tévéSmaci

Szurtos medvetalp

  • tévésmaci
  • 2018. június 3.

Interaktív

Amikor Sztupa és Troché felmérést végeztek a valós és valótlan helyek számosságáról, egymáshoz viszonyított arányáról, illetve a fellelhetőségükről, azt a mai szemlélő nyilván kutatásnak nevezné, de magára valamit is adó ember csak a zsebében vagy a fiókjában kutat. Sztupa és Troché ettől függetlenül gyorsan felfektettek egy dossziét, pontosabban egyet-egyet, amiben mindketten sajátlagos szempontjaik szerint lajstromozták a valós és valótlan helyeket. E módszerbe kódolva volt az eltérések hamari megkeletkeztetése. Alig vésett fel ugyanazon környéken Sztupa és Troché három-három valós, illetve valótlan helyet, máris megnyílt a szakadék az eredményeik közt, noha, mindketten alapvetően érzékszervi minták alapján dolgozták fel a begyűjtött adatokat. Nagyon nagy terhet viselt ez a folyamatos és fokozatos elkülönbözülés: reá alapozták a felmérés sikerét. A különbségekből szintézis útján vont egyenleg adta volna ki ugyanis terveik szerint a végeredményt. Mindez rengeteg munkát jelentett. Gondoljanak bele, hányszor kellett, mondjuk, egy utat végigjárni, míg arról – voltaképp évszakfüggően – el lehetett dönteni, hogy valós-e vagy valótlan. Hányszor kellett, hogy Sztupa beleizzadjon kőnehéz télikabátjába, hányszor tapadt csomókban vizes haja a kucsma alatt bepállott fejbőrére, hányszor várta, hogy Murony felől beérkezzen köhögve, szikrát hányva a téli égre a kis gőzös a maga egy vagy két kocsijával, hogy nevezett eldönthesse, ez most igaz-e vagy hamis? Mert az igaz is valós, meg a hamis is valós. Mert a valós is megmaradt, és emlékké nemesedett, meg a valótlan is. Ha egyszerű példával kívánnánk szemléltetni a valós és valótlan helyek közti alig is megtapasztalható különbséget, akkor persze előhozakodhatnánk a filmekkel, hogy amit a filmekből ismerünk, az így meg úgy, de álljon elő valaki, aki azt meri mondani, hogy a Monument Valley nem valós hely, amikor John Wayne éppen keresztülgaloppozik rajta és nagy ott a por?

Csütörtökön (3-án) este kilenckor az HBO – gyaníthatóan: megint – nekifog a Howards Endnek, s négy este alatt le is pergeti. Tisztelettel ajánljuk kivált azok figyelmébe, akik anno elaléltak James Ivory moziverziójától, már csak okulásul is, hogy Mat­thew MacFadyen mennyivel jobb színész, mint An­thony Hopkins – ez persze igazságtalan, más kor, más kulisszák, de igaznak igaz.

Szombaton jön az elmúlt évek legjobb tévésorozata dettó este kilenckor a Filmbox Plusra. Az Örökösök részeit mindig szombaton kettesével adják majd, s arra megy ki a játék, hogy egyben megy-e vajon mind a három évad, mert az első kettőn már simán túljuthatott, aki akart egyéb forrásból. Akarni persze nehéz, hisz’ a dán sorozat arról szól, hogy egy széllel bélelt művészcsaládból elhalálozik a világhírű mater familias, s utolsó nemes gesztusaként egyetlen örökösének az eddig tökéletes ismeretlenségben hesszelő, az emberi normalitásban leparkolva eltitkolt leányát teszi meg. A mulatság is ebből fakad, a jóindulatú, egyszerű, átlagos, satöbbi szendét összeeresztik a vadakkal. Az is jól jár ma, aki nem bukik az ilyesmire, az HBO 3 ugyancsak 9-kor hozzáfog a Berlini küldetés c. kémsorozat darálásához, s túl is jutnak (reggelre? délelőttre?) mind a tíz részen. Ez akkor is megéri, ha középszar a dolgozat. Különben meg ne tévézzenek.

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.