A Magyar Alkotóművészeti Közalapítvány megszüntetése

Tálalás előtt szeletekre vágjuk

Képzőművészet

A Magyar Alkotóművészeti Közalapítvány megszüntetésével nem csak a művészek nyugdíjkifizetése vált kérdésessé; azt sem tudni, hogy mihez kezd majd az egyelőre ismeretlen jogutód az alapítvány tekintélyes vagyonával.

Az ántivilágban, amikor a gondoskodó állam a jó magaviseletű művészeket - és a kevésbé rosszakat is - elhalmozta jóságos törődésével, az intézményesült pátyolgatást a Magyar Népköztársaság Művészeti Alapja (MA) végezte. Az alap 1952-ben jött létre - akkoriban a személyazonossági igazolványban nem lehetett foglalkozásként a művész megnevezést feltüntetni, a tagsági viszony valamennyire mégis a művészstátusz előfeltétele volt. A művész alkotásait az alap (az állam) megvásárolta (a hetenkénti ún. zsűrizéseken), és fizetett értük, illetve más módokon segítette az alkotó munkát: díjakat, ösztöndíjakat, műteremlakásokat osztott, kiállított, nyaraltatott. Ehhez tekintélyes vagyon állt a rendelkezésére, többek közt a '48-ban a magángalériák államosításából létrejött Képcsarnok Vállalat (ma: Képcsarnok Kft.) boltjai is. A felvásárolt műalkotásokat az alap külföldön is értékesíthette, a rossz nyelvek szerint az e tevékenységet folytató leányvállalata per tangentem kémkedéssel is foglalkozott. Az alap tagja viszont a tagdíj fizetésével nyugdíjra, illetve nyugdíj-kiegészítésre is jogot szerzett.

A rendszerváltást követően a MA is átalakult. Jogutódja, az 1992-ben létrejött Magyar Alkotóművészeti Közalapítvány (MAK) a Magyar Alkotóművészek Országos Egyesületével (MAOE) működött szimbiózisban. Ez utóbbinak valamennyi MA-tag a tagjává vált. A MAOE volt a MAK vagyonának kedvezményezettje; a vagyont illető minden kérdésről a közalapítvány kuratóriuma határozott. A MAK a magyar irodalom, képzőművészet, iparművészet, fotóművészet és zenei alkotóművészet számára, illetve a művészek részére biztosított támogatást, kezelte a közalapítványi vagyont, működtette az alkotóházakat, műtermeket, és kijelölte a műteremlakások bérlőit; művészeti pályázatokat, díjakat és fiatal művészeket kellett támogatnia, kiállítási és értékesítési lehetőségeket teremtenie. Nem utolsósorban pedig nyugdíjat folyósított a művészek számára. A MAOE részben a MAK-tól, részben az Oktatási és Kulturális Minisztériumtól kapott támogatást; a MAK az államtól neki járó pénzen kívül a tulajdonában álló, általában kis nyereséggel működő Képcsarnok Kft.-ből, a martonvásári Akadémiai Nyomdából és néhány bérbe adható ingatlanból szerzett elenyésző pluszjövedelmet. Bérbe kizárólag olyan ingatlanokat adhatott, amelyeknek semmilyen alkotói használata nem volt elképzelhető - például üres telket parkolónak.

Amikor 2007-ben megalakult a MAOE utolsó, héttagú kuratóriuma, első határozatukban úgy fogalmaztak: a cél az, hogy két éven belül megszűnhessenek, vagyis egyesítsék az egyesületet és a közalapítványt. A kuratórium a köztestületi formát (ez a Magyar Tudományos Akadémia jogállása is) tartotta volna elfogadhatónak. Hiába bombázták azonban az egykori kulturális kormányzatot, a terv nem sikerült. A MAK-MAOE álláspontja azóta sem változott, a Nemzeti Erőforrás Minisztérium azonban a köztestületi formát nem tartja reális elképzelésnek. Mindezt dr. Réthelyi Miklós miniszter ki is fejtette a Lázár János frakcióvezetőnek írt decemberi levelében: "(...) Úgy vélem, hogy a Magyar Tudományos Akadémiához hasonló jogállású, stratégiai jelentőségű új művészeti intézményt csak akkor szabad létrehozni, ha annak közfeladat-ellátásához a jelenleginél jóval kedvezőbbek a körülmények, s a szervezet megalakításához megfelelő vagyoni és költségvetési juttatás is jár. Az ország jelenlegi költségvetési helyzetében azonban ennek nem látjuk a realitását. Meggyőződésem, hogy egy ilyen intézmény esetleges jövőbeli létrehozása nem szűkíthető le a MAOE és a MAK örökölt érdek-képviseleti és finanszírozási problematikájára, hanem a nemzeti kultúra egészét átfogó, a nemzeti kulturális megújulást szolgáló koncepción kellene alapulnia."

Művészkézben

A sikertelen lobbizás után a kuratórium két tagja, Bródy János és Fábri Péter 2009-ben lemondott posztjáról, majd így tett két másik kurátor is. Ezzel a testület határozatképtelenné vált. Új kuratóriumot mindazonáltal nem nevezett ki az alapító, így aztán Bródy és Fábri a mai napig is kuratóriumi tag maradt.

Fábri szerint "az egyik legfontosabb dolog, hogy megóvjuk a közalapítványt a vagyonvesztéstől". A MAK vagyonának része többek között a szigligeti, a balatonföldvári, a zsennyei, a mártélyi, a galyatetői, a hódmezővásárhelyi és a kecskeméti alkotóház, a Képcsarnok Kft. (és annak vagyona, ingatlanjai, országos bolthálózata), műteremlakások, valamint a Magyar Alkotóművészek Háza is. "Túl nagy érték ez ahhoz, hogy ne röpdössenek körülötte mindig." A MAK ingatlanvagyona a legutóbbi, 2007-es értékbecslés szerint úgy 6,5 milliárd forint körül van, s ebbe még nem számoltuk bele a közel 400 műteremlakás bérlőkijelölési jogát.

A megóvás nem lesz egyszerű. L. Simon László, a kulturális és sajtóbizottság elnöke például az Írószövetség új elnökének megválasztásakor arról tájékoztatta a jelenlévőket - s ezt később a Narancsnak is megerősítette -, hogy mindent megtesz azért, hogy a szigligeti alkotóház (ennek értéke a becslés szerint több mint egymilliárd forint) művészkézben maradjon, és az Írószövetséghez kerüljön. Csaplár Vilmos, a Szépírók Társaságának elnöke szerint azonban az elképzelés több mint kérdéses, mert bár a cél valóban az, hogy a szigligeti alkotóház a művészek tulajdona maradjon (s mondjuk ne szálloda legyen belőle), egyetlen szakmai szervezet kezébe adni nem elfogadható, és jogilag is aggályos eljárás. A Képcsarnok Kft. minisztériumi kezelésbe kerülne, míg az Akadémiai Nyomdát értesüléseink szerint az MTA-nak szánják - az üzem gépparkja nem sokat ér, de a telek annál többet. Az indoklás szerint azért az Akadémia kapná a 2007-ben 100 millió forintra taksált vállalatot, mert részesedése van benne - ez azonban mindöszsze egyszázaléknyi.

Bauer István, a MAOE elnöke elmondta, hogy őt december 21-én tájékoztatták a Közigazgatási és Igazságügyi Minisztériumban (KIM) az alapítvány megszüntetéséről - ami akkor már eldöntött tény volt -, illetve arról, hogy a minisztérium tervei között a vagyonelemek szétválasztása és egyes részek új kézbe adása szerepel; a vagyon fennmaradó részei kerülhettek volna a MAOE kezelésébe. Mindez a december 27-i kormányhatározattal részben meghiúsult, amire az alapítvány és az egyesület vezetése gyakorlatilag már nem tudott reagálni: hivatalos értesítést első körben nem is kapott a MAK, csak a sajtóból értesült a határozat részleteiről (jóval később aztán levelet és sajtóközleményt is kaptak - utóbbit azért, hogy kitegyék a megszűnő közalapítvány honlapjára). A Kultúrpolitikáért Felelős Államtitkárság biztosította Bauert, hogy a minisztérium egyben szeretné tartani a MAK vagyonát, csak épp nem az azt létrehozók kezelésében - álláspontjuk szerint ugyanis az állam sokkal jobb gazda lenne.

Teljes ellátás

A MAK megszüntetése azonban nemcsak a MAOE vagyonának sorsát, de a művészek nyugdíját is kérdésessé teszi. Az egyesület közel 7000 tagja közül pillanatnyilag 1149 a nyugdíjas. A tagok a 90-es évek elejéig fizettek jövedelmük alapján járulékot, így jogosultak tb-ellátásra és valamilyen nyugdíjra, illetve a nyugdíjsegélynek nevezett kifizetésre. Ennek összege a tagsági időtől és a befizetett járuléktól függ. A legalacsonyabb kifizetés a mindenkori nyugdíjminimummal egyenlő (ma 28 500 forint), a segélyátlag 70 ezer forint körül van. Azok, akik 1993-ban még nem töltötték be a negyvenedik életévüket, választhattak: vagy (jövőbeni) nyugdíjsegélyt szeretnének kapni, vagy valorizált befizetésüket egy összegben kiveszik. (Ez tehát egy kifutó rendszer, hiszen befizetések már nincsenek.) A MAK eddigi, évi másfél milliárdos támogatásának 85-90 százalékát - körülbelül 1,35 milliárd forintot - fordította nyugdíjkifizetésre.

A közalapítvány hagyatéka a jövőben három - a Nemzeti Fejlesztési, a Nemzeti Erőforrás és a Közigazgatási és Igazságügyi - minisztériumhoz fog tartozni. A NeFMi lapunknak adott tájékoztatása szerint prioritásuknak tekintik a nyugdíjsegélyek biztonságát, és egyetlen alkotóművészt sem hagynak ellátás nélkül: "A tárca kiemelt célja, hogy a közalapítvány megszüntetését követően is az eddigieknél biztonságosabb és kiszámíthatóbb megoldást találjon a nyugdíjsegélyek kifizetésére, és az eddigi kifogásolható rendszert megváltoztassa annak érdekében, hogy a jövőben a művészek nyugellátását az állami nyugdíjakkal egy időben, rendszeresen és pontosan folyósítsák az érintetteknek."

Csupa szép, fényes szó - kár, hogy már az első pillanatban bonyodalmat okozott a nyugdíjak időben történő kiutalása, és jogszabályi garanciák hiányában voltaképp bemondásra kellene elhinni, hogy ezentúl minden rendben lesz.

A közalapítványok alkonya

2010. július 30-án, 1159/2010-es határozatában a kormány előírta 63 állami közalapítvány és alapítvány (a továbbiakban együtt: alapítvány) átfogó felülvizsgálatát (lásd bővebben: Közalapítványok átalakítása - Üres keretek, Magyar Narancs, 2010. október 7.), és felkérte a kormányzati tevékenység összehangolásáért, valamint az állami vagyon felügyeletéért felelős minisztereket, hogy vizsgálják felül azon feladatok ellátásának hatékonyságát, amelyeket az alapítványokhoz rendelnek. A felülvizsgálat megtörtént: ezt követően a kormány tavaly december 27-én 35 állami alapítvány április 30-ig történő megszüntetéséről döntött. A határozatban rögzítik, hogy a felszámolásra ítélt alapítványok céljainak megvalósítására, feladataik ellátására a kormány a jövőben többségi részesedéssel közhasznú szervezetként működő nonprofit gazdasági társaságot kíván alapítani. Ilyen módon az állam kezébe kerül mindaz, ami eddig a közalapítvány kezelési körébe tartozott, és megszűnik a soklépcsős hierarchia, amely az objektív döntéshozatalt biztosította. A közalapítvány vagyonát illető valamennyi kérdésről eddig kuratórium határozott. A nonprofit gazdasági társaság pedig mindenféle külső, civil kontroll nélkül működhet (üzletszerű gazdasági tevékenységet azonban csak kiegészítő jelleggel folytathat). A tevékenységéből származó nyereség a gazdasági társaság vagyonát gyarapítja, a tagok között nem osztható fel.

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.