tévéSmaci

Kacsavacsora

  • tévésmaci
  • 2017. augusztus 13.

Interaktív

Amikor Sztupa és Troché szénbányászokkal kártyáztak, öten ülték körbe az asztalt. Egy óriás, egy törpe és egy vékonydongájú, részeges alak, szinte még gyerek. Egyik sem volt éppen szénbányász, de ez nem változtatott semmit a tényen: a fogadó tele volt szénbányászokkal, erdei gyűjtögetőkkel, favágókkal és feltehetően útonállókkal is, bár ők nyilván takargatták kilétüket. Az óriásról köztudott volt, hogy még sosem járt bányában, be sem fért volna, de állítólag voltak bányái, ha nem is szénbányák, de rögtön ezüstbányák. Maga szegény favágóként kezdte, de akkora nagy rohadt óriás volt, hogy puszta kézzel tépte ki gyökerestül a fákat, s így jobb áron tudta eladni, mert a fagyökérnek a Walderdőn túl is csodálatos képességeket tulajdonítottak az emberek. A fán szerzett hasznát egyfelől elkártyázta az óriás, másfelől ezüstbányákba fektette. Dehogy kártyázta, az járta róla, hogy mindig nyer. S nyert mindig a törpe is, mert a szakálla mögül húzogatta elő a cinkelt lapokat. Őkelmét sokszor látták a bányában, csak lemenni meg feljönni soha. Ha viszont megjelent valamelyik vájat sötét fordulójában, a bányászok összeszarták magukat az ijedtségtől, s hanyatt-homlok menekültek a felszínre, inni, közelebbről ugyebár a fogadóba, ahová belépvén rögtön azt látták, hogy ott osztja a lapokat a törpe az egyik asztalnál, mintha mi sem történt volna. A keszeg, részeges gyerek ellenben tényleg bányász volt, talán egy korábbi életében, de a szénport a szeme, a körme alól, a haja tövéből azóta sem bírta sem ronggyal, sem kefével lesikárolni. A sarokban, a kályha mellett hevertek gonosz tekintetű Hundkutyái, a rossz nyelvek szerint azoknak köszönhette újsütetű vagyonát, amit itt föltett a kártyára. De ő sem vesztett soha egy pfennigfillért sem, akárcsak a törpe meg az óriás. Ilyen alakokkal kártyáztak ott, Sztupa és Troché.

Szombaton (15-én) kedves barátocskánk, a ViaSat3 virít egy nagyot, amikor előbb (este kilenckor) leadja a Jurassic Park 2-t, utána meg rögtön a Jurassic Parkot, vagy mondjuk úgy, hogy az egyet. Szerintem érdemes lenne ezt a metódust, mondjuk, A keresztapával vagy a Rendőrakadémiával is kipróbálni. Persze, tudom, hogy azért van, mert tegnap már lenyomták főműsoridőben az egyet, de szabadjon azt is megjegyezni, hogy holnap viszont előbb adják a kettőt, s csak utána a hármat. Remélem, tudtak követni, mert én ugyanis déli egytől talpon vagyok, hiszen a kedvenc színészem köztudottan Riccardo Pizzuti, aki a legnagyobbat nyilvánvalóan a Vigyázat, Vadnyugat!-ban mente (hát a mente), azt meg épp jelzett időpontban adja a jó Film+. Nem ismerik Riccardót? Dehogynem! Ő az a csávó, mondtam már százszor, akit Terence Hill és Bud Spencer minden filmjükben fasírttá vernek. Most rohadt nagy mázlija van, mert a Vigyázat, Vadnyugat!-ban nem játszik Bud Spencer, így matematikailag is csak a szokásos inzultusok ötven százaléka éri a jelentős művészt. S ha önök újabb ismereteket akarnak szerezni arról, hogy milyen volt az, amikor Magyarországon is mindenáron csehszlovák filmeket akartak csinálni, akkor nézzék meg nyugodtan este háromnegyed tízkor az M3-on Böszörményi Géza első filmjét, a Madárkákat, 1971-ből. Vagy inkább ne nézzék, egyáltalán ne tévézzenek!

Figyelmébe ajánljuk

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.

Gyurcsány abbahagyta

Arra, hogy miért, és hogy miért pont most hagyta abba, lehet racionális magyarázatot találni a külső szemlélőnek is, azzal együtt, hogy e személyes döntés valódi okairól biztosat egyetlen ember tudhat; esetleg kettő. A DK (is) csúnyán megbukott a tavaly júniusi EP-választáson, és bejött a képbe Magyar Péter és a Tisza; és a vak is látta, hogy ha van jövő az ellenzéki oldalon, az a Tiszáé. Ha valaki, akkor a Tisza kanyarítja be az addig ilyen-olyan ellenzéki pártokkal rokonszenvező és mérsékelt lelkesedéssel, de rájuk szavazó polgárokat.

Lengyel Tamás: A hallgatás igen­is politizálás!

Elegem van abból, hogyha elhangzik egy meredek kijelentés, amelytől, úgy érzem, kötelességem elhatárolódni, vagy legalábbis muszáj reagálnom, akkor felcímkéznek, hogy én politizálok – míg aki csak hallgat, az nem politizál – mondja interjúnkban a színész, aki azt is elárulta, hogy melyik politikusra hajaz leginkább a kormánypárti álinfluenszere.