Kiállítás

A dialektika szépsége

Schmal Károly kiállítása

  • Hajdu István
  • 2015. május 9.

Képzőművészet

Schmal Károly újabb munkáinak láttán nem tudok szabadulni a gondolattól, hogy közvetve vagy közvetlenül egyfajta „kegyelemben fogant” idea emanációi, de legalábbis olybá tűnnek, mintha a 17. századi nagy német misztikus, Jakob Böhme Szent sóvárgás című alapvetésének néhány passzusát materializálnák és illusztrálnák.

A kettős rétegeket, dualitásokat megrögzítő grafikák – szürke alapon olykor színes repedések, objektív, geometrikus háttéren alanyilag kiszámíthatatlan foltok, hajtogatással formába kényszerített felületen szeszélyes szabálytalanságok, tudatos gyűröttségen véletlen szakadások – Böhme világmagyarázatának adhatnak képet. „A saját magán belüli formálás sem nagy, sem kicsi, és sehol sincs sem kezdete, sem vége, csak ott, ahol az isteni kéj szemléletének egy lényébe teremtésként belép; de önmagában e képzés végtelen, e formálás körülhatárolhatatlan. Miként az emberi kedély benső mintázása is mérhetetlenül, örökké tartó alakban áll, amelyben a megszámlálhatatlanul sok érzékenység egyetlen kedélyben mintázhatja és ragadhatja meg magát” – írja a mester döbbenetesen képszerű művében, s feltéve, hogy van abban valami, amit hiszek erről, Schmal Károlynak már nem is volt nehéz dolga. Csak a rendet és a káoszt (látszatot) kellett összesimítani foltszerű és a leheletnyi, de jól elkülönített alakzatok harmóniájában, a kvázi geometria, valamint a festőiség és nem festőiség diszharmóniájában, a síkszerűség, a térillúzió és az éppen észrevehető domborodás-mélyülés „trinitásában”, vagyis abban az inkább intellektuális, mint érzéki-expresszív játékban, melyben a trompe-l’oeil típusú illúziókeltés kiegészül magával a háromdimenziós valósággal. Ettől persze nem arról van szó́, hogy a térmélység nagyobbá́ vált volna, de arról igen, hogy jelentést kapott, s az „értelmezés” tárgyá́vá vált.

A kisméretű, finom, papíralapú munkák fundamentuma apróra hajtogatott, majd kisimított lap, mely derengő fényű, rácsszerkezetté sűrűsödő vonalakat fog egybe. A szövet-szerűen kiegyenlített, fegyelmezett, strukturált felületeken – a lényegen, szubsztancián – az informel és a szeszély nyilatkozik meg: talán a szürrealizmus automatizmusára is utalva kilökik, kiábrázolják az „esedékes” asszociációk realitástöredékeit. Az alig domborodó, térszerű síkon esetlegesség és költészet riadozik, olykor indulatos gesztus, lírai én a felborulni (is) kész rend kényszerítő szigorában.

A hajtogatással, gyűréssel „motivált” felületeken a megformált (az univerzálékra utaló vagy azokat szimbolizáló jel) és a formátlan (vagy formálatlannak tételezett sík, máskor tér) Schmal által magyarázott kapcsolata az elmúlt negyven év magyar művészetében más hangokon/értelmezésekben, más szobákban/
eszközökkel ugyancsak érdekes és érvényes interpretációkat kaptak. A hajtogatás Mau­­rer Dóra grafikáin, a ki-be hajtás, gyűrés-simítás Pauer Gyula kései festményein motívum és eszköz gyanánt jelentek meg, utóbbi munkáin még ironikus világmagyarázatként is előszüremkedtek pszeudo- és virtuális terükből.

Schmal elemi mozdulatokkal térbe formált síkjai, a hajtás révén alakuló átlók, az azokból szerveződő ikszek, majd azok sorozatai – egy természetesen látszólag egészen más, inkább a káosz megjelenítésére törekvő ciklus – Károlyi Zsigmondnak a nyolcvanas évek közepén-végén készült fotó- és olajfestményeivel is rokoníthatók. Ezeken egy, a szimbólumnak, allegóriának, metaforának egyként tekinthető forma, a kereszteződés összes jelentéssíkját egyetlen jelben akkumuláló X emelkedik alapmotívummá, s lesz a sokszorozás révén szinte narratívvá. A narráció pedig kibontja a benne rejlő tudott és sejtett jelentések szertelen halmazát, úgy e művek némelyikén is egymásba oldódnak és egymást erősítik az átlók, a keresztek, az ikszek. Schmal munkáin a motívum egy laza, de állandó struktúra elemeként marad meg, Károlyi művein viszont már kaotikusnak tetsző szövedékké bonyolódik, de sem itt, sem ott nem hagy helyet a didaxisnak vagy az irodalmias értelmezésnek.

Hacsak annyinak nem, hogy mindehhez hozzá ne fűződhessék kommentárként Jakob Böhme gnosztikus dialektikájának esszenciája: „Mindenben méreg és gonoszság van, s ennek így is kell lennie: különben nem lenne élet, sem mozgékonyság, nem lenne szín, erény, nehézség és könnyűség vagy egyéb érzékelhetőség sem, hanem minden semmi lenne.”

Budapest Galéria, Lajos Utcai Kiállítóház, nyitva április 12-éig.

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.