tévésmaci

A kecskehörcsög reverendája

  • tévésmaci
  • 2020. július 11.

Interaktív

Amikor Sztupa és Troché megérkeztek az éjféli személlyel, rajtuk kívül nem volt leszálló. Kis falu, hétköznap éjjel, minek jönne ide bárki ilyenkor. Meg hát elég hideg is volt. Pár napja le­esett egy nagy hó, és meg is maradt ezekben a mínuszokban.

A peront letakarították rendesen, széles csapást vágtak a buszmegállóhoz, és kupacokba hányták a havat az állomásépület oldalába. De hol volt már busz éjfél körül? Szánkó se jött, kocsi se jött, gyalog kellett menni. Itt nincsenek távolságok, csak télen a hidegben meg nyáron a kánikulában. A főútig csak pár méter, úgy száz-százötven, a sarkán a kocsmából még kiszűrődik valami fény, a gebines épp rakja fel a székeket, Laci a tokjába csomagolja a hegedűjét, még valami kiabálásféle is kihallatszik, de Sztupa és Troché oda se bagóznak, az egyik a csillagokat számolja az égen, csak meg ne botoljon valamiben, a másik meg a kutyaugatást. A kutyaugatás először mindig messziről érkezik, két-három utcával lejjebb vonyítanak a dögök, de te már ekkor tudod jól, hogy előbb vagy utóbb elérsz egy olyan kerítéshez, mely mögül pont akkor acsarkodik rád valami felbőszült kanyi, amikor a legkevésbé számítasz rá. Amikor te is átváltottál már a csillagok számolására, de most még, ha visszafordulsz, a csillagokkal együtt láthatod a kihúzó gőzös égre, a csillagok közé vetett szikraerdejét, húzd ilyenkor szorosabbra magadon a télikabátot, be a nyak, földre az orr, s csak akkor fordulj hátra, ha lépéseket hallasz mögötted. Bódisék háza előtt nem lapátolták el a havat a járdáról, bár keményre taposták már a népek, így is ropog valamelyest a csizma alatt. Sztupa két bőröndöt cipelt, Troché egyet, alig két kilométer az egész, a falu maga sem több háromnál, ott lesznek hamar, az utcai világítás ugyan kicsit foghíjas, de amelyik lámpa világít, szép kis fényudvart ír maga köré.

Pénteken (12-én) egyből nyakig merülhetünk a nagybetűs művészetbe, közelebbről az ezredvégi filmlírába, bár nyilván helyesebb lenne lyrát írni és lűrának ejteni, s közben visszatartani a levegőt, hiszen Abbasz Kiarosztami A cseresznye íze című – kell-e mondanom, cannes-i plecsnivel igazolt – műalkotását vetíti le a Cinemax 2 hét előtti kezdéssel. Az 1997-es keltezés, nyugodtan mondhatjuk, olyan, mint a dartsban a bull, a körben az origó. Ekkorra már minden filmszakos óvodás tudja, hogy a filmművészeti Golf-áramot Perzsiában pisálják épp. Természetesen tévedésről volt szó, azt a valamit, amit máig is filmművészetnek szokás nevezni, a kilencvenes évekre már elfütyülték szépen, ’93 ősze már Fellinit is elvitte, úgyhogy csak a vak nem látta a dolgot, meg persze a vakondokok, akik a moziban ültek azalatt is, míg a filmművészet kiszenvedett. Hála egyebek mellett a derék Abbasz működésének, s az ABBA együttes idő előtti hanyatlásának (utóbbi még nem bizonyított, minden más igen). A film történetét felesleges elmesélni, valaki meg szeretne murdálni, mert azt szeretné, hogy földeljék el, mindehhez pedig egy gépkocsi is a rendelkezésére áll. Némileg bizonyára jobb dolgunk lesz, amikor fél tizenegyet üt az óra, s bekapcsoljuk az HBO 3-at, ahol a mérsékelten beszédes című Colette-et adják majd. Itt a magyarok régi barátjához, Dominic Westhez lesz szerencsénk, aki nem elég, hogy a világ egyik legjobb színésze, de most is Haumann Mátéval vagy éppenséggel Árpa Attilával játszik együtt Keira Knightley oldalán, de feltűnik a dolgozatban maga Demelza is, Poldark kapitány konyhai segéderőből lett hitvese, azaz Eleanor Tomlinson is. A történet maga sem piskótarolád, a férje neve alól kiszökni igyekvő század eleji írónő minden követ megmozgat céljaiért. Visszatérve Dominic Westhez, őt speciel Makk Károlynak közönheti a Drót vagy éppenséggel a The Affair tisztelt közönsége, hiszen amikor nevezett cápa (és akkor még milyen udvariasak voltunk) leszálló ágának egyik nemzetközi ügyeskedésében, A játékosban (ah, egy Dosztojevszij-adaptáció, törlést kérek) domboríthatott (nem mellesleg Michael Gambon oldalán), akkor még csak a Túlélni Picassót Paulo Picassója volt a háta mögött, s az nem volt egy nagy szerep nyilván. Meg pár hasonló kicsiség. Éjfélre ott is hagyhatjuk az egészet, már ha fogékonyak vagyunk a mozgóképes szemfényvesztésre, hiszen az HBO 2 ekkor kezdi el nagyszabású – Akik már nem öregszenek meg fedőnevű – első világháborús hadműveletét. Erről is tudja mindenki, hogy micsoda, de a jegyzőkönyv kedvéért el is mondjuk: a King Kong vagy éppenséggel A Gyűrűk Ura direktora, Peter Jackson fogott vagy 100 órányi háborús híradófelvételt, meghallgatott 600 órányi hanganyagot, bevetette a legkorszerűbb technikát, színezett, fényezett, fúrt és faragott, hogy megkonstruálja a maga iszonyatosan nagyszabású (ál)dokumentumfilmjét.

Szombaton ennél azért egy fokkal kényelmesebb napunk lesz, legalábbis reméljük. Hogy mennyire reméljük, arról mesél például A remény földje című finn mozimű, melyet a Cinemax 23.50-kor kezd el játszani. Az első világháború után jöjjön a második, s múljon is el múlhatatlan sebeket okozván, hogy a szikár karéliai földből vérrel és verejtékkel, 0–24-es munkával ki lehessen hozni valami. Hát, igen, A remény rabjait már fél kilenc előtt leadta az RTL II, úgyhogy mi jobban tesszük, ha felhagyunk minden reménnyel kapcsolatos filmmel mára, hiszen mindenki tudja rólunk, hogy tizenegytől a Film Cafén szürcsöljük A profit. Mert azt nagyon szeretjük, A profit. Különösen azt a jelenetét, amikor Belmondo és Robert Hossein szemtől szemben állnak egymással, és megkondul a vadnyugati kisvárossá nemesedő Párizs valamelyik harangja, a poént nem lőném le, csak szegény Robert-t (innen is jó egészséget kívánunk a 92 éves művésznek). Pedig a hatvanas–hetvenes években még a kedvencem volt, hisz játszott az összes Angélique-filmben, s aki megmondja, hogy ki volt a Volt egyszer egy vadnyugat, az kap még egy cvikipuszit is. Különben maguk is inkább cvikipusziszkodjanak, mintsem a tévé előtt lopják a napot.

Figyelmébe ajánljuk

Mint a moziban

Fene se gondolta volna néhány hete, hogy az egyik központi kérdésünk idén januárban az lesz, hogy melyik magyar filmet hány százezren látták a mozikban. Dúl a számháború, ki ide, ki oda sorol ilyen-olyan mozgóképeket, de hogy a magyar film nyer-e a végén, az erősen kérdéses továbbra is.

Talaj

Thomas érzékeny kisfiú, nem kamaszodik még, mint az első szőrszálak megjelenésére türelmetlenül várakozó bátyjai. Velük nem akar játszani, inkább az udvaron egy ki tudja, eredetileg milyen célt szolgáló ládában keres menedéket, s annak résein át figyeli a felnőtteket, szülei élénk társasági életét, vagy kedvenc képregényét lapozgatván a szintén még gyerek (bár történetesen lány) főszereplő helyébe képzeli magát, és sötét ügyekben mesterkedő bűnözőkkel küzd meg.

Felszentelt anyagpazarlás

Ha a művészet halhatatlan, halandó-e a művész? Tóth László (fiktív) magyar építész szerint láthatóan nem. Elüldözhetik itthonról a zsidósága miatt, és megmaradt szabadságát is elvehetik az új hazában, elszakíthatják a feleségétől, eltörhetik az orrát, ő akkor sem inog meg. Hiszen tudja, hogyha őt talán igen, az épületeit nincs olyan vihar, mely megtépázhatná.

Törvénytelen gyermekek

Otylia már várandós, amikor vőlegénye az esküvő előtt elhagyja, így lánya, Rozela házasságon kívül születik. Később Rozela is egyedül neveli majd saját gyermekeit. A három nővér, Gerta, Truda és Ilda egy észak-lengyelországi, kasubföldi faluban élnek anyjukkal, az asszony által épített házban.

Átverés, csalás, plágium

Az utazó kiállítást először 2020-ban Brüsszelben, az Európai Történelem Házában rendezték meg; a magyarországi az anyag harmadik, aktualizált állomása. Az eredetileg Fake or Real címen bemutatott kiállítás arra vállalkozik, hogy „féligazságok és puszta kitalációk útvesztőjében” megmutassa, feltárja a tényeket, az igazságot, amihez „követni kell a fonalat a labirintus közepéig”. A kiállítás installálása is követi a labirintuseffektust, de logikusan és érthetően.

Kire ütött ez a gyerek?

Az 1907-ben született dráma eredetiben a The Playboy of the Western World címet viseli. A magyar fordításokhoz több címváltozat is született: Ungvári Tamás A nyugati világ bajnokának, Nádasdy Ádám A Nyugat hősének fordította, a Miskolci Nemzeti Színházban pedig Hamvai Kornél átültetésében A Nyugat császáraként játsszák.

2 forint

„Újabb energiaválság felé robog Európa, ebből kellene Magyarországnak kimaradni, ami nem könnyű, hiszen ami most a magyar benzinkutakon történik, az már felháborító, sőt talán vérlázító is” – e szavakkal indította Orbán Viktor a beígért repülőrajtot indiai kiruccanása után. Hazatérve ugyanis a miniszterelnök szembesült egynémely adatsorral, meg leginkább azzal, hogy, a legendás Danajka néni szavaival élve, „drágulnak az árak”. Az üzemanyagé is.

Kiárusítás

Lassan másfél éve szivárgott ki, hogy az állam egy olyan arab befektetőnek, Mohamed Alabbarnak adná Budapest legértékesebb egybefüggő belterületét, a Rákosrendezőt, aki mindenféle felhőkarcolót képzel oda, egyebek mellett a Hősök tere látképébe belerondítót is.

24 óra

„Megállapodást kellene kötnie. Szerintem tönkreteszi Oroszországot azzal, ha nem köt megállapodást – mondotta Trump elnök a beiktatása utáni órákban Vlagyimir Putyinról, majd hozzátette azt is, hogy „szerintem Oroszország nagy bajba kerül”. Trump azt is elárulta, hogy telefonbeszélgetést tervez az orosz elnökkel, de még nem tudja, mikor. Nemrég azt is megjegyezte, hogy Oroszország egymillió embert veszített az Ukrajna ellen indított háborújában. (Ez a szám az orosz áldozatok felső becslése.)

A Menhir

Bár soha nem jutott a hatalom közelébe, mérgező jelenlétével így is át tudta hangolni a francia közgondolkodást. Több mint fél évszázadig volt elmaradhatatlan szereplője a politikai életnek. Újrafazonírozott pártját lánya, Marine Le Pen, eszmei hagyatékát az alt-right francia letéteményese, Éric Zemmour viszi tovább.

Nehogy elrabolják

Huszonéves nőként lett vizsgáló a magyar rendőrségen, és idővel kivívta férfi kollégái megbecsülését. Már vezetői beosztásban dolgozott, amikor az ORFK-hoz hívták; azt hitte, szakmai teljesítményére figyeltek fel – tévedett. Patócs Ilona A nyomozó című könyve nem regény, hanem egy karrier és egy csalódás dokumentuma.