tévéSmaci

Vásárló malacok

  • tévésmaci
  • 2015. május 3.

Interaktív

Amikor Sztupa és Troché felkeresték Mátyás király országát, már az előkészületek is rengeteg vesződséggel jártak. Afféle inspiciáló körútra szólt a megbízatásuk, hogy tudniillik néznének már utána, hogy nevezett Mátyás király tényleg álruhában járta-e az országot, hogy segítsen a szegényeknek ügyes-bajos dolgaikban. Nyilvánvaló volt például, hogy Sztupának és Trochénak is muszáj lesz ugyancsak álruhát ölteniük, hiszen mindennapi viseletükben fokozottnak tűnt a lebukás, dekonspirálódás veszélye. Troché akkoriban leginkább egy svédzsebes Super Rifle márkájú farmernadrágban, s egy Perfetto típusú, ma már tán klasszikusnak mondható, kuszacipzáros bőr­dzsekiben járt, mely összeállítását rendszerint valami különösen színes és köldökig kigombolt, rövid ujjú inggel egészítette ki. Sztupa legtöbbször egyszerű, kétrészes, kobaltkék munkásruhát viselt, de nem azt a csehszlovák gyártmányút, hanem a kínait. Rendesen svájcisapkával, s öv helyett egy drótdarabkával fogta össze az elején. Valóban elég hülyén néztek volna ki Mátyás udvarában. Ami azt illeti, a nyolcvanas években is elég hülyén néztek ki így, amikor az expedíciót szervezték. Álruháért először a Lumumba utca valamelyik raktárába mentek, mert Sztupa úgy emlékezett, mintha Darvas Ivánt látta volna Mátyás király szerepében egy filmben, s ahol ott a király, ott nyilván ott vannak a többiek is, és bizonyosnak tűnt, hogy többieknek kell öltözni, mert az a legkevésbé feltűnő. Troché ráadásul ki­fejezetten nem akarta magát szegény parasztnak markírozni, mondván, mi van akkor, ha minden igaz, s szembejön vele az álruhás Mátyás, és azt mondja, hogy hajtsál fel, te szegény ember, száz csikasz kutyát Budára. Hajtson a faszom, ezt mégsem mondhatja egy királynak, ha mégoly álruhás is az illető; az tuti, hogy nem volt effélékhez semmi kedve. Legjobban azt rühellte, ha kérdezik. Azt mondja neki a király, hogy mennyi még a mennyi, oszt’ törheti a fejét. Harminc, mi harminc? – ugyebár. Sztupának nem voltak ilyen előzetes félelmei, s simán vállalt volna extra feladatokat, némi többletmunkát is a küldetés sikeréért, de a Lumumba utcában elég nagy baj érte őket, csak egy rajzfilmet találtak ugyanis Mátyás királyról, rajzolni meg mégsem rajzolhattak maguknak jelmezeket. Na, tán a tévében lesz valami.

Szombaton (április 4-én, szép öcsém, emlékszel-e még?) már vadul folynak a nagy húsvéti televíziós murizás előkészületei, ezért alig találni valamit a műsorban. Mondjuk, a tv2-n este tizenegy előtt a Monty Python Az élet értelméről dalol, az lehet, hogy érdekes, állítólag azt ajánlják benne, hogy sokat kell sétálni, amivel a magam részéről teljes mértékben egyet is értek. De így is csak tíz percig tudom nézni, mert tizenegykor húzok az RTL II-re, ahol Vinny, az 1 ügyű lép fel. Nézzék meg, nem fognak csalódni, ezért kapta Marisa Tomei az Oscar-díját. S azóta úgy is hívják, az Oscar-díjas Marisa Tomei. Tök odavagyok érte húsz éve, szakadatlan.

Vasárnap betámad a nyúl, talán hozzá is a Monty Pythont kéne kihívni, de délután inkább a Tulipános Fanfan érkezik, sajnos azonban 2009-ből. Én először azt hittem, hogy hollandus a csóka, de nem az. Sőt, a másik sem az, aki este tíz előtt teszi tiszteletét a Dunán, ti. a Fekete tulipán. De belőle legalább az igazi érkezik – holnap meg is locsolhatják. S ha már fekete, lesz A sötét lovag is kilenckor a ViaSat3-on. Tudják, a denevér/vakegér/tupilák.

Hétfőn Álom luxuskivitelben Skodri Hebbörnnel, lehet megint énekelni, lulabizni este a Dunán. Nekem, mint a napokban, csak egy negyedórát, mert egyszerre Három testőr is befut háromnegyed kilencre a Film+-ra, s abból minimum kettő Ray Stevenson és Matthew MacFadyen, akiket módfelett komálok. Akinek pedig van Cinemax-előfizetése, tíztől tolhatja a Foglalkozása: riportert – ezredszer, nyilván.

Kedden a Duna c. retrócsatornán Van, aki forrón szereti este fél tízkor.

Csütörtökön pedig a Filmbox Premiumon tarthat skandináv estet, akinek nincs jobb dolga (Max Manus; A harcos; Egyszer régen északon). Tévézni oly cikis.

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

A belülről bomlasztók

Fideszes alkalmazottak sopánkodnak, hogy ejnye, ejnye, nem vigyáz a Tisza Párt a szimpatizánsai adataira! A mostani adatszivárgási botrányt alaposan felhabosítva tálalja a kormánypárti közeg, a Tisza cáfol, hogy valóban kerültek ki valós adatok, de azokat más módon is beszerezhették fideszes körök.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le a figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.