Kiállítás

A középszerűség diadala

Keretek között – A hatvanas évek művészete Magyarországon (1958–1968)

Képzőművészet

A Magyar Nemzeti Galériában látható, közel 350 művet felvonultató megakiállítás voltaképpen a szocialista realista (szocreál) időszakot követő szocialista modernista (szocmodern) irányzat rehabilitálása, majdhogynem piedesztálra emelése. De sok minden más is. A Petrányi Zsolt által rendezett kiállításnak ugyan van követhető koncepciója, vannak látványos megoldásai, de akad igen sok problémája is.

A címben jelölt keretek (a kiállításhoz írt sorvezető szerint) egyszerre jelentik a hatvanas évek megkérdőjelezhetetlen társadalmi realitását – „a szovjet megszállás, a marxizmus–leninizmus ideológiája, a kommunista párt hatalmi monopóliuma, a politikai rendszer diktatórikus jellege, a polgári szabadságjogok súlyos korlátozása” – és a párt (egész pontosan Aczél György) által vezényelt művészetpolitika három T-vel jelölt mechanizmusát, amely támogatottakra, tűrtekre és tiltottakra osztotta a kulturális élet szereplőit. Ebből is kitűnik, hogy a kiállításon döntően olyan művek szerepelnek, amelyek (illetve alkotóik) megfeleltek a hivatalos, kis lépésekben változó kánonnak (bár itt-ott becsúszik egy-egy tiltólistára tett művész munkája is), illetve olyan munkák, amelyek több mint ötven évig a galéria raktárában „porosodtak”. Az időszak két végpontja a brüsszeli világkiállítás magyar pavilonjának sikere (1958) és valamilyen érthetetlen okból a prágai tavasz (1968) – így valóban el lehetett kerülni a neoavantgárd művészet szerepeltetését (bár a legkorábbi munka 1919-ben készült, és vannak művek a hetvenes évek elejéről is). Mindezt megtámogatták külföldi művekkel, egész pontosan olyan alkotókkal, akik „akár tematikus értelemben, akár a stílust tekintve inspirálták az itthoni művészeket”. Ezzel csak az a probléma, hogy ugyan az olasz antifasiszta művésznek, Renato Guttusónak 1954-ben volt nálunk kiállítása, de csak 1973-ban vásárolt tőle a Szépművészeti Múzeum, s e múzeum grafikai gyűjteményébe is csak 1967-ben került Picasso, 1968-ban pedig a lengyel és a francia anyag. (Grafikák azért szerepelnek, mert a Magyar Nemzeti Galériát pár éve bekebelezte a Szépművészeti Múzeum.)

A kiállítás installálása is a Szépművészeti Múzeumtól megszokott „látogatóbarát” (bombasztikus) trendet követi; a termeken végighúzódó (néhol a művek megtekintését is nehezítő) konstruktivista állványzat („korszerűnek látszó manír”) Jeges Ernő A szénelosztó építése Komlón című, 1963-as munkájáról lép ki a térbe, a tágas terű aulában pedig egy újpesti lakótelepi ház és az oldalát díszítő Kádár György sgrafitto egy az egyes makettje fogadja a látogatókat.

A tárlat hét egységből épül fel – ennek ismertetésétől most eltekintek, mert ezek egyszerre esnek szét még kisebb egységekre, illetve húzódnak át egy másikba. A legjobb a korszak jellegzetes dizájn­jának bemutatása; itt ugyanis megengedett volt modern (absztrakt) elemek szerepeltetése. Felbukkannak a hatvanas évek jellegzetes kaspói, faliszőnyegei, függönyei, látható Orion márkájú tévé és táskarádió, nem beszélve a legendás Mambó orsós magnóról, és megcsodálhatjuk az ipari tömegtermelés jegyében több millió értékesített darabot produkáló Erika (1959) és Gábriel (1958) székeket. Vannak korabeli kereskedelmi plakátok (Kényelmesen élhet – dolgoznak a gépek), művészek által tervezett könyvborítók és illusztrációk teljes skálája (a gyermekkoromat megkeserítő, Hincz Gyula tervezte Zimzizimtől Kassák Lajos Szerelem, szerelem című művén át A csirkehizlalás és a tojástermelés gazdaságossága című könyvig), és belehallgathatunk a kurátor érdeklődési körébe illeszkedő Modern Jazz Antológiába is. Vannak élvezhetetlen (mert néhol alig hallatszó), több filmből összevágott montázsok (itt azért felmerül a szerzői jogok kérdése), és van egy aprócska tabuszoba (csak magyar nyelvűeknek).

A kiállításon végighúzódó, néhol lehangolóan unalmas szocmodern feeling még a jó (mert nem ebbe az „irányzatba” tartozó) műveket is bevonja valami fáradt porral (így simul bele Vilt Tibor és Schaár Erzsébet, Czimra Gyula meg a szürnaturalista vonulat a középszerbe). Maga a szakszó, a szocmodern arra utal, hogy a kultúrpolitika irányítói egy idő után eltűrtek némi „modernkedést”; „az elvont absztrakt forma egyből elfogadhatóvá vált, ha a címében olyasmire utalt, ami a szocialista tematikához illeszkedett” – ezért szerepel olyan sok építkezést „ábrázoló” munka a kiállításon. Nem mintha nem lettek volna más, egyéni utak; ezekből azért párat fel is villant a kiállítás – például a konzervatív realizmus címke alá sorolt, a klasszikus európai tradíciókhoz visszanyúló, jól dekódolható, a fotóhatást és a reneszánsz képi nyelvét egyesítő Mácsai István festményeit (az ő munkája szerepel a kiállítás plakátján).

A hatvanas évek magyarországi művészete az utóbbi években a leginkább kutatott területe a magyar művészettörténetnek. Tény, hogy Petrányi ebben egy egész új interpretációval áll elő. Csak azt nem értem, miért hiszi, hogy e szocreál halmaz „a korszerű művészi kifejezés maradandó formája” lenne – holott érdekes kordokumentum csupán.

Magyar Nemzeti Galéria A épület, megtekinthető: február 18-ig

Figyelmébe ajánljuk

Orálszex: pipa

A prostik (vagy ha ragaszkodunk a képzési jegyzék szerinti megnevezéshez: szexmunkások) életét feldolgozó filmek és előadások olyan provokatívak, nem igaz?

Ebül szerzett megváltás

Hazájában nagy költségvetésű presztízsfilmekkel – Mr. Six; The Eight Hundred; The Sacrifice – szerzett nevet magának a kínai Kuan Hu (Guan Hu), ám Cannes-ban az Un Certain Regard díját bezsebelő Fekete kutya távolabb merészkedik az előbbiek grandiózus léptékétől.

Oroszlán és sakál

  • - turcsányi -

Könyvespolcunk remekműveiből viszonylag ritkán születik remekmívű filmalkotás. Az adaptáció a méltatlanul alulértékelt irodalom felmentő serege: számos lektűr sorsa fordult már jobbra a kamera előtt.

„Nem szabad fel­ülni a riogatásnak”

Trump fellépése után Európának új védelmi korszakra kell felkészülnie, de a kínai elnök is aggódhat az amerikai–orosz közeledés miatt. A Magyar Honvédség korábbi vezérkari főnökét, a NATO déli parancsnokság volt logisztikai főnökét kérdeztük az európai védelmi politika lehetséges irányairól.

A semmi ágán

Január vége óta Európa többet változott, mint előtte húsz év alatt. Az Európai Uniónak és benne Magyarországnak olyan kérdésekre kell most gyors választ adnia, amelyekről azt hittük, még évtizedekig rágódhatunk rajtuk. Lehet, hogy az EU nem áll készen. Magyarország pedig egészen biztosan nem. Csakhogy a történelmet ez egyáltalán nem érdekli.

Közös utak

Tiszteletteljes válaszok Orbán Viktortól, szereplési lehetőség, felvonulások betiltása, közösen használt verőemberek: egyre kevesebb választja el egymástól az ország kis és nagy szélsőjobboldali pártját. Sőt a Fidesz miatt már néha bizonygatnia is kell Toroczkaiéknak, hogy még ők az „igaziak”.

Csúcshatás

Árrobbanás, befektetési célú vásárlás, rali – nagyjából ezeket a kifejezéseket lehetett olvasni az ingatlan­piacról szóló elemzésekben és cikkekben. És hogy mit jelent mindez egy átlagos lakásvásárló számára? Katasztrófát.

A mi stabilizációnk

Éppen három évtizede, 1995. március 12-én lepte meg stabilizációs programjával a pénzügyi csőd küszöbére jutott országot a válságmenedzselésre kiválasztott új pénzügyminiszter, Bokros Lajos, karöltve a jegybankelnökké újból kinevezett Surányi Györggyel.