A női egyenjogúság és a Tóra-értelmezés művészete

  • Balázs Gábor
  • 2017. március 1.

Jó ez nekünk?

Rugalmasabbá lehet-e tenni a magyar zsidó vallásgyakorlatot, és ha igen, úgy mit üzenne ez a földi népesség 54,8 százalékának?

Yuval Noach Harari, a Jeruzsálemi Héber Egyetem tanára (aki a magyarul is megjelent „Sapiens – Az emberiség rövid története" és a „Homo Deus – A holnap rövid története" című könyveinek köszönhetőenvalószínűleg a legismertebb izraeli gondolkodó a világon) hosszan elemzi, hogy miért alakult ki az emberi társadalmak döntő többségében patriarchális rend. Miután végigveszi (és megkérdőjelezi) a leggyakoribb magyarázatokat, arra a következtetésre jut, hogy egyelőre ez a kérdés megválaszolhatatlan. Ha a patriarchátus kialakulásának okát nem is tudjuk, de kétségtelenül igaz, hogy a bibliai alapú monoteista vallások szintén e rendet erősítették. A Pew Research Center 2012-es adatai alapján a Föld lakosai közül 3,8 milliárd (54,8 százalék) keresztény vagy muzulmán. Ehhez képest elenyésző a zsidó vallás híveinek száma (kb. 15 millió), de mivel mind a kereszténység, mind az iszlám - legalábbis részben - a zsidó szentírásban látja saját eredettörténetét, ezért a nők zsidó vallási életben betöltött szerepének vizsgálata talán szélesebb körben is érdeklődésre tarthat számot.

Az elmúlt hónapokban a magyar zsidó közösség tagjai több szempontból is megtárgyalták a nők szerepét a vallási életben. A Szombat honlapján többen is kifejtették a véleményüket (itt olvashatóak a körkérdésre adott válaszok), de arról is olvashattunk vitát két vezető neológ rabbi közt, hogy szabad-e a nőknek a halottak emlékére kádist (hagyományos imát) mondani (Frőlich Róbert országos főrabbi szerint nem, e blog állandó szerzője, Radnóti Zoltán rabbitestületi elnök szerint igen). Továbbá több tudósítás is szólt az amerikai (és izraeli) ortodoxia belső vitáiról a nők rabbivá avatásának kérdésében (lásd itt vagy itt).

Kezdjük azzal, hogy a hagyományos zsidó vallási gyakorlat egyértelműen diszkriminatív a nőkre nézve, hiszen arról, hogy elvégezhetnek-e bizonyos, a férfiakéhoz hasonló rituálékat egy adott vallási térben (például egy zsinagógában, vagy a jeruzsálemi Siratófal előtt), egy tőlük független, szinte kizárólag férfiakból álló vallási autoritás hoz döntést. (Attól, hogy egy adott gyakorlat diszkriminatív, még egyéb okok miatt érdemes lehet a fennmaradásra, és semmiképpen nem szeretnék abban a kérdésben állást foglalni, hogy melyik zsidó közösségnek hogyan kell a saját szokásrendjét kialakítani. Már csak azért sem teszek ilyen kísérletet, mert még a szűkebb vallási környezetemben sincs esély rá, hogy meg tudjam honosítani a létező modellek közül az általam a legjobbnak tartott és a világ más részein elfogadott hagyományőrző, de egalitárius gyakorlatot.) A nők státuszáról folyó vitából kiderült, hogy az álláspontok meglehetősen merevek. A változásokat ellenzők azt sugallják, hogy ebben a kérdésben kimondatott a végső szó, ezért „nincs mit tenni". A változtatást igenlők viszont arra hívják fel a figyelmet, hogy a zsidó jogban nagyon ritka az olyan kérdés, amelyben van egyáltalán végső szó, és a nők vallásgyakorlata egyértelműen nem ilyen. A gyakorlati kérdésnél - milyen rituálék megengedettek a nők számára? - sokkal érdekesebb az, hogy lehetséges-e egy olyan közösségi kommunikációt létrehozni, amelyben a különböző vallásideológiai irányzatok képviselői értékesnek ismerik el a nekik ellentmondó véleményeket, annak ellenére, hogy azokat nem fogadják el. Máshogy fogalmazva: elképzelhető-e egy pluralista szemléletű zsidó közösségi kommunikáció megteremtése?

Ha a nők vallási státuszáról folyó vitát új mederbe próbáljuk terelni, akkor ebben nagy segítségünkre lehet egy izraeli filozófus, Avi Sagi modellje, aki a vallásjogi döntésekkel kapcsolatban két vallásjogi iskolát különböztet meg. Abban mindkét iskola egyetért, hogy a zsidó mindennapok számára jelentős vallási kérdésekben nem a Szentírás szó szerinti értelmezése a mérvadó, hanem annak a különböző korokban élő rabbik által értelmezett jelentése. A különbségek ott válnak alapvetővé, amikor az értelmezések működésmódjáról vallott nézeteket vizsgáljuk. A rabbik egy része azt mondja, hogy a mindennapi kérdésekben úgy születnek meg a jogi igazságot jelentő döntések, hogy a bölcsek feltárják azokat az igazságokat, amelyek Mózes öt könyvében, a Tórában rejtett módon már eleve megtalálhatóak. Minden jogi döntés visszavezethető tehát az eredeti isteni kinyilatkoztatásra, csak sajnálatos módon a visszavezetés mechanizmusa olyan összetett, hogy azt kizárólag a zsidó jog szakértői érthetik meg. A lényeg azonban az, hogy minden helyesen meghozott mai zsidó vallásjogi döntés megfelel Isten eredeti szavának.

Ezzel szemben, a zsidó jogtörténet számos kiemelkedő alakja úgy gondolta, hogy a zsidó jog igazsága az isteni szándéknak megfelelően minden korszakban megújul. A Tóra igazságának megállapítása mindig emberi tevékenység, azaz kreatív erőfeszítés eredménye. A rabbik tehát nem „intellektuális régészek", akiknek minél kevesebb változtatással fel kell tárniuk az ősi rétegeket, hanem sokkal inkább hasonlítanak a művészekre, akik kreativitásuk és eredeti értelmezésük segítségével megteremtik a vallási igazságot.

A már idézett Harari szerint a történelemtanulás abban segít, hogy kiszabaduljunk a jelen börtönéből és meglássuk, hogy lehetne másként a valóság, mint ahogy éppen van. Noha a jelenleg zajló zsidó közbeszédből úgy tűnik, mintha az álláspontok mozdíthatatlanul be lennének betonozva, de ha sikerülne meggyőzni a vallási döntéshozókat, hogy a Sagi által kreativitás modellnek nevezett módon viszonyuljanak a zsidó joghoz, akkor a rabbik attitűdjében kezdődhetne meg egy olyan folyamat, amelynek eredményeképpen sokkal kevesebb lenne az egyértelmű és végleges válasz, és megteremtődnének az elméleti alapok, hogy a magyarországi zsidó vallásgyakorlat fokozatosan rugalmasabbá.

A szerző az Országos Rabbiképző Zsidó Egyetem adjunktusa

Figyelmébe ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.

„Bős–Nagymaros Panama csatorna” - így tiltakoztak a vízlépcső és a rendszer ellen 1988-ban

A Mű a rendszer jelképe lett. Aki az építkezés ellen tiltakozott, a rendszer ellen lépett fel – aki azt támogatta, a fennálló rendszert védte. Akkor a Fidesz is a környezetpusztító nagymarosi építkezés leállítását követelte. És most? Szerzőnk aktivistaként vett részt a bős–nagymarosi vízlépcső elleni tiltakozás­sorozatban. Írásában saját élményei alapján idézi fel az akkor történteket.

Utat tört magának

Tasó Lászlót 2022-ben még szavazati rekorddal választották országgyűlési képviselővé, jövőre már csak listán indítja a Fidesz–KDNP. Nyíradonyban, ahol harminc éve lett polgármester, és ahová dőlt az uniós pénz, az új vezetés kifizetetlen közvilágítási számlával, büntetőeljárásokkal szembesült, továbbá azzal, mi minden függ a képviselőtől.