Thuróczy Szabolcs az élet kegyetlenségeiről mesélt, és megszületett az utóbbi évek legérdekesebb tévéműsora

  • Gera Márton
  • 2017. december 1.

Interaktív

A Tabukról tabuk nélkül nem könnyű sorozat.

Ha igazán jó magyar dokusorozatot keresünk a tévében, valószínűleg gondban leszünk, mert bár akadnak kivételek (ha az On the Spot vagy a Kicsi ország, kicsi Kína jut eszünkbe, jó helyen keresgélünk), és a hazai dokumentumfilmesek is ontják magukból a jobbnál jobb darabokat, ám ezek a legritkább esetben akarnak beszivárogni a magyar csatornák kínálatába. Ezért is lehet örülni, amikor jön egy olyan sorozat, mint a Spektrumon futó Tabukról tabuk nélkül.

Tabukról tabuk nélkül – A halál

Minden társadalomban léteznek tabu témák, melyekről ugyan mindenki tud, mégsem szívesen beszélnek róla vagy foglalkoznak vele az emberek. Itt, Közép-Európában gyakran találkozhatunk például azzal a jelenséggel, hogy alkoholfüggő van a családban vagy egy munkahelyi közösségben, de amíg nem nagyon súlyos a helyzet, addig nem szembesítjük őt, sőt gyakran magunkat sem ezzel a problémával.

Ahogy a műsor címe is mondja, itt valóban tabukról beszélnek. Olyan témák kerülnek elő epizódról epizódra, amelyeket nem szokás említeni, főleg nem tévében, mert él a félelem, hogy jaj, ezektől biztosan megijednek a nézők, és az biztosan nem vonzó, ha már az első részben azt mutatjuk be, mi történik velünk a halálunk után, hogyan dolgozik a kihűlt testen a halottkozmetikus, vagy éppen milyen elveszíteni az egyetlen gyerekünket. Utóbbiak nem kitalált példák, a Tabukról tabuk nélkülben tényleg ilyen történeteket ismerünk meg.

false

 

Spektrum/Tabukról tabuk nélkül

Aki kételkedne a tartalom komolyságában, annak elég az első részt megnézni, ez ugyanis a halálról szól. Nem azt mesélik el, hogyan temetkeztek az ókori egyiptomiak, de megszólal a halottkozmetikus, s a lehető legtermészetesebben beszél arról, hány ezer holttesten végezte már el a szokásos teendőket, és most előttünk hajtja végre a szükséges tennivalóit. Aztán ott van az anyuka, aki elkezdett azzal foglalkozni, mi történne a családjával a halála után, és ezt a folyamatot az indította el benne, hogy közölni kellett a gyerekével: meghalt egy barátja.

Ha valakinek mindebből ne lenne egyértelmű: a Tabukról tabuk nélkül nem könnyű darab. De ahogy haladunk előre, úgy lesz egyre világosabb, hogy mennyire természetes, hétköznapi dolgokról is van itt szó, amelyekről szimplán csak nem szeretünk beszélni. Pedig ahogy ebből a műsorból is kiderül, kevés égetőbb téma van annál, mint hogy mit tudunk kezdeni a gyásszal, vagy éppen a szenvedélybetegségünkkel. A Spektrum műsora pedig rettentően izgalmas embereket és élettörténeteket mutat be, amelyek olykor jól gyomorszájon vágják a nézőt. Itt van például a nő, akit gyerekkorában nemcsak az apja, hanem az unokatestvére is zaklatott szexuálisan, s hosszú évekig senkinek nem tudta elmondani, mert „úgysem hitték volna el”. Eltemette magában, de nem ment, egyszer csak úgy érezte, nyom a mellkasa, szorong, majd elment pszichológus, és elkezdett beszélni arról, ami történt.

false

 

Spektrum/Tabukról tabuk nélkül

Amiért kedvelhető vállalkozás a Tabukról tabuk nélkül, az pont az a tény, hogy nem a Fókusz vagy a Hajdú Péter-féle Frizbi szintjén akarják bemutatni a történeteket. Persze, ez nem túl nagy érdem, és hatásvadászat azért itt is zajlik (hangos aláfestő zene, sétálgatás a temetőben és hasonlók), de még éppen olyan szinten, hogy ne legyen visszatetsző, és a látottak hatására elkezdjünk beszélni ezekről a témákról. Thuróczy Szabolcs (a vele készült interjúnkat ide kattintva lehet elolvasni) nem is annyira műsorvezető, mint inkább érdeklődő ember, akit láthatóan foglalkoztatnak ezek a kérdések, és ugyanúgy megkérdezi az orvostól, hogy milyen közölni a halálhírt, ahogy mi tennénk.

Amiatt viszont lehet sajnálkozni, hogy egy-egy történetre olykor csupán néhány perc jut, ami olyan érzetet kelt, mintha csak az lett volna a lényeg, hogy minél több megszólaló vonuljon fel.

A Tabukról tabuk nélkül epizódjait a Spektrumon vetítik.

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.