A litván nemzeti pavilon nyerte el az Arany Oroszlán-díjat

  • narancs.hu
  • 2019. május 11.

Képzőművészet

Ami a Velencei Nemzetközi Képzőművészeti Biennálé legjobb nemzeti kiállításának jár.

Litvánia Sun & Sea (Marina) című projektje nyerte el az 58. Velencei Nemzetközi Képzőművészeti Biennálé legjobb nemzeti kiállításnak járó Arany Oroszlán-díjat a seregszemle szombati eredményhirdetésén, a főkurátori válogatás legjobb művésze pedig az amerikai Arthur Jafa lett –adta hírül az MTI.

Lina Lapelyte, Vaiva Grainyte és Rugile Barzdziukaite Sun & Sea (Marina) című kiállításában egy tengerparti strandot jelenítenek meg performerek: a látogatók hallhatják a hullámok és a motorcsónakok hangját, a strandolók zsivaját, miközben egy kórus énekel.

A zsűri elsősorban a litván művészek szokatlan és újszerű megközelítésmódját díjazta – áll a biennálé sajtóirodája által közzétett indoklásban. A méltatás szerint a zsűri tagjait lenyűgözte a kiállítási tér kihasználásának brechti színpadot idéző eredetisége, de az is, ahogyan a projekt Velence városa és lakói előtt tiszteleg.

Ralph Rugoff főkurátor May You Live In Interesting Times (Élj érdekes időkben) címet viselő válogatásának idei 79 meghívott művésze közül Arthur Jafa nyerte el az Arany Oroszlánt The White Album (A fehér album) című videójával. Mint a zsűri méltatása kiemeli, a film egyszerre "tanulmány, költészet és képmás" a faji megkülönböztetés témájáról.

A nemzeti pavilonok közül Belgium Mondo Cane (Kutyavilág) című kiállítását jutalmazták különdíjjal.

A főkurátori kiállítás legígéretesebb fiatal művészének járó Ezüst Oroszlánnal idén a ciprusi Harisz Epaminondát tüntették ki, a mexikói Teresa Margolles és a nigériai Otobong Nkanga pedig különdíjat kaptak.

A Velencei Biennálé életműdíját idén az amerikai Jimmie Durham kapta meg.

A magyar pavilonban Waliczky Tamás Képzelt kamerák című kiállítása látható szombattól a biennálé november 24-i zárásáig.

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.