Rádiójáték

Theodora

Interaktív

Illyés Kinga színésznő az erdélyi magyar értelmiség meghatározó, nagy formátumú alakja volt. Marosvásárhelyi otthona a hetvenes évektől kultikus találkozóhely volt, annál is több, menedék. A román belügyminisztérium úgy ítélte meg, hogy Illyés Kinga – aki kapcsolatain keresztül nemcsak remekül érvényesült, de a nézeteit is terjesztette, kitartott a magyar nemzettudat megőrzése mellett, egyébként pedig úgy vélte, Romániában a magyarok meg vannak fosztva a legelemibb alkotmányos jogaiktól – túl veszélyes ahhoz, hogy csak úgy szabadon éljen. Zavaró tényező volt, irredentának bélyegezték. A Securitate majd’ húsz éven át tartotta megfigyelés alatt és hallgatta le a (Theodora fedőnéven emlegetett) színésznőt és lakását. Török-Illyés Orsolya (Illyés Kinga lánya) és Hajdu Szabolcs több ezer oldalnyi jelentésből szerkesztett a hangjáték alapjául szolgáló dinamikus, feszültséggel teli dramatikus szöveget, amely remekül rajzolja meg a több szálon futó, komplex történet mellett a főszereplő lehengerlő, végtére is ismeretlen alakját. Hajdu rendezésében a valós történet fontos párbeszédein túl a hangkulisszák, a zajok, zörejek is ki­emelt szerepet kapnak: a remek szereposztás színészi hangjátéka mellett még az olyan árnyalatnyi különbségek is fontos dramaturgiai eszközökké válhattak, mint például, hogy mikor halljuk lehallgatás közben és mikor élőben a főszereplőt. Megrázó Török-Illyés Orsolyát kiváló Theodoraként hallgatni. Az 1974-től induló szövevényes, érdekes, izgalmakkal teli történet rengeteg mindenről szól, nem csak Illyés Kinga (magán)élete, de a vele kapcsolatban állók, a színházi szakma, a politika, és még sok más is fókuszba kerül. Megpróbálták megfélemlíteni, zsarolni, beszervezni, de Illyés Kinga minden ellene irányuló támadás dacára teljes életet élt. A Secu nem járt sikerrel.

Karc FM, április 30-tól május 4-ig. Az archívumban visszahallgatható.

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.