rés a présen

„Hogy megtanuljak hegeszteni”

  • rés a présen
  • 2024. május 8.

Képzőművészet

Szabó Nóra képzőművész

rés a présen: Honey bones címmel csontinstallációt állítottál ki a Lövölde téri Cairo Contemporary kirakatban. Eredeti vagy műcsontok ezek?

Szabó Nóra: A Honey Bones pszeudo csontokat mutat be. Általában a testtel foglalkozom, a test és környezetének viszonya érdekel, valamint a lenyomatok; érintkezés, jelenlét és az idő fogalma. Arra törekszem, hogy kihelyezett nézőpontból vizsgáljam meg az embert. Ez lehet nem emberi, ezért van, hogy vannak a szobrokban olyan jellegzetességek, amelyek rovarokra vagy más állati csontvázakra emlékeztetnek. Olyanok ezek a csontok, mintha egy ismeretlen faj fosszíliáit mosta volna ki a víz a földből, de tűnhetnek úgy is, mint egy még nem létező faj csontjai, úgynevezett technofosszíliák. A szobor testi elváltozásokat mutat meg, és eredetileg a Rianás című, részben a boszorkánysággal foglalkozó projektre készült.

rap: Milyen technikával?

SZN: 3D nyomtatással, PLA anyaggal. A 3D modellezést a témavezetőmtől, Előd Ágnestől tanultam, és egy éve foglalkozom vele önszorgalomból. A műszaki érzékem jelentősen fejlődött, és az idegrendszerem is sokat erősödött közben. Izgalmas technológia, mert nagy szabadságot enged a formák tekintetében. Az installáció úgy néz ki, hogy ezek a 3D nyomtatott csontszerű szobrok fémállványra vannak applikálva úgy, mint a természettudományi múzeumokban a dinoszauruszcsontok. Az állványok hegesztésében apukám segített, de a bakancslistámon van, hogy megtanuljak hegeszteni.

rap: Milyen kiállítóhely ez?

SZN: A Cairo Contemporary a Parallel Művészeti Alapítvány kiállítóhelye, inkább project space. Különlegessége, hogy kék tér, ami nagymértékben befolyásolja az alkotói attitűdöt, és az is, hogy ez egy éjjel-nappal megvilágított kirakat, ahol a járókelő közvetlenül találkozik a művészettel. Itt nem létezik a kortárs galériáknál jellemző küszöbfélelem. A névválasztás a 19. század végén a téren üzemelő Cairo Kávéházra utal, amelyet Tichy József sikeres mészárosmester alapított és rendeztetett be keleties hangulatban. A kávézó freskóit Vajda Zsigmond készítette, híres vendége volt Bortnyik Sándor festőművész. A helyiség az erzsébetvárosi önkormányzat tulajdonában van.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.