Kiállítás

Arcok, utcák, terek

Megfigyelések – Kim Corbisier munkáiból

Kim Corbisier 27 évesen öngyilkos lett – kiugrott egy erkélyről 2012-ben. Két embert ismertem, aki nekrológot írt róla, vagy szóban megemlékezett életéről és haláláról. Pár év múlva mindketten öngyilkosok lettek.

Corbisier nagy művész volt, fiatal kora ellenére lezárt életművel, írta róla tanára, Halász András. Már egyetemi évei alatt is számos ösztöndíjat kapott (Amadeus Alkotói Ösztöndíj, Erasmus, később a Strabag alkotói díja, majd egyéni kiállítás a Kogart Házban), művei szerepeltek csoportos kiállításokon Moszkvában, Kijevben és Marseille-ben. Színésznőként Cannes-ba is eljutott Pálfi György Nem vagyok a barátod című filmjének főszereplőjeként.

A munkák szempontjából általában mindegy, milyen egy művész(nő) személyisége, Kim Corbisier viszont képzőművészeknél szokatlan módon nagyon is karakteres volt. Egy kislány testébe bújt, pulzáló, impulzív és önmagában bizonytalan, ezért biztonságra vágyó nő, aki úgy került Belgiumból Magyarországra, egész pontosan Nagyvenyimbe, hogy anyja öngyilkossága után (ázsiai) apja magyar nőt vett el. Corbisier csak felnőttként, későn tudta meg származása (anyja) pontos történetét. Corbisier transzkulturális volt (ráadásul, ahogy a fennmaradt felvételeken hallható, mindvégig úgy beszélt magyarul, hogy a kiejtésében érződött a francia anyanyelvvel járó jellegzetes hangképzés).

Az Inda Galériában látható válogatás (Corbisier saját készítésű filmjeit is beleértve) 17 munkát (meg egy „vendégművet”) tartalmaz, melyek 2006 és 2011 között készültek. A kurátor, Kozma Zsolt elsősorban arra törekedett, hogy szemléltesse, „a médium-határokon átnyúlva mennyire koherens egységgé, vagy inkább konzisztensen változó művészi gyakorlattá, nyelvvé, világgá állnak össze Corbisier ma is minden meghatározó szempontból (…) friss és érvényes munkái”, melyekre – a legtöbb esetben – jellemző, hogy egyszerre jelenik meg rajtuk a rajzolt és a festett felület. A művész ösztöndíjai és utazásai során rengeteg felvételt készített, majd erre a kihagyásos, az ürességet és a jelenlétet egyszerre hangsúlyozó nyelvre dekódolva írta át a fényképeken megjelenő motívumokat, az arcokat, az utcákat és a tereket. A képeken minden esetben egy nagyváros hétköznapi jeleneteit ismerhetjük fel: lámpás útkereszteződés, bevásárlásból haza igyekvő emberek, koldusok, hajléktalanok által hurcolt bevásárlókocsik, bankautomata előtt álldogáló alakok, utcaseprők kézikocsival, mozgáskorlátozottak kerekes székkel. A rajzolt alapkép és a kifestett motívumok kapcsolata sosem logikus vagy kézenfekvő, ráadásul ez a szisztéma teljesen összezavarja a megszokott képnézési stratégiákat. Az egész és a rész közti furcsa dinamika eleve ránk kényszeríti a kétféle nézésmódot, a festményeket sosem láthatjuk egészen, vagy a részt figyeljük, vagy az egészt.

Maga a kiállítás koncepciója is erre a (címben is megjelenő és az egyik műre is szó szerint utaló) megfigyelésre fókuszál, egész pontosan a tekintetre. A három részre tagolt (bár néhol az időrenden ugyan felülemelkedő) kiállítás központi eleme a kamerát tartó kezet (a művészt) és annak tárgyát, illetve a megfigyelt, a megfigyelő és a néző viszonyát állítja középpontba. Míg az első fejezetben/részben a megfigyelő (a művész) irányítja a figyelmünket az átlagosból és mindennapiból, az időbe vetettségből kiemelt pillanatokra (Sétány, 2009; Úton, 2009; Madame, 2010), a második kiállítási egységben (Látnak minket) ennél bonyolultabb a helyzet. Az itt szereplő művekben (Capté/Elkapott, 2009; A metrón, 2009; illetve a szelfit festménybe forgató Kim, Gergő, Peti, 2008) a megfigyeltből megfigyelő válik; azáltal, hogy a kép „szereplői” kinéznek a művészre (és persze az ezt „tanúként elszenvedő” nézőre, a művet befogadóra), furcsa feszültség keletkezik. Ebben az egységben szerepel a vendégmű, Czene Márta fotóalapú portréja Kimről – a festmény Kim halála után készült, de a fényképet Corbisier felhasználta több munkájában. Ezek egyike (Önarckép, 2008 körül) már a harmadik egységet vezeti fel – nem kell különösebb pszichológiai képzettség ahhoz, hogy a törékeny alak és a mellette lógó, robusztus és láncos emelőszerkezet viszonyában ne azt lássuk, ami. Borzongató kettősséget, lehetőséget a felemelkedésre (siker) és az ezzel járó embert próbáló munkára. Persze a képek értelmezése mindig kontextusfüggő – tehát a mellé-közelébe helyezett más munkák nagyon is befolyásolják az interp­­retáció milyenségét. Ez az önarckép a 2011-ben készített művek közé került. Ebben az időben Kimnek számos kiállítása volt, sok (egyébként nagy méretű) festményt kellett festenie. A megfeszített munka túl sok volt. Nemcsak a korabeli filmfelvételeken látszik az összeomlás, hanem a megrajzolt művek „kifestésének” fellazulásán, a precizitást felülíró, érzelmes ecsetkezelésen. A harmadik „fejezet” utolsó műve egy videó (Utolsó látogatás, 2009), melyben Kim kórházban haldokló nagyanyját keresi fel. A hang nélküli képsorok szívszorítóan szépek, szinte érezni a gyógyszerek szagát. Más halála, de valahogy mégis az övé – s egyszer majd a miénk is.

Inda Galéria, Bp. VI., Király u. 34., nyitva: április 19-ig

Figyelmébe ajánljuk

Újabb mérföldkő

  • Harci Andor

Mi lett volna, ha 1969-ben, az amougies-i fesztiválon Frank Zappa épp másfelé bolyong, s nem jelentkezik be fellépőnek a színpadon tartózkodó Pink Floyd tagjai mellé?

Vándormozi

  • - turcsányi -

John Maclean nem kapkodja el, az előző filmje, a Slow West (A nyugat útján) 2015-ben jött ki.

Mi, angyalok

Egyesével bukkannak elő a lelátó hátsó részét határoló cserjésből a zenekar tagjai (Tara Khozein – ének, Bartek Zsolt klarinét, szaxofon, Darázs Ádám – gitár, Kertész Endre – cselló) és a táncos pár (Juhász Kata és Déri András).

Új válaszok

A művészet nem verseny, de mégiscsak biennálék, pályázatok, díjak és elismerések rendezik a sorokat. Minden országnak van egy-egy rangos, referenciaként szolgáló díja.

Mintha a földön állva…

Összegyűjtött és új verseket tartalmazó kötete, a 2018-ban megjelent A Vak Remény a költő teljes életművét átfogó könyv volt, ám az új versek jelenlétét is kiemelő alcím a lírai opus folyamatosan „történő” állapotára mutat, arra, hogy még korántsem egy megállapodott vagy kevésbé dinamikus költői nyelvről van szó.

Egyetemes gyávaság

A gyermekvédelminek csúfolt törvény utóhatása borzolta a kedélyeket az elmúlt hetekben a Pázmány Péter Katolikus Egyetemen. Június közepén, még a Pride – azóta tudjuk: több százezres – vonulása előtt cikket jegyzett a Hvg360 felületén az egyetem Pszichológiai Intézetének három oktatója.

Adja vagy nem adja?

A történet népmesei szála szerint Donald Trump a hivatalban eltöltött dolgos nap után hazatért otthonába, ahol szerető hitvese, Melania várta őt.

Vegetál, bezárt, költözik

Az elmúlt másfél évtizedben szétfeslett a magyar múzeumi rendszer szövete. Bizonyára vannak olyan intézmények, amelyek érintetlenek maradtak a 2010 óta zajló átalakulásoktól: vidéken egy-egy helytörténeti gyűjtemény, vagy Budapesten a Bélyegmúzeum – de a rendszer a politikai, s ezzel összefüggő gazdasági szándékokból, érdekekből kifolyólag jelentősen átrajzolódott.

Ítélt az utókor

Szerették őket, így az államosításkor maradt 200-200 hold földjük. Később mégis ku­láknak minősültek az utolsó óföldeáki földes­urak, Návay László és testvére, Aranka. Egy cselédjük házában haltak meg. Kúriájukat most uniós pénzből felújítják. Bérelhető lesz, mint a közeli batidai vadászkastély.