Rádió

Közel Afrikához

Kittenberger és Széchenyi a Hangalbumban

Interaktív

Mintha a Kossuth Rádió műsorszerkesztői érezték volna, hogy vasárnap megérkezik a kánikula, a délutáni Hangalbumba a hőmérsékletnek megfelelő anyagot válogattak össze az archívumból: két nagy Afrika-vadász, illetve özvegyeik szólalnak meg ezúttal, negyven-ötven év távlatából.

Bár a vadállatok lelövésének nem vagyunk nagy pártolói, Széchenyi Zsigmond és Kittenberger Kálmán történeteit mindig is szívesen olvastuk, és ezúttal sem csalódtunk bennük, pedig, hogy mást ne mondjunk, az ország aktuális "fővadásza" a parlamentben mindent megtesz mostanában azért, hogy az ember már eleve gyanakvó legyen, ha ez a "sport" kerül szóba.

Az adás - a kronológiát felborítva - Széchenyivel kezdődik. Előbb felesége mesél róla érzelmes és olykor-olykor kellemesen ironikus tónusban egy 1972-es interjúban, majd az idős vadász költői, némi szentimentalizmustól sem mentes visszaemlékezése következik. Utóbbit 1956-ban rögzítették, ami azért is érdekes - bár ez valamiért nincs megemlítve Rékai Gábor műsorvezető mai kommentárjaiban -, mert a háború után sokáig megalázottan félreállított, vadászengedélyétől megfosztott gróf lassú rehabilitációjának ez volt az egyik első momentuma. Széchenyi minden szaván érezhető, hogy az afrikai vadászatok számára nem egyszerű kirándulások voltak, valamiképpen a második otthonát találta meg a fekete kontinens vadonjaiban, ahová '56 után oldódó elszigeteltségében is érezhetően fájdalmas honvágy fűzte. De neki legalább megadatott, hogy még két alkalommal (60-ban és 64-ben) visszatérjen kedvenc vadászmezőire a Nemzeti Múzeum elpusztult Afrika-gyűjteményének pótlása céljából - a kollekció ugyanis, melynek nagyobb részét Kittenberger, kisebb részét Széchenyi vadászta össze, a forradalmi harcokban kigyulladt múzeumban az utolsó antilopig füstbe ment. Ez nyilván Széchenyinek is fájdalmas volt, hisz egy bő évtizeddel korábban egyszer már átélt hasonlót, amikor magángyűjteményét kibombázták - de még tragikusabb lehetett az élete alkonyán járó Kittenbergernek, akinek ezzel tulajdonképpen az életműve semmisült meg; amiért a szó szoros értelmében vérét adta annak idején.

Ugyanis - szemben a sármos, arisztokrata sportemberrel - a Széchenyinél csaknem húsz évvel idősebb Kittenberger valóban megszenvedett minden egyes afrikai percért. Valódi pionír volt, akkor és oda ment, ahol addig fehér ember még nem nagyon járt, a maláriától, az éhségtől és a szomjúságtól sokat szenvedett - és ahogy felesége is említi: rengeteg sebhelye volt. Feltételezem, hogy itt Lívia asszony nemcsak az oroszlánkarmolásokra gondolt, de az indiai brit hadifogságra, a sikertelen állatkert-igazgatói pályázatra, és különösen a háború utáni hányattatásaikra.

Az archívum történetileg is különleges kincsei ezek a felvételek. Bár a két vadászlegenda egészen más társadalmi közegből jött, és a köztük lévő korkülönbség is jelentős, a kommunizmus alatt egy csöbörbe kerültek. Rákosi leszedálta őket; Széchenyit kitelepítették, Kittenbergertől meg egyszerűen minden lehetőséget megvontak, anyagi és erkölcsi értelemben egyaránt. Aztán Kádár megbocsátott nekik, de kvalitásaikhoz képest még mindig megalázó módon: pártvadászatok kisegítőiként ugráltatta őket. Ami azért a hangjukon is hallatszik. Nem mondom ugyan, hogy megtörtnek tűnnek ezeken az ötvenes évekbeli felvételeken, mégis érezni valami mély keserűséget mindkettőjükön. Széchenyi inkább melankolikusan merengő (vajon sejtette, hogy viszontlátja még kedvenc kontinensét?), míg Kittenberger öregurasan szigorú, és veterán felfedezőhöz méltóan kemény. Egy ízben meg is feddi a riportert amatőr kérdéséért, "fiam"-nak szólítva őt. Mindenesetre egyikük se valami felszabadult, emlékeiket bizonyos óvatossággal adják elő. A végig Kálmán bácsinak szólított Kittenberger ridegsége is csak egy röpke pillanat erejéig oldódik fel, amikor a maszájok köszönését idézi meg: a férfiak a szembejövő lányoknak azt mondják, "Mosolyogj!", mire azok válasza: "Azt teszem!"

Hangalbum, MR1, június 17.

Figyelmébe ajánljuk

„Boldog békeévek”

A több mint kétszáz műtárgyat felvonultató kiállítás fókuszában a szecessziós plakátművészet és reklámgrafika áll, a magyar művészetnek az az aranykora, amikor összhangba került a nyugati művészeti törekvésekkel, radikálisan modernizálva a kiegyezést követő évtizedek (fél)feudalista, konzervatív, a historizmus béklyóiba zárt világát.

Nem tud úgy tenni, mintha…

„Hányan ülnek most a szobáikban egyedül? Miért vannak ott, és mióta? Meddig lehet ezt kibírni?” – olvastuk a Katona József Színház 2022-ben bemutatott (nemrég a műsorról levett) Melancholy Rooms című, Zenés magány nyolc hangra alcímű darabjának színlapján.

Nyolcadik himnusz az elmúlásról

Egy rövid kijelentő mondattal el lehetne intézni: Willie Nelson új albuma csendes, bölcs és szerethető. Akik kedvelik a countryzene állócsillagának könnyen felismerhető hangját, szomorkás dalait, fonott hajával és fejkendőkkel keretezett lázadó imázsát, tudhatják, hogy sokkal többről van szó, mint egyszeri csodáról vagy véletlen szerencséről.

Szobáról szobára

Füstös terembe érkezünk, a DJ (Kókai Tünde) keveri az elektronikus zenét – mintha egy rave buliba csöppennénk. A placc különböző pontjain két-két stúdiós ácsorog, a párok egyikének kezében színes zászló. Hatféle színű karszalagot osztanak el a nézők között. Üt az óra, a lila csapattal elhagyjuk a stúdiót, a szín­skála többi viselője a szélrózsa más-más irányába vándorol.

Séta a Holdon

A miniszterelnök május 9-i tihanyi beszédével akkora lehetőséget kínált fel Magyar Péternek a látványos politikai reagálásra, hogy az még a Holdról is látszott.

Elengedték őket

Ukrajna belső, háború sújtotta vagy veszélyeztette területeiről rengetegen menekültek Kárpátaljára, főleg a városokba, az ottani magyar közösség emiatt szinte láthatatlanná vált sok helyen. A napi gondok mellett a magyar kormány hülyeségeire senkinek nincs ideje figyelni.

Egyszerű világpolgár, hídépítő

  • Mártonffy Marcell

Észak-amerikai pápára senki sem számított. Íratlan szabály volt – állítják bennfentesek –, hogy jezsuita és amerikai szóba sem jöhet. A szilárd alapelv egyik fele 2013-ban, másik fele 2025. május 8-án dőlt meg. A Chicago környékéről származó Robert Francis Prevost bíboros a megbízható szakértők listáján sem szerepelt a legesélyesebbek között. A fehér füst azonban meglepően hamar előgomolygott a Sixtus-kápolna ideiglenes kéményéből.