A litván nemzeti pavilon nyerte el az Arany Oroszlán-díjat

  • narancs.hu
  • 2019. május 11.

Képzőművészet

Ami a Velencei Nemzetközi Képzőművészeti Biennálé legjobb nemzeti kiállításának jár.

Litvánia Sun & Sea (Marina) című projektje nyerte el az 58. Velencei Nemzetközi Képzőművészeti Biennálé legjobb nemzeti kiállításnak járó Arany Oroszlán-díjat a seregszemle szombati eredményhirdetésén, a főkurátori válogatás legjobb művésze pedig az amerikai Arthur Jafa lett –adta hírül az MTI.

Lina Lapelyte, Vaiva Grainyte és Rugile Barzdziukaite Sun & Sea (Marina) című kiállításában egy tengerparti strandot jelenítenek meg performerek: a látogatók hallhatják a hullámok és a motorcsónakok hangját, a strandolók zsivaját, miközben egy kórus énekel.

A zsűri elsősorban a litván művészek szokatlan és újszerű megközelítésmódját díjazta – áll a biennálé sajtóirodája által közzétett indoklásban. A méltatás szerint a zsűri tagjait lenyűgözte a kiállítási tér kihasználásának brechti színpadot idéző eredetisége, de az is, ahogyan a projekt Velence városa és lakói előtt tiszteleg.

Ralph Rugoff főkurátor May You Live In Interesting Times (Élj érdekes időkben) címet viselő válogatásának idei 79 meghívott művésze közül Arthur Jafa nyerte el az Arany Oroszlánt The White Album (A fehér album) című videójával. Mint a zsűri méltatása kiemeli, a film egyszerre "tanulmány, költészet és képmás" a faji megkülönböztetés témájáról.

A nemzeti pavilonok közül Belgium Mondo Cane (Kutyavilág) című kiállítását jutalmazták különdíjjal.

A főkurátori kiállítás legígéretesebb fiatal művészének járó Ezüst Oroszlánnal idén a ciprusi Harisz Epaminondát tüntették ki, a mexikói Teresa Margolles és a nigériai Otobong Nkanga pedig különdíjat kaptak.

A Velencei Biennálé életműdíját idén az amerikai Jimmie Durham kapta meg.

A magyar pavilonban Waliczky Tamás Képzelt kamerák című kiállítása látható szombattól a biennálé november 24-i zárásáig.

Figyelmébe ajánljuk

A bűn nyomora és a nyomor bűne Vadkeleten

Hogy milyen nyomor vezethet el a bűnhöz, amelyben csak némi élelmet vagy egy fél minimálbért sikerül zsákmányolni? Kik az áldozatok és miért hallgatnak? A leszakadó kistérségek sajnos kiváló terepet jelentenek, hogy egy pillantást vessünk a kétségbeejtő helyzetre.

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.