Ma még csak álom

Dream Island kaszinóberuházás a Hajógyári-szigeten

  • Kovács Dániel
  • 2011. január 13.

Képzőművészet

A kaszinóknak valamiért igen rossz a píárjuk - a magyar polgárok többségében sötét bűnbarlangok képét hívják elő. Nem kivétel a Hajógyári-szigeten tervezett beruházás sem, amelyről azonban urbanisztikai szempontból is érdemes megemlékezni.

A negatív berögződésekben persze szerepet játszhat az elmúlt években beindult három nagy hazai kaszinóberuházás. A bezenyei Eurovegas előkészítése többéves csúszásban van; a legújabb hírek szerint az osztrák hivatalok is beleszólnak. A sukorói King's City a botrány közepén tart, megvalósulásának lassan esélye sincs. Várható volt, hogy a politikai nehéztüzérség beveti a harmadik koncessziós ügyet, a Hajógyári-szigetre tervezett Dream Islandet is. A Jobbik már augusztus végén piszkálgatni kezdte az előző kormány alatt kiemelt beruházásnak minősített projektet - a státusz csakhamar elveszett, Budai Gyula miniszterelnöki megbízott pedig december elsején feljelentést is tett a 32 hektáros terület értékesítése ügyében.

Túl azon, hogy az elnevezésekben a beruházók valamiért nem képesek átlépni a banalitásokon, még egy közös tulajdonsága van a három projektnek. Bár városrésznyi léptékű, több ezer ember szórakoztatására kialakítandó fejlesztésekről beszélünk, roppant kevés szó esik az urbanisztikai és építészeti vonatkozásokról: a beruházók ugyanis nem óhajtják látványtervekkel fárasztani a nagyérdeműt. Így sokáig azt is szinte teljes titok övezte, hogy a Hajógyári-sziget nevét adó ipari létesítmény helyén ki és mit tervez

400 milliárd forintért

Az egykori hajógyár területe 2003-ban került magánkézbe: a Hajógyári Sziget Vagyonkezelő Kft. 66,7 százalékos tulajdonrészét 4,6 milliárd forintért magánosították. Az új birtokos, a Dream Island Consortium többségi tulajdonosa a Plaza Centers nevű cégen át az Elbit Imaging Ltd., illetve annak vezetője, Mordechay Zisser; a kisebbségi tulajdonos az MKB Bank. (Lásd: A fejlődés utolér - Ingatlanberuházás a Hajógyári-szigeten, Magyar Narancs, 2006. március 23.) A római kori Hadrianus-palota romterületét, amely törvényellenesen került ki az állami tulajdonból, 2008-ban, a határidő lejárta előtti napokban az állam visszavásárolta 1,1 milliárd forintért, majd rögtön bérbe is adta a konzorciumnak. Ez a látszólag érdektelen kitérő utólag számos bonyodalomhoz vezetett.

A Dream Island nagyszabású tervei között kaszinókomplexum, szállodák, szórakozóhelyek, jachtkikötő és szabadidőközpont építése szerepel a sziget déli részén. Az engedélyezési tervek elkészítésére a Casiopea Group kapta a megbízást (ebben a 2001 óta működő izraeli-magyar építészirodában készültek többek között az Arena Plaza, az M3 Shopping Center vagy az Új Udvar szándékozott átépítésének tervei).

Az idők során legalább négysorozatnyi látványterv került ki a beépítésről. A dreamisland.hu-ról ma is letölthető kezdeti verziók egy közepes színvonalú floridai üdülőtelep nívóját mutatták. Ezek még a Casiopea bevonása előtt, az Egyesült Államokban készülhettek - mondta kérdésünkre Lázár Gyula, az iroda építész vezetőtervezője. A Casiopea a készen kapott (az önkormányzat által 2006-ban készíttetett) rendezési tervhez alkalmazkodott - a biztonság kedvéért a végsőkig. A területet a megvalósítás majdani fázisai szerint négy részre bontották: az egyes és a kettes a szigetcsúcsot és a műemlék hajógyári épületeket, a hármas a Hadrianus-palota héthektáros telkét, a négyes pedig az 50 százalékban beépíthető, jelenleg üres keleti szigetrészt jelenti. A 4-es területre tervezett beépítés nagyobb része a rendezési tervnek megfelelően a föld alá kerülne, 15-18 méter mélységig, felhasználva a talajszint alá nyúló árvízvédelmi védműveket. A három-négy szint mély beépítésben alul a parkolók, a -2. és -1. szinten pedig a kaszinó, kiállító- és konferenciatermek, a szállodákat kiszolgáló területek lennének - valamint a teherforgalom is itt zajlana az előírásoknak megfelelően. A talajszint fölé szinte csak szállodák kerülnek. A beruházó által kért 2500 férőhelyes színházat a Casiopea a négyes terület déli részére helyezte el; és mivel ott 16 méter a magasságkorlát, ugyanilyen mélyen a földbe süllyesztve. Ezen a területen az elmúlt három évben nagyobbrészt lezajlottak a régészeti feltárások; a talált maradványok közül a Kulturális Örökségvédelmi Hivatal csak két falazott középkori pincét ítélt megtartandónak.

A Casiopea által a négyes területre készített terv 2009 végén elvi építési engedélyt kapott, ebben az évben azonban a beruházó az Elbit Imaging Ltd.-n keresztül újabb építészt vont be az álmodozásba. 2010. augusztus 3-án, a Kulturális Örökségvédelmi Hivatal tanácstermében zajló műemléki tervtanácson pedig a Casiopea már az amerikai Safdie Architects partnereként mutatott be részletterveket, amely az év elején vette át az irányítást a beruházásban.

A palota bekavar

Moshe Safdie, az iroda vezetője és névadója 1938-ban Haifában született, majd szüleivel a kanadai Montrealba költözött. Itt építhette meg első házát, a világhírűvé vált Habitat 67 lakóépületet (1967-ben, a montreali világkiállításra). Irodája ma főként az Egyesült Államokban és Izraelben dolgozik. Jócskán van gyakorlata a nagyméretű, multifunkcionális komplexumok terén, de közreműködött például Jeruzsálem óvárosának helyreállításában is. Az utóbbi évekből ismert munkái a Jad Vasem múzeum gyorsan ikonikussá vált átépítése, illetve a (PPP-szerű konstrukcióban megvalósult) Marina Bay Sands kaszinóberuházás Szingapúrban. Safdie elismertségéről sokat elárul, hogy nemrég életmű-kiállítást rendezett neki a Kanadai Nemzeti Galéria. A megbízás komolyságáról pedig, hogy látványterveit bemutatja az iroda honlapja, illetve a Harvard Design Magazine legújabb számában maga Safdie hivatkozik magyarországi ügyfelekre - a tervcsomag így mindenképp több egyszerű finanszírozócsalinál.

Ezt kérdésünkre megerősítette Dan Bauer, a Dream Island projektmenedzsere is, aki egyúttal nyomatékosította, hogy a Safdie Architects máig a beruházás vezető építésze. Igaz, momentán a háttérbe vonultak - ezt már Lázár Gyulától tudtuk meg. Safdiék a keleti szigetrészen egy mesterséges csatorna köré csoportosították, illetve ugyancsak a föld alá süllyesztették a beépítést; az Óbudához közelebb eső részen pedig a műemlék csarnoksor által meghatározott észak-déli tengely két végére került volna egy-egy meghatározó új épület: az 1600 fős színház és az éttermi és előadótermi funkciókat vegyítő mulató. A komplex elképzelés, amely vitatható részmegoldásokkal, de nagyvonalú eleganciával oldott meg több problémát, két tényezőn bukott el. Az egyik a rendezési terv és szigorú korlátai, amelyek ugyan módosíthatóak, ám ez évekbe telne. A másik a palota telke.

Ott ugyanis az állami visszavásárlás miatt a Dream Island már nem tulajdonos, csak bérlő. Így nem terveznek, és nem is tervezhetnek oda épületet - mondja a Casiopea képviselője a területről, amelyet a beruházó befüvesített, és momentán golfpályaként hasznosít. A helyzetet csak bonyolítja, hogy a helytartói palota környékén utoljára 1998-ban végeztek régészeti feltárást, még a privatizálás előtt, hogy tisztázzák a palotaegyüttes teljes kiterjedését. Átfogó kutatás csak az ötvenes években folyt - a terület egyheted részét érintve. A folytatás esetén várható munkát Havas Zoltán, az Aquincumi Múzeum munkatársa "extrém régészeti feladatnak" titulálja, hisz' a palota teljes törmelék anyaga ott fekszik, a freskókkal díszített falaktól a mozaikos padlókig. A feltárást követő műemléki bemutatáshoz ráadásul a terület vízvédelmét is ki kéne építeni - na, de kinek?

A beruházó saját költségén

vállalja a tervezett múzeum és a régészeti bemutatóhely felépítését, csak a Kulturális Örökségvédelmi Hivatal állásfoglalására vár - szögezte le Dan Bauer. Ennek némileg ellentmond, hogy az illetékes Aquincumi Múzeumot a rendezési terv készítése óta nem kereste senki a Hadrianus-palotával kapcsolatban. A kettes területen momentán a műemlék csarnokok felújítása, egyetlen új tömb és a meglévők közötti üvegtetős sétányok építése valósítható meg - ezek tervezésén dolgozik most a Casiopea. A pluszkiadás, azaz a múzeum és a feltárás csak akkor éri meg a beruházónak, ha biztosra megy a keleti oldalra tervezett kaszinó-szálloda komplexummal is. Ám arról egyelőre nemcsak azt nem tudni biztosan, hogy ki tervezi, hanem azt sem, hogy ki finanszírozza. A Casiopea ide készített terveinek elvi építési engedélye 2011 végéig érvényes - addig el kellene készíteni az engedélyezési terveket, de még a végleges koncepcióról sincs döntés.

A beruházással kapcsolatban, úgy tűnik, egyvalaki nem aggódik - akinek pedig sokak szerint mégiscsak kellene. A Sziget Fesztivál főszervezője, Gerendai Károly úgy véli: a rendezvény és a Dream Island nem zavarná egymást, sőt az új szállodai kapacitás jól is jönne a Szigetnek. Fennakadás legfeljebb a kivitelezés közben fordulhatna elő - szögezi le Gerendai -, az is csak azért, mert a Dream Island vállalta a Sziget főbejárataként használt K-híd teljes átépítését is.

A projektmenedzser a beruházás finanszírozási oldaláról semmit sem árult el kérdezősködésünkre. Szűkszavúan nyilatkozott az építészeti részletekről is, de legalább annyit megerősített: a Safdie-tervekben a sziget déli csúcsára rajzolt, 105 méteres óriáskerék még tervben van.

Két tényezőn múlik hát, hogy a Dream Island projektjéből lesz-e valami: az egyik a finanszírozói háttér, a másik a politikai hátszél. A következő hónapokban eldől, hogy a politikusok más álmokat álmodnak-e, mint a Dream Island konzorcium fejlesztői.

A szerző a hg.hu főszerkesztője.

A cikk a Kortárs Építészeti Központ (KÉK) és a Narancs közti együttműködésben, az NKA támogatásával jött létre.

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."