Hiába lesznek klímavédelmi intézkedések, az évszázad végére 2,4 Celsius-fokkal fog melegedni a Föld

  • narancs.hu
  • 2021. május 4.

Katasztrófa

A 2015-ös párizsi egyezmény céljainak eléréséhez 1,5 Celsius-foknál nem lehetne több az emelkedés.

Az évszázad végére 2,4 Celsius-fokkal fog melegedni a Föld a legújabb becslések szerint, ha minden tervezett klímavédelmi intézkedés megtörténik. Ez jóval magasabb érték, mint a kitűzött 1,5 Celsius-fokos emelkedés.

Az új prognózist a Climate Action Tracker (CAT) elemzési projekt keretében állították fel, az eredményeket Niklas Höhne klímakutató kedden mutatta be a német környezetvédelmi miniszterrel, Svenja Schulzéval Berlinben a 12. Petersbergi klímadialógus alkalmából.

Bár optimista forgatókönyvvel dolgoztak, a kutatók szerint ha nem születnek tervek a klímaváltozás mérséklését célzó további intézkedésekre, 2100-ra akár 2,9 Celsius-fokkal is emelkedhet a hőmérséklet. Ha az emisszió visszafogására újabb intézkedéseket hoznak, a melegedés mértéke akkor is 2 Celsius-fok lehet.

Jelenleg 131 állam tűzte ki célul, hogy klímasemlegessé válik. Ez "egyértelműen kritikus tömeget" jelent, a globális üvegházhatású gázkibocsátás 73 százalékát fedik le ezzel.

A 2015-ös párizsi egyezmény céljainak eléréséhez ugyanakkor a század végére 1,5 Celsius-fokban kellene mérsékelni a hőmérséklet emelkedését. Ehhez a CAT ismeretei alapján 2030-ig a globális emisszió mértékét felére kellene csökkenteni.

Jelenleg azonban nem efelé haladunk Höhne szerint. "Hatalmas szakadék tátong az igények és a valóság között" - vélte a kutató. Egyes országok, például az Egyesült Államok, Nagy-Britannia vagy Argentína ambiciózus klímacélokat tűzött ki. Mások ellenben, mint Ausztrália és Brazília, elmaradnak az elvárásoktól.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.