Társasjáték

Világuralom középhaladóknak

Sid Meier: Civilization

  • Kovács Bálint
  • 2013. január 19.

Interaktív

A népszerű számítógépes játék alapján megalkotott, de annak ismerete nélkül is játszható Civilization a táblás társasjátékok királya. Nem csak azért, mert remekül és újszerűen egyesíti az elmúlt évek korszakalkotó játékainak - mint a Rizikó, a Catan, a Dominion vagy a 7 Csoda - mechanizmusait, és nem is csak azért, mert felülmúlja őket kivitelezésében, a játékosoknak kínált lehetőségeiben, játékidejében (még középhaladóknak is legalább három órát kell rászánniuk). Hanem mert gyakorlatilag az egész világ működését próbálja modellezni - megdöbbentően nagy sikerrel.

A játékosok egy-egy civilizáció uraként törekszenek arra, hogy fokozatosan fejlődő társadalmuk legyen a világ vezető hatalma. A győzelemhez technikai fejlettségre, rendkívüli kulturális teljesítményre, gazdasági fölényre vagy a hadsereg sikeres bevetésére van szükség. Az elsőre riasztóan összetett, de játék közben azonnal világossá váló szabályok úgy vannak megalkotva, hogy minden mindennel összefüggjön: a technika fejlődése nélkül semmit nem lehet elérni, ahogyan nem képzelhető el a civilizáció felemelkedése a kultúra virágzása nélkül sem - ritkaság, hogy egy társasjáték jobban átlássa a világ folyamatait, mint egy kelet-közép-európai demokrácia kormánya. Ahogy a nagy egész, úgy az apróbb elemek is logikusak és átgondoltak: az egyes találmányok hatása birodalmunkra, a civilizációk szinte sztereotip alaptulajdonságai (városfal Kínának, nagy hadsereg Oroszországnak, köztársaság Rómában), a technikai fejlődés lépései vagy az államformák előnyei és hátrányai - ha például demokráciát kívánunk bevezetni az országunkban, vállaljuk, hogy nem támadunk meg másokat, a kommunizmusban nagyobb hangsúlyt kap az ipar.

Épp ugyanennyire összetett a játékmenet is: mintha több stratégiai és gazdasági játékot játszanánk egyszerre. Megvan a "klasz-szikus", pályát felderítő, nyersanyagokat begyűjtő, bábuval lépdelő szakasz, jelen van az építkezés, az üzletelés és vásárlás, ahogy harc is van, és persze szerencsekártya is. A Civilizationben a lehető legjobb sorrendben vegyül a társasjátékok három fő eleme: elsősorban stratégiára, másodsorban interakcióra és csak némi szerencsére van szükség.

A játék megunhatatlan: amennyiféleképpen meg lehet próbálni nyerni, ahány különböző útját lehet választani a fejlődésnek, ahány módon kísérletezni lehet a civilizációk egyes alkotóelemeinek ignorálásával, és ahány lehetőség van a pálya összeállítására, más és más társadalom vezérlésére, ami gyakorlatilag korlátlan újrajátszást tesz lehetővé. Csak hab a tortán, hogy mind a remek magyar szabálykönyv olvasása, mind játszma közben a játékon jóval túlmutató történelmi-politikai elméleti kérdéseken is el lehet rágódni, és hogy még a grafikai kivitelezés is meny-nyire szemet gyönyörködtető.

Magyarországon forgalmazza a Delta Vision, 14 990 Ft

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.