Interjú

„Áldozatként tekintenek ránk”

Jaszja Homenko divattervező, textilművész

Képzőművészet

Az RCR Khomenko nevű márkájával nemzetközi ismertséget szerző tervezővel a pályájáról, a divat mibenlétéről, az ukrán művészeti szcéna kihívásairól és a női érvényesülés lehetőségeiről beszélgettünk háború idején, Kijivben.

Magyar Narancs: Hogyan kezdtél művészettel, divattal foglalkozni?

Jaszja Homenko: Egyértelmű volt, hogy a művészet érdekel, művészcsaládból származom, már a dédszüleim is alkotó emberek voltak. Szinte minden családtagom a nemzeti művészeti akadémián végzett, viszont amikor rám került a sor, már nagyon megosztó volt ennek az intézménynek a megítélése, hiszen nem jeleskedett innovatív módszerekben, és az egész művészeti közeg bizonytalan és rossz volt. Nem akartam szélmalomharcot vívni, ezért a divattervezés mellett döntöttem, amiben szerepet játszott a szülői akarat is. Végül nem tetszett ez az irány, de 16 évesen nem feltétlenül látod világosan, hogy mivel akarsz egy életen át foglalkozni. Alkalmazkodtam hát, megtanultam a technológiát, és rájöttem, hogy az elsajátított technikákat más területen is tudom alkalmazni. 2011-ben kezdtem ruhákat tervezni; ez egy nagyon menő, felfutó időszak volt az ukrán designéletben. Akkoriban kezdett a színtér kialakulni, arcot kapni, új nevek, új trendek jelentek meg, új divatkorszak kezdődött. Akkor érkeztek először külföldi újságírók Kijivbe.

A régi, fellengzős lokalizmus, a kisvárosiasság nem uralta már a piacot, kialakult egy klassz, fiatal tervezőkből álló közösség. Nagyszerű időszak volt: hihetetlen perspektívák, kurázsi, utazások. És lojális, támogató közönség. Nagyon inspiráló, előrevivő volt ez az együttlét. A Majdan után elkezdett átalakulni, egyre inkább Instagram-sztoris lett a közeg. Minden látványosan fejlődött, a helyi kézművesség átalakult. A helyi termelés és a piac elkezdett erőteljesen terjeszkedni, ami még inkább felgyorsult a háború után. A piac jelenleg túltelített. Tömegek kezdtek érdeklődni a hazai termékek iránt, a piac ehhez igazodott, ami azzal jár, hogy a kezdeti varázs elillant. Az önkifejezés szabadsága, a közvetlenség, ami a kezdetekkor az egész szcénára jellemző volt, eltűnt. Az újrahasznosítás trendivé vált, ami számomra különösen frusztráló volt. Sokan meghamisították az alapgondolatot, a termelésből kiveszett a kísérletezés és a játékosság. A ruhák már nem okoztak akkora örömet, egy szükséges, hiábavaló lépéssé vált a ruhatervezés ahhoz, hogy alternatívát találjak az önkifejezésben. Elkezdtem pszichológiával foglalkozni, hogy megértsem például azt is, miért akarnak az emberek állandóan vásárolni. Elképzelhető, hogy ez a tömeges vásárlási reflex egy automatikus megnyilvánulás, s egyfajta belső feldolgozatlan lelkiállapotra utal. Nem csodálkoztam annyira ezen, hiszen magamon is láttam jeleket: ha valami problémám akad, kényszeresen krémet kell vennem. Azonnal, bármi is történjék. Ha drága, az azt jelenti számomra, hogy nagyra értékelem magam, még akkor is, ha nyilvánvalóan nem is az én bőr­típusomnak megfelelő. Egyfajta küldetésnek éreztem, hogy a divatvilágban beszéljünk minderről, de nem kaptam sem megerősítést, sem megértést.

MN: Hogyan definiálod most magad?

JH: Művészként. Továbbra sem hiszem, hogy jelenleg tervezőként pozicionálhatnám magam, mert jobban érdekel az ötlet maga, mint a termék. Az mozgat meg, hogyan lehet az adott ötletet megvalósítani. Sok olyan kérdést is feszegetek, amelyek szemben állnak a fogyasztás kultúrájával, és ez művészi szemlélet inkább. A problémák, nem pedig a produktumok vannak a tervezéseim fókuszában.

 
A szerző felvétele 

MN: Hogyan hatott erre a folyamatra a háború?

JH: Sokáig olyan érzésünk volt, mintha csak keleten lenne háború, minket nem ért el. Sokan együtt dolgoztak az oroszokkal, aktívak voltak a kereskedelmi kapcsolatok is. Oroszországba utaztunk rendszeresen, orosz kiadványokban is publikáltunk, és valahogy nagyon felületesen fogtuk fel az egészet. Nagyon furcsa erre visszagondolni. A rengeteg halál, a pusztulás közvetlensége döbbentette rá az embereket, hogy valójában nincs ennyi időnk. Ha meg akarsz csinálni dolgokat, akkor most kell megtenned.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.