A női egyenjogúság és a Tóra-értelmezés művészete

  • Balázs Gábor
  • 2017. március 1.

Jó ez nekünk?

Rugalmasabbá lehet-e tenni a magyar zsidó vallásgyakorlatot, és ha igen, úgy mit üzenne ez a földi népesség 54,8 százalékának?

Yuval Noach Harari, a Jeruzsálemi Héber Egyetem tanára (aki a magyarul is megjelent „Sapiens – Az emberiség rövid története" és a „Homo Deus – A holnap rövid története" című könyveinek köszönhetőenvalószínűleg a legismertebb izraeli gondolkodó a világon) hosszan elemzi, hogy miért alakult ki az emberi társadalmak döntő többségében patriarchális rend. Miután végigveszi (és megkérdőjelezi) a leggyakoribb magyarázatokat, arra a következtetésre jut, hogy egyelőre ez a kérdés megválaszolhatatlan. Ha a patriarchátus kialakulásának okát nem is tudjuk, de kétségtelenül igaz, hogy a bibliai alapú monoteista vallások szintén e rendet erősítették. A Pew Research Center 2012-es adatai alapján a Föld lakosai közül 3,8 milliárd (54,8 százalék) keresztény vagy muzulmán. Ehhez képest elenyésző a zsidó vallás híveinek száma (kb. 15 millió), de mivel mind a kereszténység, mind az iszlám - legalábbis részben - a zsidó szentírásban látja saját eredettörténetét, ezért a nők zsidó vallási életben betöltött szerepének vizsgálata talán szélesebb körben is érdeklődésre tarthat számot.

Az elmúlt hónapokban a magyar zsidó közösség tagjai több szempontból is megtárgyalták a nők szerepét a vallási életben. A Szombat honlapján többen is kifejtették a véleményüket (itt olvashatóak a körkérdésre adott válaszok), de arról is olvashattunk vitát két vezető neológ rabbi közt, hogy szabad-e a nőknek a halottak emlékére kádist (hagyományos imát) mondani (Frőlich Róbert országos főrabbi szerint nem, e blog állandó szerzője, Radnóti Zoltán rabbitestületi elnök szerint igen). Továbbá több tudósítás is szólt az amerikai (és izraeli) ortodoxia belső vitáiról a nők rabbivá avatásának kérdésében (lásd itt vagy itt).

Kezdjük azzal, hogy a hagyományos zsidó vallási gyakorlat egyértelműen diszkriminatív a nőkre nézve, hiszen arról, hogy elvégezhetnek-e bizonyos, a férfiakéhoz hasonló rituálékat egy adott vallási térben (például egy zsinagógában, vagy a jeruzsálemi Siratófal előtt), egy tőlük független, szinte kizárólag férfiakból álló vallási autoritás hoz döntést. (Attól, hogy egy adott gyakorlat diszkriminatív, még egyéb okok miatt érdemes lehet a fennmaradásra, és semmiképpen nem szeretnék abban a kérdésben állást foglalni, hogy melyik zsidó közösségnek hogyan kell a saját szokásrendjét kialakítani. Már csak azért sem teszek ilyen kísérletet, mert még a szűkebb vallási környezetemben sincs esély rá, hogy meg tudjam honosítani a létező modellek közül az általam a legjobbnak tartott és a világ más részein elfogadott hagyományőrző, de egalitárius gyakorlatot.) A nők státuszáról folyó vitából kiderült, hogy az álláspontok meglehetősen merevek. A változásokat ellenzők azt sugallják, hogy ebben a kérdésben kimondatott a végső szó, ezért „nincs mit tenni". A változtatást igenlők viszont arra hívják fel a figyelmet, hogy a zsidó jogban nagyon ritka az olyan kérdés, amelyben van egyáltalán végső szó, és a nők vallásgyakorlata egyértelműen nem ilyen. A gyakorlati kérdésnél - milyen rituálék megengedettek a nők számára? - sokkal érdekesebb az, hogy lehetséges-e egy olyan közösségi kommunikációt létrehozni, amelyben a különböző vallásideológiai irányzatok képviselői értékesnek ismerik el a nekik ellentmondó véleményeket, annak ellenére, hogy azokat nem fogadják el. Máshogy fogalmazva: elképzelhető-e egy pluralista szemléletű zsidó közösségi kommunikáció megteremtése?

Ha a nők vallási státuszáról folyó vitát új mederbe próbáljuk terelni, akkor ebben nagy segítségünkre lehet egy izraeli filozófus, Avi Sagi modellje, aki a vallásjogi döntésekkel kapcsolatban két vallásjogi iskolát különböztet meg. Abban mindkét iskola egyetért, hogy a zsidó mindennapok számára jelentős vallási kérdésekben nem a Szentírás szó szerinti értelmezése a mérvadó, hanem annak a különböző korokban élő rabbik által értelmezett jelentése. A különbségek ott válnak alapvetővé, amikor az értelmezések működésmódjáról vallott nézeteket vizsgáljuk. A rabbik egy része azt mondja, hogy a mindennapi kérdésekben úgy születnek meg a jogi igazságot jelentő döntések, hogy a bölcsek feltárják azokat az igazságokat, amelyek Mózes öt könyvében, a Tórában rejtett módon már eleve megtalálhatóak. Minden jogi döntés visszavezethető tehát az eredeti isteni kinyilatkoztatásra, csak sajnálatos módon a visszavezetés mechanizmusa olyan összetett, hogy azt kizárólag a zsidó jog szakértői érthetik meg. A lényeg azonban az, hogy minden helyesen meghozott mai zsidó vallásjogi döntés megfelel Isten eredeti szavának.

Ezzel szemben, a zsidó jogtörténet számos kiemelkedő alakja úgy gondolta, hogy a zsidó jog igazsága az isteni szándéknak megfelelően minden korszakban megújul. A Tóra igazságának megállapítása mindig emberi tevékenység, azaz kreatív erőfeszítés eredménye. A rabbik tehát nem „intellektuális régészek", akiknek minél kevesebb változtatással fel kell tárniuk az ősi rétegeket, hanem sokkal inkább hasonlítanak a művészekre, akik kreativitásuk és eredeti értelmezésük segítségével megteremtik a vallási igazságot.

A már idézett Harari szerint a történelemtanulás abban segít, hogy kiszabaduljunk a jelen börtönéből és meglássuk, hogy lehetne másként a valóság, mint ahogy éppen van. Noha a jelenleg zajló zsidó közbeszédből úgy tűnik, mintha az álláspontok mozdíthatatlanul be lennének betonozva, de ha sikerülne meggyőzni a vallási döntéshozókat, hogy a Sagi által kreativitás modellnek nevezett módon viszonyuljanak a zsidó joghoz, akkor a rabbik attitűdjében kezdődhetne meg egy olyan folyamat, amelynek eredményeképpen sokkal kevesebb lenne az egyértelmű és végleges válasz, és megteremtődnének az elméleti alapok, hogy a magyarországi zsidó vallásgyakorlat fokozatosan rugalmasabbá.

A szerző az Országos Rabbiképző Zsidó Egyetem adjunktusa

Figyelmébe ajánljuk

Eldobott aggyal

  • - ts -

A kortárs nagypolitika, adott esetben a kormányzás sűrű kulisszái mögött játszódó filmek, tévésorozatok döntő többsége olyan, mint a sci-fi, dolgozzék bármennyi és bármilyen hiteles forrásból.

Nemes vadak

Jason Momoa és Thomas Pa‘a Sibbett szerelemprojektje a négy hawaii királyság (O‘ahu, Maui, Kaua‘i és Hawai‘i) egyesítését énekli meg a 18. században.

Kezdjetek el élni

A művészetben az aktív eutanázia (asszisztált öngyilkosság) témaköre esetében ritkán sikerül túljutni egyfajta ájtatosságon és a szokványos „megteszem – ne tedd meg” dramaturgián.

A tudat paradoxona

  • Domsa Zsófia

Egy újabb dózis a sorozat eddigi függőinek. Ráadásul bőven lesz még utánpótlás, mivel egyelőre nem úgy tűnik, mintha a tucatnyi egymással érintőlegesen találkozó, egymást kiegészítő vagy egymásnak éppen ellentmondó történetből álló regényfolyam a végéhez közelítene: Norvégiában idén ősszel az eredetileg ötrészesre tervezett sorozat hatodik kötete jelenik meg.

„Ha kém vagyok, miért engedtek oda?”

Mint ukrán kémet kitiltották Magyarország területéről a kárpát­aljai magyar politikust. A kormánypropaganda olyan fotókat közöl leleplezésként, amelyeket korábban Tseber Roland osztott meg a nyilvánossággal. Ő azt mondja, csak az ukrán–magyar viszony javításán dolgozik.

Törvény, tisztesség nélkül

Hazánk bölcsei nemrég elfogadták az internetes agresszió visszaszorításáról szóló 2024. évi LXXVIII. törvényt, amely 2025. január 1. óta hatályos. Nem a digitális gyűlöletbeszédet kriminalizálja a törvény, csak az erőszakos cselekményekre felszólító kommentek ellen lép fel.

Nem így tervezte

Szakszerűtlen kéményellenőrzés miatt tavaly januárban szén-monoxid-mérgezésben meghalt egy 77 éves nő Gyulán. Az ügyben halált okozó, foglalkozás körében elkövetett gondatlan veszélyeztetés vétsége miatt ítélték el és tiltották el foglalko­zásától az érintettet.

Nem vénnek való vidék

A gyógyító kezelésekre már nem reagált az idős szegedi beteg szervezete, így hazaadták, ám minden másnap a sürgősségire kellett vinni. Olykor kilenc órát feküdt a váróban emberek között, hasán a csövekkel és a papucsával. Palliatív ellátás sok helyen működik Magyar­országon – a szegedi egyetem intézményeiben még nem.