rés a présen

A könnyek szálait kicsomózni

Garami Richárd képzőművész

  • rés a présen
  • 2012. június 30.

Képzőművészet

rés a présen: Hogyan lettél vándorfotográfus, aztán intermédia-művész?

Garami Richárd: Szerencsém volt, hogy találkoztam Zalka Imrével egy elképesztő Mediawave-zárónapon. Fotósként dolgoztam akkoriban, Imréről legendás történeteket hallottam Székesfehérváron, több közvetett, múltbeli párhuzam kötött már minket össze ismeretlenül is. Hamar a segédjének álltam - ő kért fel, ami megtiszteltetés volt -, több évig dolgozhattam vele, és tömény szakmai, de leginkább emberilényegitkaptam tőle a közös lakóautós kalandjaink során. Képzőművészettel 1997 óta foglalkozom, hat évig felvételiztem a képzőre, médiaművészként végeztem, most épp a doktorin tanulok.

rap: Fehérvári művésznek tartod magad?

GR: Bár Budapesten élek több mint tíz éve, de a fehérvári gyökerek erősek, nemcsak azért, mert ott nőttem fel, de azért is, mert érzékeny vagyok a város kulturális atmoszférájára. Hosszú évekig voltam alapítóként aktív tagja két egyesületnek is, melyek underground szellemiségben működtek vagy alternatív helyszíneken megjelenő kulturális bázisokat hoztak létre a nagy fehérvári űrben. Természetesen volt bohém és tápláló a város, ám az idők során rengeteg minden porba hullott és felőrlődött mindebből, az ott élő barátaimnak, pályatársaknak és általában a kultúra fogyasztóinak néha kivételes megpróbáltatásokon kell átesniük. Mindig fontosak voltak a nem hivatalos megnyilvánulások is, így nem csak a megszokott múzeumi vagy galériakörnyezetben találkozhatnak a dolgaimmal a látogatók. Van, hogy egy jobb sorsra érdemes gyárépületben vagy épp egy belvárosi kirakatban.

rap: Mit kell tudni a Kirakatgaléria projektről?

GR: Varga Gábor Farkassal közös ötletünk; 2007 óta foglalkozunk a Fresh Window Kirakatgaléria projekttel, aminek előzményeit meg az életét afreshwindow.b13.hu/ oldalon található blog mutatja be. Egy kortárs művészeti kertként tekintünk a térre, amit gondozhatunk.Több vendégművész rendezett be itt kirakatot, javarészt a fenntartható társadalom és környezetünk témáit érintve. Nagy előny, hogy a kirakati installációk éjjel-nappal látogathatók, azok is beleakadnak a vizuális és tartalmi hálóba, akik esetleg el sem merészkednek egy kiállítótérbe. Hatása kiszámíthatatlan, tehát fontos. Visszajelzések persze a szűk szakmai körből érkeznek, de soha nem lehet felmérni, mit tud okozni egy-egy - gyakorlatilag az utcán megjelenő, kizökkentő, furcsa - installáció. Ahogy egy plakát, képes bevésődni és formálni.

rap: Jelenleg milyen kiállítás látható a Koch László utca 8. alatt található székesfehérvári kirakatban?

GR: "A könnyező kultúrafogyasztó arcképe" napi huszonnégy órában.A mű egyaránt reflektál a szűkebb (város, ország, aktuális kultúrpolitikai problémák) és tágabb értelemben egyaránt érzékelhető, nem szezonális társadalmi, kulturális kérdésekre. A tárgy képi összetevője esetében a minimális festészeti eszközökkel megoldott háttér zöldje a film- és videotechnikában is alkalmazott ún. greenbox hátterének színét idézi.Gondolatban bármilyen hátteret elképzelhetünk a fekete sziluettként megjelenő portré mögött.Az ábrázolás igyekezett minél tágabb teret adni arra vonatkozólag, hogy kit is jelenít meg.Az arckép titokzatos tulajdonsága, hogynem ismerjük a korát, nemét, nemi identitását stb. A könnyeket a padlósíkon elhelyezett két laboreszköz fogja fel praktikusan, így azokat összegyűjtve, konzerválva csodatévő szerként tovább hasznosíthatjuk. A múzeumok éjszakáján hozzá lehet jutni egy könnyosztás keretében például. Peer Krisztián, Garaczi Laci és Czinki Ferenc meg a veszprémi Teleszterion színházi műhely, így együtt és más művek társaságában fejtünk fel meg csomózunk szálakat a kultúra szövetében.

rap: Milyen kiállítás lesz a következő az ablakban?

GR: Borsos Lőrinc:Wonder construction című installációja készül el a múzeumok éjszakájára. Ütős lesz.

rap: Hol máshol lehet találkozni veled és a munkáiddal?

GR: Több műfajban dolgozom, többek közt báb- és játéktervezőként is, képzőművészként időszakosan jelenek meg munkákkal. Legközelebb a debreceni Modem előtt avatjuk majd egy furcsa bicajtárolómat.Még nem tudom pontosan az idejét, készül. Ez egy plasztikai alkotás is, benne van egy török-magyar szimbolikus békemeccs, öregfiúk a játékosok pocakkal - ezek a figurák műgyantából lesznek, a többi meg reciklált bicajalkatrészekből. A régi játszótéri mászókák harsány zománc-vas esztétikája dübörög benne.

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.

Ilyen tényleg nincs Európában

„És jelentem, hogy szeptember elsején be lehet menni a bankba és föl lehet venni a 3 százalékos otthonteremtési hitelt, családi állapottól, lakhelytől függetlenül, és a legfiatalabbak is tulajdonosok lesznek a saját otthonukban. Én nem tudom, hogy ez lelkesítő cél-e bárkinek, de azt biztosan mondhatom, hogy sehol Európában olyan nincs, hogy te barátom, eléred a 18 éves kort, és ha úgy döntesz, hogy saját otthonban akarsz lakni, akkor az lehetséges.”