Tévé

A panelrengeteg

XXI. század - a legendák velünk élnek

  • Solymosi Bálint
  • 2013. június 10.

Interaktív

Az RTL Klub hétről hétre jelentkező műsorának vizsgálandó része a lakótelepek megépítésének történetével foglalkozik elsősorban, és csak másodsorban azzal, hogy milyen volt és lesz az élet a panelrengetegben.

Az előbbiek ismertetésére a műsorvezető, Velti László megszólaltatja Csizmady Adrienne egyetemi docenst, aki azt állítja többek közt, hogy ezek a most néhol szürkének tűnő lakótelepek korszakalkotó változást hoztak a magyar társadalom életében, hiszen addig társbérletekben éltek vagy szűkös körülmények közt három generáció együtt, s a gang végén volt a vécé és a víz. Az első időkben igencsak nagy szó volt az összkomfort, és valami színességet is hozott. Branczik Márta főmuzeológus az óbudai kísérleti lakótelepről beszél, ahol több típusú házat is felépítettek, például kétszintes lakásokból egy sorházat, de ebből, ahogy a többi hasonlóból csak egyetlen épült; prototípusok, melyekből a leginkább beváltakat gyártják majd le a 15 éves nagy lakásépítési programban. Ahogy elkészültek, kiderült: mivel ezek téglaépítésű házak, ezen a módon nem lehet megoldani a lakáskérdést. Horváth Sándor történész, az MTA Történettudományi Intézetének munkatársa már a hetvenes években született, és lakótelepi lakásban él; megtudjuk tőle, hogy változik át az idők során a lakótelepek lakosságának összetétele: eleinte ugyanoda költözött a főmérnök és a munkás is, ám később már kialakult, hogy melyik telepre költöznek majd a szegények, és melyikre a jobb módúak, mert így kevesebb lehet az életmódból következő konfliktus.

Aztán megszólalnak az építészek; a monstre újpalotai lakótelep tervezőjének fia, ifj. Tenke Tibor és társtervezője, Callmeyer Ferenc. Rekordgyorsasággal rekordmennyiségű házat építettek meg, emberi igényeknek megfelelő lakásokkal, a szűkös anyagi keret ellenére. Méghozzá az akkor legmodernebb dán technológiával. Házgyárakat kellett telepíteni tehát a nagyobb városok szélére. 500 ezer ilyen paneles lakás épült fel Magyarországon akkor. Képeket láthatunk az elemek helyükre emeléséről, beszerelésükről - mint most az 1WTC felhőkarcolóról New Yorkból, ha nem is annyira heroikusak és nagyszabásúak.

A végére hagytuk a legendákat, akik által közelebb kerülhetünk a lakótelepek világához mi, egyszerű tévénézők. Az egyik ilyen Takáts Tamás, a magyar rock egyik legendája, aki lakótelepen él, és föl nem foghatja, mi lehet annyi fúrnivaló itt, mert a fúrógépek zaját hallja állandóan, vagy időnként valahol hangos a zene, de hál' istennek, mondja, nincs rossz ízlésük a körülötte lakóknak. A másik Karda Beáta, a popsztár, aki a kelenföldi lakótelepen lakott 15 éven át, miután Som Lajostól elvált, és időnként felkeresi régi szomszédait (jelenetek egy ilyen látogatásból; kutyáját sétáltató "tengeri medve", majd régi barátnője). Neki mindig sütött a nap, az erkélyen napozott meztelenül, neki az volt Hawaii, mondja. Aztán itt az Animal Cannibals együttes, tagjai a nyolcvanas években születtek, lakótelepi srácok a "nyóckerből", a fiatalok felnéznek rájuk, példaképek. Igazi panelpatkány volt, így QKA MC Ricsipíről. Na és ha nem volna elegendő annak bizonyítása, hogy fényre, sikerre, pénzre szert tehetünk lakótelepről is, akkor tessék, itt van a Szomszédok esete. Nemcsák Károly mesél most azokról az időkről, amikor beköltöztek a családok életébe: ő Vágási Feri volt akkor, most a József Attila Színház igazgatója.

Mondják, a lakótelepi házak 100 évre hitelesítettek, a vezetékrendszereket, szerkezeti elemeket kéne felújítani 30 évente. Amíg Németország keleti részén a megunt paneleket elhagyják és lebontják, nálunk igyekeznek felújítani. Ezek a lakótelepi lakások mint ingatlantulajdonok (szerintük) szintén röghöz kötik a magyar embereket, emiatt sem mennek el munkát vállalni máshová - mármint itthon valahová, mintha ott lenne munka.

RTL Klub, április 30.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.