Rádió

Tyúklépésben

Útszélen – Klubrádió

Interaktív

Nem tudhatjuk, hogy vajon a műsor címe a lakáshitelesek kapcsán tett híres-hírhedt miniszterelnöki kijelentésre („senkit sem hagyunk az út szélén”) akar-e ironikusan rímelni, de ez talán nem is érdekes, hiszen a fülünkben ott cseng az orbáni lózung, a műsor pedig – középpontjában a valóban út szélére sodródottakkal – önmagáért beszél.

A tapasztalt szerkesztő, dokumentumfilmes, író Józsa Márta „leigazolása” a Klubrádió egyik nagy nyeresége az utóbbi időben. Ő ért ahhoz, hogyan kell riportot, interjút, beszámolót készíteni, és munkájával a közszolgálati hagyományt viszi tovább (évekig a közszolgálati médiában dolgozott, amikor az még valóban közszolgálati volt), a maga finom szociális érzékével (és radikális szociális bátorságával) tapint rá a magyar társadalom sajgó pontjaira. Ilyenekből számtalan akad, így az Útszélen tématára valószínűleg kimeríthetetlen lesz.

A szociális kérdések taglalása egyébként mintha visszaszorult volna az elmúlt években, évtizedben mind a közszolgálati, mind a közösségi médiából. A Kossuth rádió műsorán ugyan szerepelnek például kisebbségekkel foglalkozó műsorok, ahogy a gyereknevelési magazin is tesz néha kirándulást a hátrányos helyzetűek terepére, de általánosságban a problémafelvetés helyett a pozitív üzenetek gyorsan egysíkúvá váló sulykolása tölti ki az ilyen témákra rászánt műsoridőt.

Az Útszélen nem ezt a hagyományt követi. A mottó – „műsor mindenkinek azokról, akiket magukra hagytak” – annyiban mégis kiegészítésre szorul, hogy majdnem mindig akad a riportokban valaki, egy-egy elszánt segítő, aki a leszakadóban lévők mellé állva, általában magányos szélmalomharcot víva, sokak kilátástalan helyzetén próbál és sokszor tud is enyhíteni.

A legutóbbi adás első felében a Húzz fele­más zoknit a kezedre! akció kapcsán Down-szindrómás gyerekeket nevelő szülők beszéltek a tapasztalataikról, amelyeket itthon, a fővárosban és vidéken, illetve külföldön szereztek. Abban mind egyetértettek, hogy Magyarországon a korai fejlesztés nagyon magas színvonalú, sok esetben jobb a nyugat-európainál is. Ugyanakkor a vidék kontra főváros összefüggésben már nagyon nagyok a különbségek, és az első fejlesztési szakaszt szerencsés esetben követő integrált óvodai és iskolai oktatás sok helyütt már messze elmarad a szükségestől. Anikó, egy 12 éves downos fiát és 10 éves egészséges lányát Tatabányán nevelő anya mondja: „Jobb a helyzet, mint tíz éve, de csak egy tyúklépéssel, és ha a következő tíz évben is csak ennyit haladunk előre, akkor nem sok jóra lehet számítani.” A kilátások olyannyira borúsak, hogy a következő megszólaló, Budavári Rita és családja éppen emiatt költözött ki Skóciába, ahol az integrált oktatás alapnak számít. „Eleinte folyton exkuzáltam magam – mondja –, hogy egy downos gyerekkel érkezem, de sosem értették, miért csinálom ezt.” Nálunk közel sem ilyen egyértelmű a helyzet, amint ezt Orsó Erika gyógypedagógus hozzászólása is aláhúzza.

A műsor második része mélyszegénységben élőket szólaltat meg Budapestről és Debrecenből. A fővárosban élő Szabó Istvánné Andi és családja folyamatos támogatásra szorul, de a Debrecenből jelentkező Klára helyzete még hozzájuk képest is szélsőségesen kiszolgáltatottnak tűnik. Hiába járunk az ország két viszonylag jómódú városában, a riportokban már tényleg bőven a nyomorszint alatt találjuk magunkat, kilakoltatásról és éhezésről esik szó, ám Józsa Márta úgy tudja kérdezni a két asszonyt, hogy nem az egzotikus szegénység felmutatása, hanem az emberi tényező kerül a beszámolók homlokterébe. Nemcsak sorscsapásokról, de esendőségekről is szó van, s ettől lesznek a riportok igazán életszerűek.

Végül megszólal a Klárát és más debreceni szegényeket önerőből, alulról építkező civil mozgalmon keresztül támogató Lipcsei Andrea is. Arra a korábbi műsorvezetői kérdésre, hogy a magyar szociális háló lyukas-e vagy már teljesen szét is foszlott, Lipcsei és a hozzá hasonló önkéntesek munkájának életmentő jellege adja meg a szomorú, csattanós választ.

Klubrádió, június 4.

Figyelmébe ajánljuk

Így néz ki most a Matolcsy-körhöz került, elhanyagolt, majd visszavett Marczibányi sportcentrum - FOTÓK

226 millió forintot követel a II. kerület attól a Matolcsy-körhöz került cégtől, ami egy vita következtében nem fejlesztette a kerület egykori ékességét, a Marczibányi téri sporttelepet. Itt régen pezsgő élet zajlott, mára leromlott, az önkormányzat most kezdi el a renoválást, miközben pert indított. Játszótér, kutyasétáltató, sétány, park és egy uszoda építése maradt el. 

A fejünkre nőttek

Két csodabogár elrabol egy cégvezért, mert meggyőződésük, hogy földönkívüli. Jórgosz Lánthimosz egy 2003-as koreai filmet remake-elt, az ő hősei azonban különc bolondok helyett tőrőlmetszett incelek, akiket azért megérteni is megpróbál.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.

Fejszék és haszonnövények

  • Molnár T. Eszter

A táncos székekből összetolt emelvényen lépked. A székek mozognak, csúsznak, dőlnek, billennek, a táncos óvatos, de hiába, végül így is legördül.