest különböző részein egy térképpel, amelyen a kukák is fel vannak tüntetve, de az utcanevek nem láthatóak. De mire is jó ez az egész?

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.