„Erős vár a mi Istenünk”: a Kőszegi zsinagóga múltja és a magyar emlékezet jövője
IMG_4353.jpg

„Erős vár a mi Istenünk”: a Kőszegi zsinagóga múltja és a magyar emlékezet jövője

  • Fekete Dániel
  • 2019. május 31.

Jó ez nekünk?

A kőszegi zsinagóga olyan, mint egy kis ékszeres szelence, egyedülálló építészeti értéke ellenére állapota mára mégis nagyon leromlott. Nem lenne szabad veszni hagyni.

Erős vár a mi Istenünk: ezzel a – 46. zsoltártól ihletett, lutheri – mottóval lehet talán a legérzékletesebben felhívni a figyelmet egy olyan épületre, amely immár hetvenöt éve áll kihasználatlanul, önmagában, egykori közössége nélkül a kőszegi Evangélikus templom tőszomszédságában.

Ha Kőszegen sétál az ember, úgy érezheti, hogy nem egy, hanem két vár is található a városban.

Az egyik, a híresebb, a Jurisich-vár, amely 1532 óta a hősies önfeláldozásnak állít emléket, a másik igazából nem is vár, hanem csak egy várszerű épület.

A kőszegi zsinagóga, amely elsőre egy kéttornyú vadászkastélyra emlékeztet, a maga elzártságában és elrejtettségében néz szembe a rácsodálkozó utazóval.

false

 

Fotó: Földi Bence

A zsinagóga épületét 1858-ban kezdték el építeni és 1859-ben avatták föl. Az építés költségeit a kor nagy mecénása, báró Schey Fülöp fedezte, aki nem csak a kőszegi hitközségnek, hanem az Országos Rabbiképzőnek is jótevője volt.

A zsinagóga 1944, a helyi zsidó közösség elhurcolása után hetvenöt évvel még mindig áll, nem omlott össze, mintha a fenti mottót hirdetné a világnak:

„Még itt vagyok, várom vissza a népemet!”

Az épület annak ellenére áll, hogy már a „Zsinagógát vegyenek” című, 2006-os dokumentumfilm elkészültekor is át voltak ázva a falai, már akkor is siralmas, omlásközeli állapotok uralkodtak a belső tér vakolatain, a karzat azóta is életveszélyes.

Mindezek mellett mégis miért érdemes akkor a zsinagógával foglalkozni? Miért kellene megmenteni egyáltalán? Hiszen a város központi helyén, gondolom, értékes telken áll…

false

 

Fotó: Földi Bence

De akinek volt szerencséje már meglátogatni az épületet, látni belső tereit, átérezni az atmoszférát, minden bizonnyal szabatosan és átszellemülten tudna ezekre a kérdésekre válaszolni.

Mivel az épület nem hitközségi tulajdonban – és rettenetesen rossz állapotban – van, nem látogatható, így nem adatik meg ez a lehetőség, hogy személyesen is beléphessünk. Maradnak a képek, a leírások, és ezekből is nyilvánvalóvá válik, hogy a kőszegi zsinagóga az ország egyedülálló gyöngyszeme, olyan kuriózuma, amely megérdemelné, hogy törődjünk vele, hogy megmentsük.

A képek tanúsága szerint nem csak az épület kereszt alakú alaprajza unikális, hanem a belsőépítészeti tartalom is, amelynek révén megteremtették és megtöltötték a zsinagógai funkció világát: a Tóra-szekrény – ami a keleti apszisban kapott helyet, és ami fölött egy óriási fából faragott Dávid-csillag van, benne az Örökkévaló nevével – mostanra siralmas állapotban van, akárcsak az egyedülálló barokkos festett mintázat (Gerő 1989), amely a kupolateret gazdagítja, és amihez hasonlók egyedül a rohonci zsinagógában volt, és ami most vészesen közelít a megsemmisülés felé.

Egyedülállóak ezek a díszítések, nem jellemzőek a zsinagógák világára és nincs is belőlük több talán ebben az országban. Leginkább a barokk keresztény templomok díszítéseinél látni ilyen belsőfestészeti formavilágot.

false

 

Fotó: Földi Bence

A kőszegi zsinagóga olyan, mint egy kis ékszeres szelence, a két várszerű tornyával, barokkos elemeivel, finom íveivel, kupoláival és apszisaival. Ha végképp veszni hagynánk a kőszegi zsinagógát, eltűnnének ezek a festészeti különlegességek, kulturális örökségünk, az, ami épp sokszínűségéből hozza létre a nemzeti közösséget, Magyarországot.

A szerző az Országos Rabbiképző - Zsidó Egyetem könyvtárának munkatársa.

Figyelmébe ajánljuk

Emlékfénybetörés

Reisz Gábor Van valami furcsa és megmagyarázhatatlan című filmjének nyitójelenetében a főszereplő azon gondolkodik, vajon feltűnne-e bárkinek is, ha egyszer csak összeesne és meghalna. Budapest különböző helyszíneire vizionálja a szituációt: kiterül a Nemzeti Múzeum lépcsőjén, a Blahán, a villamoson, egy zebra közepén, az emberek pedig mennek tovább, mintha mi sem történt volna.

Bácsirománc

Mintha csak időgépben röppennénk vissza a 80-as, 90-es évekbe. Semleges, visszatérő díszletek, élesen bevilágított terek, minden epizód végén fontos leckéket tanuló, mégis ismerősen stagnáló figurák és élőben kacagó közönség.

Nők, tájban

Januško Klaudia (1998) csak tavaly végzett a Képzőművészeti Egyetem festőművész mesterszakán, mégis izmos bibliográfiával, számos egyéni kiállítással és külföldi ösztöndíjjal büszkélkedhet – köztük az éppen csak „csírázó” életmű és a mostani egyéni kiállítás szempontjából a legjelentősebbel, a 2024-es izlandival, ahol az „ökofeminizmus szempontjából vizsgálta a lokális éghajlatváltozás hatásának és az izlandi nők társadalmi helyzetének metszéspontjait”.

Mari a Covidban

A groteszkre vett darabban Kucsera Viktória (Kárpáti Barbara) magyar–történelem szakos tanár a Covid-járvány alatt a színjátszó csoportjával ír drámát a díva életéről.

Vörösök, proletárok

Annak a fényében, hogy 1990 előtt a párt történetével kizárólag az erre a feladatra delegált MSZMP Párttörténeti Intézet foglalkozott, talán nem meglepő, hogy a kiváló történésznek, az Állambiztonsági Szolgálatok Történeti Levéltára kutatójának most megjelent munkája az első nem „belülről” érkezett összefoglaló a kommunista eszme és gyakorlat sajátos magyarországi karrierjéről.

Itt a norma

Vannak alapvető bizonyosságai a szuverén magyar életnek, az egyik ilyen például az, hogy az anya nő, az apa férfi. A másik meg az, hogy az asszony nem ember. A harmadik, hogy a medve nem játék.

Járványkezelés 2.

Az Aphthovirus nemzetségbe tartozó FMDV vírus által terjesztett ragály, amely még március elején ütötte fel fejét egy kisbajcsi szarvasmarhatelepen, olyan országot talált telibe, amelyben nemcsak a beteg embernek, de a beteg állatnak sem könnyű a túlélés.

„Kiásni a dinoszauruszt”

Az Anya csak egy van című monodrámájáért Antistigma-díjat kapott, amelyet azoknak a művészeknek ítélnek oda, akik sokat tesznek azért, hogy egy-egy mentális problémát kevesebb előítélet övezzen. Ennek kapcsán a tabuk ledöntéséről, a problémák kimondásának fontosságáról és a színház erejéről beszélgettünk.

Apja lánya

Míg Jean-Marie Le Pent, a Nemzeti Front (NF) alapító atyját 1998-ban, nagyjából hasonló ügyben, mindössze egy évre tiltották el a közügyektől, lányát – igaz, egyelőre nem jogerősen, de azonnali hatállyal – rögtön ötre. Marine Le Pen hiába igyekszik középre pozicionálni pártját és önmagát, akárcsak apja, ő is törvénysértés és képmutatás között keresi a hatalomhoz vezető utat.

Gyávák legyünk vagy szabadok

Hivatalba lépése óta a Donald Trump-adminisztráció vámok sorát vezette be – hivatalosan az Egyesült Államok gazdasági és nemzetbiztonságának megerősítésére. Az efféle lépések sikere és megalapozottsága legalábbis kétséges.

Amerikai álom

Orbán Viktor nagy reményeket fűzött Donald Trump elnökségéhez, ám úgy tűnik, Trumpnak egyelőre elegendő annyi, hogy az EU-ban Magyarország tüske legyen a köröm alatt. Ezen a Danube Institute, a Mathias Corvinus Collegium, a CPAC Hungary kiterjedt, drága kapcsolati hálója sem változtat.