tévéSmaci

Terrakotta zebrakotta

  • tévésmaci
  • 2017. augusztus 20.

Interaktív

Amikor Sztupa és Troché építettek egy kutyát, mert féltek nagyon a walderdő egyre jobban elpimaszodó hundkutyáitól, sokat kellett gondolkodniuk már azon is, hogyan fogjanak hozzá. Felülről mégsem kezdhették, mert mi tartotta volna meg a kutya tetejét olyan hosszan, amíg gondos aprómunkával elérnek a talpáig, amin megáll majd, sőt szalad. A talpánál kezdeni nyilván praktikusabb lett volna, mert akkor nem áll fenn annyira az omlásveszély, inkább a kutya áll fenn biztosan a talapzatán, de arra jutottak, hogy mégis jobb lesz a lényegnél belevágni. Nem kell se lélek, se szív, nem kell az sem, hogy az ember legjobb barátja legyen, elég, ha csupán jó ismerősök, kölcsönösen tiszteljék egymást, de azért mindig tartsák meg a három lépés távolságot. Legjobban pedig az ugatás kellett, nem is csak azért, mert a walderdőben megfigyeléssel eltöltött hosszú napok során arra a következtetésre jutottak, hogy a hundkutyák tulajdonképpen utálják az ugatást, különösen akkor, ha idegent szimatolnak a közelben. Ilyenkor rögtön nyihogásra vagy röfögésre váltanak, s csak maguk közt ugatnak olykor, s azt is csak a walderdő határozottan vidékinek számító részein. Idegent szimatolnak…, nos, ami azt illeti, a szimatolást is utálják, hogy a csontról már ne is beszéljünk. A szájkosárért viszont odavannak, igaz, nem a kimondott rendeltetése szerint használva. Előszeretettel játsszák ugyanis a kosárlabda és a petanque különös házasságából származó Bastangue nevű játékot, amiben golyókat kell gyors egymásutánban bejuttatni az egyik magányos eichetölgyre erősített szájkosárba. Mindezért Sztupa kénytelen volt leutaz­ni a Viharsarokba ugatásért. Végül Dobozon talált is megfelelőt, elfogadható áron. Be is csomagolták neki. Mibe, mibe?

Pénteken (21-én) éjfél után az M3 ismét belefog a Polip című olasz sorozatba, s mi újra felvesszük a harcot a rettenetes maffiával a szerencsétlen il commissario oldalán. Persze már tizenegy után is neki lehet fogni a murinak, mert Dagmar akkor kezdi el egy nagy rohadt nyílpuskával és zsákokba öltözött kretének barátságtalan karéjában üldözni Signét a Film Cafén vetített Menekülés során, vagy aki még ennél is türelmetlenebb, a fjordok rideg világa elől elmenekülhet az angolkertek hűvösébe, már ha van előfizetése. Mert negyed hétkor bizony az HBO adja A kertbérlőt, amiben Maggie Smith olyan jelentős művészek oldalán hozza értőn a hajléktalant, mint az elmaradhatatlan Jim Broadbent vagy éppenséggel Roger Allam. Hogyha mindehhez hozzácsapjuk, hogy színigaz történetről van szó, majdhogynem rohanok is előfizetni.

Szombaton kora délután A Pendragon legendát ássa elő a magyar–brit közös múlt nyilvánvalóan feneketlen kútjából a Duna – ja, ott hevert rögtön a 6:3 mellett. Ezt elmesélem, mert alighanem tök true story ugyancsak. Latinovits elmegy a Lumumba utcai Skóciába, lévén nagy tudású tudós ember az istenadta, már ilyen fiatalon is, hogy kiderítse, mi a fasz volt végül is Arcszőr királlyal, meg a terepasztal (ami itt ugyebár szó szerint értendő) többi szélhámosával, de Tordai Teri bele akar köpni a levesébe, vagy hajszálat csempészni a haggisébe.

Vasárnap, hogy a Twisterben a ViaSat3-on elrepül egy tehén a sunyiba, az ehhez képest már tényleg smafu. Csak szegény Film+ marad Skóciában a jó öreg Rob Royjal. Hát, inkább ne tévézzenek!

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.