38. Magyar Filmszemle: Cinema veríték

  • Dercsényi Dávid
  • 2007. február 8.

Képzőművészet

Téblábolok a Mammutban, amikor a moziszinten egy fröccsöntött bocca della veritába botlok, a római eredeti kiköpött mása plasztikból, az alján négy gombbal: polski, deutsch, magyar, english.
Nem értem, ezek szerint négy nyelven harapja le a kezünket a szerkezet, ha hazudunk?

Mindegy, a hely szelleméhez igazodván elindulok a 38. Magyar Filmszemle dokumentumfilm-szekciója felé. Persze, itt korrekt dolgokat lát az ember, igaz, nem sokkal később egy kerekasztal-beszélgetésen valaki arról beszél, hogy ha a dokufilmrendezők nem tanulják meg a tévés szabályokat, vagyis hogy huszonöt percben el kell tudni mondani a történetet, esélyük sincs a képernyőre kerülésre.

Beszélek pár rendezővel, készségesek, szívesen állnak kötélnek, látszik, hogy a doku a szegény rokon a magyar filmgyártásban - az egésznek van egy rossz mellékíze. Ugyanakkor pl. Szobolits Béla filmje egy olyan történetet mesél el - Szűcs Sándor válogatott futballista és Kovács Erzsi énekesnő tragikus szerelmét -, amiből egy hatalmas játékfilmet lehetne csinálni. Kisfaludy András, a Magyar Dokumentumfilm-rendezők Egyesületének (MADE) elnöke aztán elmondja: a teljes MMK-költségvetésből (tavaly 6,2, idén 4,7 milliárd forint) az idén 180 millió jut dokumentumfilmekre, amiből azért 50 milliót

az MMK visszatart

a normatív támogatásra való átállás miatt. Tavaly ez a pénz nettó volt 180 millió, ebből kb. 50 dokumentumfilm készült, ami átlag 3-5 millió forintos keretet jelent (csak egy film tisztességes vágása kb. egymillióba kerül). A MADE és a dokumentaristák szerint az MMK eljárása gyakorlatilag megszegi a filmtörvény vonatkozó előírásait.

Hogy egy kicsit feldobjam a hangulatomat, benézek a filmes szakmai programok némelyikébe, egymást érik a tanácskozások, ötletelések, kupaktanácsok. Egy sereg probléma vár megoldásra, s bár messze még a digitális televíziózás indulása (2012), addig illene kidolgozni egy kulturális stratégiát, rendezni az archívumok kérdését, átgondolni a megváltozó médiafogyasztási szokásokat (például az átállás után igen valószínű, hogy tematikus csatornák indulnak, s ezek között lehetne pl. egy dokumentarista is.)

Az országban számos helyre nem jutnak el a filmek, mert ahol nincs mozi, ott nincs film, holott ma már egyrészt az internet segítségével is lehetne orvosolni ezt a kérdést, másrészt a regionális tévékkel, határokon átnyúló együttműködésekkel is lehetne operálni. Eközben a magyar filmet gyakorlatilag nem lehet eladni külföldön, hiába vagyunk erősek a fesztiválszereplésben (a 12 A kategóriás fesztivál mindegyikén szerepelt magyar alkotás, Cannes-ban négy is, amire húsz éve nem volt példa) technikailag, gazdaságilag nincs kialakult rendszer a magyar filmek eladására, ami azért érdekes. Ráadásul produceri szinten még mindig túl amatőr a magyar film, ecseteli Petrányi Viktória, a Mundruczó-filmek producere, hiányzik az a finommechanika, az a jól összehangolt jogi-pénzügyi-szervezési háttér, aminek a megteremtése most rengeteg erőt, energiát vesz el a tulajdonképpeni érdemi munkától.

Ugyanakkor az MMK bejelenti a négyéves finanszírozási keret létrejöttét, ami tervezhető jövőt jelent a filmeseknek, igaz, az idei év rögtön 30 százalékos eséssel indul, s az összeg négy év alatt éri el a mai szintet. Amúgy a számok örvendetesek: 17 versenyfilm van a programban (41 pályázó közül), a tavaly elkészült 34 film 12 milliárd forintból gazdálkodhatott, az előző évi 33 film/7 milliárd aránnyal szemben. Ebből kiemelkedik Kamondi Zoltán filmje, a Dolina a maga egymilliárd forintos költségvetésével, melynek fő oka a díszlet-látvány (kb. 300 millió), illetve a logisztika volt, de a nagy koprodukciónak is van árdrágító hatása.

Örvendetes, hogy a 12 milliárdnak csak kevesebb mint fele állami pénz (beleszámítva az adókedvezményt is). De az is igaz, hogy a tavalyi kimagasló filmtermést erősen ösztönözte az '56-os jubileum.

Kiderül, hogy a Bertók Lajos tragikus halála miatt félbeszakadt, sokáig teljes létbizonytalanságban lévő Mundruczó-film, a Delta főszereplője Lajkó Félix lesz. Az eddigi anyagot

lényegében eldobják,

a filmnek új története lesz, de a helyszín marad a Duna-delta. A film anyagi háttere szilárd maradt, sőt új partnerek is csatlakoztak a produkcióhoz, de a biztosítási pénzek nem teljes kifizetése miatt a produkció karcsúsítani kényszerült a költségvetésen.

Ezen a szemlén amúgy kevesebb a fiatal, nincs egykori Simó-osztály, s több generáció is készíthetett filmet, úgyhogy Elek Judittól Szőke Andráson, Maár Gyulán át Iván és Igor Buharovig tart a választék. Sokan a két nagyágyú (Kamondi-Szász) csatáját várják. Egyre sűrűsödik a tömeg, pótelőadást pótelőadásra kell szervezni (vasárnap estig 40 pótelőadás, 38 ezer eladott jegy); ahogy ez minden évben lenni szokott, sok helyütt a lépcsőn is ülnek. Megy a találgatás, ki az esélyes, ki okozott meglepetést, az elsőfilmes Bogdán Árpád Boldog új élete az egyik, amely egy szociális perifériáról származó fiú "így jöttem" története, és Bollók Csaba Iszka utazása a másik, ez a film a bányavidéken élő gyerekek nehéz, kemény életéről tudósít.

Ugyanakkor a kritikusi mezőny megosztott, túl sok a gyenge film, a rossz forgatókönyv, az összecsapott munka. Túl kevés a rendesen öszszerakott, korrekt műfaji film, túl sok a szerzői mozi - az idén először a zsűri is két fődíjat ad ki, ezzel is jelezvén a műfaji (régebben közönségfilm) különállását és létjogosultságát.

Megállok a bocca della veritá előtt, aztán felfedezek egy kis cetlit a gépen: Rossz. Van isten.

Figyelmébe ajánljuk

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van. Teátrálisnak teátrális, végül is színházban vagyunk.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.

Delejező monstrum

Egy magyar regény, amelyben alig van valami magyar. Bartók Imre legújabb – nem is könnyű összeszámolni, hányadik – könyvének főszereplője a harmincas évei elején járó francia Damien Lazard, aki két év alatt szinte a semmiből robban be a nemzetközi profi sakkvilág szűk elitjébe, üstökösszerű felemelkedése már a világbajnok kihívóját sejteti.

Hatvanpuszta két hintája

Hatvanpuszta két hintáját nem Hatvanpusztán, hanem Budajenőn lengeti a szél egy takaros portán, vagyis egy takaros porta előtt, ez még nem eldöntött száz százalékig.

Két akol

Magyar Péter azt mondta a 444 élő műsorában, hogy egy válságban lévő országban a választási törvény módosítása nem fér bele az 50 legfontosabb kérdésbe. Amennyiben jövőre ők győznek, az éppen annak a bizonyítéka lesz, hogy még ebben az egyfordulós rendszerben, ilyen „gusztustalan állami propaganda” mellett is lehetséges felülmúlni az uralkodó pártot.

„Saját félelmeink rossz utakra visznek”

Kevés helye van kritikának Izraellel szemben a zsidó közösségben. De vajon mi történik a porba rombolt Gázában, és miben különbözik az arab kultúra az európaitól? A Hunyadi téri Ábrahám sátra zsinagóga vezetője egyenesen beszél ezekről a kérdésekről.

Szenes Zoltán volt vezérkari főnök: A NATO-nak át kell vennie a drónvédelemmel kapcsolatos ukrán tapasztalatokat

A NATO alapvetően jól reagált az orosz csali drónok lengyelországi berepülésére, de az eset rávilágít arra, hogy a szövetség még nem készült fel a dróntámadásokra. A NATO-t politikai széttagoltsága is hátrányba hozza az orosz hibrid hadviselés elleni védekezésben – erről is beszélt nekünk a védelmi szövetség déli parancsnokság volt logisztikai főnöke.

„Előbb lövetem le magam, mint hogy letérdeljek”

Az elmúlt fél évben háromszor is országos hír lett Szolnok ellenzéki – MSZP-s – polgármesterének fellépéséből, egy tömegverekedés után például Pintér Sándor belügyminisztertől kért rendőröket a közbiztonság javításáért. Fideszes elődje örökségéről, Szolnok helyzetéről és a nagypolitikáról kérdeztük a 43 éves városvezetőt.