Hatalmas tűz pusztított a brazil filmintézet raktárában

  • MTI/narancs.hu
  • 2021. július 30.

Katasztrófa

Az elmúlt években két másik brazil kulturális intézet is súlyos károkat szenvedett.

Tűzvész pusztított csütörtökön a brazil filmintézet, a Cinemateca Sao Pauló-i raktárában, ahol mintegy 2000 filmet és dokumentumokat tárolnak. A tűzoltóság 15 tűzoltóautóval, 50 emberrel igyekezett az épület minél nagyobb részét megmenteni a lángoktól.

A Cinemateca őrzi Dél-Amerika legnagyobb filmgyűjteményét, ezek között cellulóz-nitrát szalagok is vannak, amelyek rendkívül gyúlékonyak. A raktárban tárolt filmek nem az eredeti kópiák, hanem mozis bemutatásra szánt másolatok - mondták el az illetékesek. Arról egyelőre nem tudtak tájékoztatni, hogy hány film esett a tűz áldozatául.

De ne ma mostani az intézményt sújzó első súlyos kár: tavaly a raktár egy részét áradás rongálta meg, 2016-ban pedig a Cinemateca a város másik részébe költöztetett székhelyén szintén tűz pusztított.

Az ügyészek már egy tavaly benyújtott keresetben figyelmeztettek arra, hogy a Cinemateca raktára tűzveszélyes, és azzal vádolták meg a szövetségi kormányt, hogy elhanyagolta az épület karbantartását. A dokumentumban az is szerepelt, hogy késedelmesen fizették ki az intézet közüzemi számláit és a dolgozók béreit. Áprilisban a Cinemateca dolgozói nyílt levelet írtak, amelyben bírálták az intézmény bezárását, és követelték, hogy nyolc hónap után nyissák meg újra.

Sao Paulo állam kormányzója, Joao Doria, Jair Bolsonaro elnök politikai ellenlábasa a közösségi médiában a tüzet az ország kultúrája elleni bűncselekménynek nevezte. A brazil kulturális tárca e-mailben fejezte ki sajnálkozását a tűz miatt, és felkérte a szövetségi rendőrséget az ügy kivizsgálására. Azt írták, fontosnak tartják az intézmény fenntartását, és ezt igazolja az is, hogy a légkondicionáló-rendszeren egy hónapja végeztek teljes karbantartást.

Az elmúlt években két másik brazil kulturális intézet is súlyos károkat szenvedett. 2018-ban leégett a Rio de Janeiró-i Nemzeti Múzeum. 2015-ben pedig Sao Paulóban lett lángok martaléka a Portugál Nyelv Múzeuma.

Kedves Olvasónk!

Üdvözöljük a Magyar Narancs híroldalán.

A Magyar Narancs független, szabad politikai és kulturális hetilap.

Jöjjön el mindennap: fontos napi híreink ingyenesen hozzáférhetők. De a nyomtatott Narancs is zsákszám tartalmaz fontos, remek cikkeket, s ezek digitálisan is előfizethetők itt.

Fizessen elő, vagy támogassa a független sajtót! Olvassa a Magyar Narancsot!

 

Figyelmébe ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.

„Bős–Nagymaros Panama csatorna” - így tiltakoztak a vízlépcső és a rendszer ellen 1988-ban

A Mű a rendszer jelképe lett. Aki az építkezés ellen tiltakozott, a rendszer ellen lépett fel – aki azt támogatta, a fennálló rendszert védte. Akkor a Fidesz is a környezetpusztító nagymarosi építkezés leállítását követelte. És most? Szerzőnk aktivistaként vett részt a bős–nagymarosi vízlépcső elleni tiltakozás­sorozatban. Írásában saját élményei alapján idézi fel az akkor történteket.