rés a présen

A könnyek szálait kicsomózni

Garami Richárd képzőművész

  • rés a présen
  • 2012. június 30.

Képzőművészet

rés a présen: Hogyan lettél vándorfotográfus, aztán intermédia-művész?

Garami Richárd: Szerencsém volt, hogy találkoztam Zalka Imrével egy elképesztő Mediawave-zárónapon. Fotósként dolgoztam akkoriban, Imréről legendás történeteket hallottam Székesfehérváron, több közvetett, múltbeli párhuzam kötött már minket össze ismeretlenül is. Hamar a segédjének álltam - ő kért fel, ami megtiszteltetés volt -, több évig dolgozhattam vele, és tömény szakmai, de leginkább emberilényegitkaptam tőle a közös lakóautós kalandjaink során. Képzőművészettel 1997 óta foglalkozom, hat évig felvételiztem a képzőre, médiaművészként végeztem, most épp a doktorin tanulok.

rap: Fehérvári művésznek tartod magad?

GR: Bár Budapesten élek több mint tíz éve, de a fehérvári gyökerek erősek, nemcsak azért, mert ott nőttem fel, de azért is, mert érzékeny vagyok a város kulturális atmoszférájára. Hosszú évekig voltam alapítóként aktív tagja két egyesületnek is, melyek underground szellemiségben működtek vagy alternatív helyszíneken megjelenő kulturális bázisokat hoztak létre a nagy fehérvári űrben. Természetesen volt bohém és tápláló a város, ám az idők során rengeteg minden porba hullott és felőrlődött mindebből, az ott élő barátaimnak, pályatársaknak és általában a kultúra fogyasztóinak néha kivételes megpróbáltatásokon kell átesniük. Mindig fontosak voltak a nem hivatalos megnyilvánulások is, így nem csak a megszokott múzeumi vagy galériakörnyezetben találkozhatnak a dolgaimmal a látogatók. Van, hogy egy jobb sorsra érdemes gyárépületben vagy épp egy belvárosi kirakatban.

rap: Mit kell tudni a Kirakatgaléria projektről?

GR: Varga Gábor Farkassal közös ötletünk; 2007 óta foglalkozunk a Fresh Window Kirakatgaléria projekttel, aminek előzményeit meg az életét afreshwindow.b13.hu/ oldalon található blog mutatja be. Egy kortárs művészeti kertként tekintünk a térre, amit gondozhatunk.Több vendégművész rendezett be itt kirakatot, javarészt a fenntartható társadalom és környezetünk témáit érintve. Nagy előny, hogy a kirakati installációk éjjel-nappal látogathatók, azok is beleakadnak a vizuális és tartalmi hálóba, akik esetleg el sem merészkednek egy kiállítótérbe. Hatása kiszámíthatatlan, tehát fontos. Visszajelzések persze a szűk szakmai körből érkeznek, de soha nem lehet felmérni, mit tud okozni egy-egy - gyakorlatilag az utcán megjelenő, kizökkentő, furcsa - installáció. Ahogy egy plakát, képes bevésődni és formálni.

rap: Jelenleg milyen kiállítás látható a Koch László utca 8. alatt található székesfehérvári kirakatban?

GR: "A könnyező kultúrafogyasztó arcképe" napi huszonnégy órában.A mű egyaránt reflektál a szűkebb (város, ország, aktuális kultúrpolitikai problémák) és tágabb értelemben egyaránt érzékelhető, nem szezonális társadalmi, kulturális kérdésekre. A tárgy képi összetevője esetében a minimális festészeti eszközökkel megoldott háttér zöldje a film- és videotechnikában is alkalmazott ún. greenbox hátterének színét idézi.Gondolatban bármilyen hátteret elképzelhetünk a fekete sziluettként megjelenő portré mögött.Az ábrázolás igyekezett minél tágabb teret adni arra vonatkozólag, hogy kit is jelenít meg.Az arckép titokzatos tulajdonsága, hogynem ismerjük a korát, nemét, nemi identitását stb. A könnyeket a padlósíkon elhelyezett két laboreszköz fogja fel praktikusan, így azokat összegyűjtve, konzerválva csodatévő szerként tovább hasznosíthatjuk. A múzeumok éjszakáján hozzá lehet jutni egy könnyosztás keretében például. Peer Krisztián, Garaczi Laci és Czinki Ferenc meg a veszprémi Teleszterion színházi műhely, így együtt és más művek társaságában fejtünk fel meg csomózunk szálakat a kultúra szövetében.

rap: Milyen kiállítás lesz a következő az ablakban?

GR: Borsos Lőrinc:Wonder construction című installációja készül el a múzeumok éjszakájára. Ütős lesz.

rap: Hol máshol lehet találkozni veled és a munkáiddal?

GR: Több műfajban dolgozom, többek közt báb- és játéktervezőként is, képzőművészként időszakosan jelenek meg munkákkal. Legközelebb a debreceni Modem előtt avatjuk majd egy furcsa bicajtárolómat.Még nem tudom pontosan az idejét, készül. Ez egy plasztikai alkotás is, benne van egy török-magyar szimbolikus békemeccs, öregfiúk a játékosok pocakkal - ezek a figurák műgyantából lesznek, a többi meg reciklált bicajalkatrészekből. A régi játszótéri mászókák harsány zománc-vas esztétikája dübörög benne.

Figyelmébe ajánljuk

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Ebben nem lesz dicsőség

Talán az izraeli „béketeremtés” sikere, illetve az azt követő frenetikus, globális, és Donald Trump személyes béketeremtői képességeit külön is hangsúlyozó ünneplés sarkallta az elnököt arra, hogy ismét feltűrje az ingujját az ukrajnai rendezés érdekében, és személyes találkozóra siessen Vlagyimir Putyinnal.

Legyetek gonoszok!  

Nagy terjedelemben ismertette a Telex egy a laphoz eljuttatott hangfelvétel alapján Orbán Viktor vasárnapi beszédét, amelyet a Harcosok Klubja „edzőtáborában” tartott 1500 aktivista előtt, a zánkai Erzsébet-táborban.

Elkenték

Legalább kilenc hazai bíróság kezdeményezte az Alkotmánybíróságnál (AB) a védettségi igazolással való visszaélést szabadságvesztéssel fenyegető kormányrendelet Alaptörvény-ellenességének kimondását, mivel jogi képtelenség a Büntető törvénykönyv felülírása egy rendelettel. Az AB sajátosan hárított.

Vadászok, kergetők, árulók

Nyíltan támogatja a Magyar Önvédelmi Mozgalom a Mi Hazánk céljait – kérdés, hogy a Fideszt is kiszolgálják-e. Az utóbbi időben sokan léptek be a szervezetbe. Egyes tagok úgy vélik, hogy a mozgalomra túl nagy hatást gyakorolnak a pártok.

„Vegyük a következő lépcsőfokokat”

A frissen előrelépett pártigazgató szerint megvan a parlamentbe jutáshoz szükséges mennyiségű szavazója a komolyodó viccpártnak, azt pedig átverésnek tartja, hogy a kormányváltás esélyét rontanák. De kifejtett mást is az ígéretek nélkül politizáló, magát DK-sérültnek tartó politikus.

Mi van a fájdalmon túl?

A művész, akinek egész életében a teste volt a vászon, a nyelv, az eszköz, a fegyver, gondolatiságának hordozója, nyolcvanhoz közeledve is az emberi testet vizsgálja. E nagyszabású retrospektív tárlat nemcsak az életmű bemutatására törekedett, hanem egy művészi filozófia összegzésére is.

Az esendő ember felmutatása

  • Simonyi Balázs

Szándékosan az események „peremén” fotózott, úgymond a lényegtelent. Mondogatta: neki akkor kezdődik a munkája, amikor másnak, a hivatásos sajtófotósnak véget ér. A mi munkánk az óriási életművel most kezdődik. Ha lefotózom, a fénnyel becsapdázott valóság nem múlik el, nem hal meg: ez a fotográfus önfeláldozása.