A lecsó (Színház és finanszírozás)

  • Csáki Judit
  • 2003. január 9.

Képzőművészet

A Krétakör Színház éves működése - hozzávetőleges has szám - nyolcvanmillió lehet. Kellene nekik - támogatásként - a fele, mondjuk. Most kapnak tízet - ami az alternatív színházakra jutó kb. húszból pofátlanul sok, viszont nekik meg ahhoz elég, hogy ne húzzák le a rolót.
Most akkor csapjunk bele. Hadd fröcsköljön.

A Krétakör Színház éves működése - hozzávetőleges has szám - nyolcvanmillió lehet. Kellene nekik - támogatásként - a fele, mondjuk. Most kapnak tízet - ami az alternatív színházakra jutó kb. húszból pofátlanul sok, viszont nekik meg ahhoz elég, hogy ne húzzák le a rolót.

Ha megkérdezné valaki, honnan lehetne kigazdálkodni számukra annyi pénzt, hogy évente mondjuk két előadást létrehozzanak és játsszanak, meg tudnám mondani.

Lassan gomolyog egy újabb vihar lomha előszele a Madách Színház fölött. Az egyik fuvallat abból keletkezik, hogy Kerényi Imre az istennek sem hajlandó nekilátni a kht. létrehozásának - amit pedig, ugye, szerződésben ígért meg, de, mint később mondta, csak viccből. Erre a fönntartónak, a fővárosi önkormányzatnak akkor is lépnie kell majd valamit, ha amúgy esze ágában sincsen mártírt gyártani az egyébként szerintem már erre is totálisan alkalmatlan Kerényiből, aki - mint emlékszünk - utcát szeretne söpörni, ha történne valami, persze a szükséges átképzés után, mert helyből nyilván ahhoz sem ért, de a tévéket odahívja majd, hogy meg kelljen a szívnek szakadni, na, ennyi elég ebből a fuvallatból. A másik része ennek az aktuális gomolynak Az operaház fantomjából kerekedik, amely a Madách Színház következő gigaprodukciója lesz, biztosan jó és hosszú életű, mint a jó és hosszú életű Macskák, amelyben több előadóművész fordult már meg, mint a főiskolán. Viszont nincs az az ép elme, amely szerint ezt a tuti Broadway- és Westend-bizniszt állami támogatásból, adóforintokból kellene kiállítani, majd aranyáron műsoron tartani. A jelmezköltsége elég lenne a Krétakörnek egész évre - hogy konkrét ötletet mondjak, és visszanézzek a kiindulópontra.

Persze ezt a parányi pénzátcsoportosítást már csak azért sem lehetne végrehajtani, mert különféle pénztárcák különféle rekeszeiről van szó. Minisztérium, önkormányzat, Nemzeti Kulturális Alap tartja kézben a bukszákat, és nagy-nagy elszánásnak és még nagyobb szakértelemnek kell összeműködnie ahhoz, hogy az elejétől a végéig újra lehessen gondolni és szervezni az egész színházi finanszírozást, ami momentán úgy rossz, ahogy van.

Hiányzik belőle

az értékszemlélet

- mondjuk az, hogy a főváros, a minisztérium, az NKA a színházakat ne a szükségletek és az érdekérvényesítő képességek mentén pénzelje, hanem a megtermelt (és várható) esztétikai érték arányában. A támogatás ilyenformán elsősorban befektetés - és nem járandóság. (Aki most azt mondja, hogy "na de ki mondja meg azt, hogy mi a jó" meg hogy "minek alapján lehet azt eldönteni" és a többi és a többi, annak mondom, hogy lehet az ilyet tudni kristálygömb és tarotkártya nélkül is.)

Hiányzik belőle az ambíció. Az például, hogy legyen nekünk dinamikus, jó, uniókompatibilis színházművészetünk - ne pedig ez a minimálszinten tartott, defenzív kínlódás, amiben akad azért sok jó dolog, tízszeres energiákkal és annak ellenére. (Ha erre most azt mondja valaki, hogy az egész művelt és műveletlen Nyugat a mi társulatos repertoárrendszerünket irigyli, azt emlékeztetném arra, hogy irigyelték már a háromhatvanas kenyeret meg az ingyenes egészségügyi ellátást is.)

Hiányzik belőle a tájékozottság. Annak tudása - vagy e tudás érvényesülése -, hogy hogyan van ez másutt; azon boldogabb helyeken, ahol ugyan szintén állandó panasz a pénzhiány, de jobban van gazdálkodva a meglévővel. (És aki most azzal hozakodik elő, hogy "nekik könnyű", annak csak annyit, hogy most már vagy most sem könnyű, de amikor elkezdték, tuti, hogy nem volt az.)

Hiányzik a bátorság is végül - ennek az aktuálpolitikai okain kívül történelmi háttere is van. Nem is tudom, mihez kellene nagyobb bátorság: jól megfinanszírozni mondjuk a Katonát, vagy jól elzárni a pénzcsapot egy másik színházban (név és cím a szerkesztőségben). Merthogy természetesen lenne olyan színház, amelyik a támogatás hiányában megszűnne - és akkor most gondoljuk végig, mi van akkor.

Újságcikkek, tévéinterjúk, színésztüntetés - és persze politikai hátszél; hiszen ha ekkora kampány folyik jobbról mostanság az uniós csatlakozás következtében beálló nehézségek választási előnnyé fordítása érdekében, lehet tippelni egy ilyen látványos és hangos szakma kihasználhatóságának a mértékét. Nagy, sok.

Lenne aztán néhány üres színházépület - megannyi kiadható, hasznosítható biznisz. Sok próbaterem, néhány bérelhető játszási hely. Jöhetnének mindazon ígéretesnek és értékesnek minősített, tisztességesen pénzelt csapatok, amelyek most nem tudnak hol próbálni meg játszani. Lenne sok színház - épület nélkül. És lenne több épület - állandó színház nélkül.

Megszűnnének a bérfeszültségek. Hogy mást ne mondjak: Hollósi Frigyes nem szomorkodna magányosan a Dunára néző öltözőjében a Soroksári úton, mert ki se tette volna a lábát a Petőfi Sándor utcából, ha ott is annyi pénzt kapna, mint emitt.

Megszűnne a színházi szociálpolitizálás. A műsorterv folytonos átmaszkírozása. A bemutatókényszer, a repertoár túlduzzasztása. Az egyes előadások kijátszhatatlansága, idő előtti szétesése. Megszűnnének az

áltársulatok,

szaporodnának az igaziak.

Igaz, nem lehetne csak Budapesten egyetlen estén nyolcvan produkció közül választani - de azt a harmincat (vagy hármat) tán érdemes lenne megnézni. Erről a mostani nyolcvanról ugyanis bizton tudhatni, hogy a kétharmada egyetlen fillért és percet sem ér... Lenne biztonság - a támogatott színházak nem hónapról hónapra és évadról évadra léteznének, hanem dotációjukra többéves garanciát vállalna a fönntartók hálózata, mégpedig határozottan nem a kormányzati ciklusok ritmusában.

Ülünk az Eckermannban, színházi és zsurnalisztanépség maroknyi csapata, informális világmegváltás a téma. Alternatív lézengők itt is, ott is - közülük a Krétakör olyannyira kikéri ugyan magának a jelzőt, hogy át sem vette a kritikusok díját. Jordán viszont máris megkínálta őket a leendő színházában: csinálnák ők az első stúdió-előadást. Nemet mondtak - tán alulkínált a Jordán, adta volna az egészet tokkal-vonóval, gondolom én. Meg gondolom azt is, hogy a tehetségnek is az agyára tud menni a totális anomália. Baj lesz a Krétakörrel, baj lesz az Artussal, a Baltazárral, a Mozgó Házzal - és baj van, nagy baj, az üzemszerű működés markáns ellehetetlenülése a város egyik legjobb színházában, a Stúdió K-ban. És baj van ezzel az én föntebbi gondolatmenetemmel is nyilván, ha egyszer ennyire nem történik semmi.

Csapjunk a lecsóba: boldog új évet!

Csáki Judit

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.