rés a présen

A hátország hétköznapjai

  • rés a présen
  • 2023. augusztus 2.

Képzőművészet

Stépán Virág fotós

rés a présen: Nemrég nyílt és augusztus 8-ig látható az Amikor a rendkívüli válik hétköznapivá című első kiállításod Budapesten, a Klauzál téren. Nem is gondolkodtál eddig kiállításban?

Stépán Virág: Még a Miskolci Egyetem kulturális és vizuális antropológia szakáról mentem a később freskófaluként ismertté lett Bódvalenkére terepgyakorlatra. A helyi közösséget fotóztam. Arra voltam kíváncsi, hogy „külső megfigyelőként” hogyan jelenítek meg egy számomra „idegen” közeget, és ők egy hasonló eszközzel (fényképezőgép) hogyan örökítik meg magukat. A képek kikerültek a tanszékre, de az első igazi kiállításom ez az ukrajnai anyag lett. Egy kiállítás létrehozása elég költséges dolog, és talán az anyagaimat sem éreztem elég erősnek eddig. Ezzel az ukrajnai anyaggal is volt elbizonytalanodás és mélypont az utómunkánál, a képek kiválogatásánál. Másrészt egyszerűen szeretek fotózni, lefoglalt és kielégített maga a fotózás, és pályázni, szervezni már nem volt kapacitásom.

rap: Miért utaztál Ukrajnába?

SV: Egyszerűen szerettem volna látni és láttatni egy háborút, hülyén hangzik, de régi álmom volt. Egy ilyen extrém és egyben szomorú helyzet szerintem minden fotóriportert, tudósítót, újságírót vonz. A háború kitörését követően felkerestem pár kollégát, hogy nem akarnak-e velem együtt kiutazni. Volt, aki azt mondta, hogy esze ágában sincs, egyikük pedig úgy utasított el, hogy nem akar egy nőre is felügyelni. Aztán a 9 Magazin év végi szerkesztőségi találkozóján megtudtam, hogy két kollégám, Bojár Iván András és Makai József egy humanitárius akció keretében aggregátorokat visz Kijivbe. Az akció olyan sikeres volt, hogy lett egy második kör, amelybe beszálltam, és februárban elindultunk. Több civil szervezetnek szállítottuk az adományokat, így voltunk egyebek közt Beregszászon, Lembergben, Kijivben, Borodjankában, Bucsán, Harkivban, Dnyipróban, Ungváron. Az adományok átadásának dokumentálása volt az elsődleges feladatom.

rap: Amikor már ott voltál, mi alapján döntötted el, hogy mit fotózol?

SV: A legtöbb esetben a helyszínek, arcok, helyzetek úgymond adták magukat sajnos. Egy ilyen közegben valahogy élesebben és tisztábban látszik a lényeg. Máskor is megéltem már ilyen tudatállapotot, amikor egyik érzékszervem alulműködik, a másik pedig túlpörög. Ukrajnában ez nonstop ilyen volt kilenc napig.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Amit csak ők tudnak

A nu metalon felnőtt generáció, azaz a mai negyvenesek visszavonhatatlanul az öregedés jelének tekinthetik, hogy kedvenc irányzatuk esetében az újat jelölő „nu” annyira indokolatlan, hogy a legfontosabb zenekarok – már amelyik még aktív – mind elmúltak 30 évesek.

Hová futnál?

  • - ts -

Az Ezüst csillag egy amerikai katonai kitüntetés, afféle vitézségi érem, nagy csaták nagy hőseinek adják, 1932 óta.

Cserbenhagyás

  • - ts -

A moziból nézve az Egyesült Államok tényleg a világ csendőre: minden korban megvannak a háborús veteránjai. De nem bánik szépen velük.

Irányított hálózatok

  • Molnár T. Eszter

A csoportterápiák általában vallomásos körrel indulnak. Valahogy így: Eszter vagyok, és hiszek a csodákban.

A klezmer szelleme

Egykor szebb volt a zsinagóga belseje, amely most Művészetek Házaként funkcionál Szekszárdon. Igaz, a kettő között volt csúnyább is. A ház 1897-ben épült a grazi építész, Hans Petschnig tervei alapján, aki a helyi Bodnár-ház és az Újvárosi templom tervezője is.

Aki a hidegből jött

Bizonyára a titkosszolgálatok működése iránti nem szűnő érdeklődés is magyarázza, miért jelenik meg oly sok e tárgyba tartozó elemzés, átfogó történeti munka, esettanulmány, memoár, forrásközlés.