Kiállítás

Az ismeretlen görl – huncutságok a pesti éjszakában

Az ismeretlen görl – huncutságok a pesti éjszakában címmel nyílt kamarakiállítás a funkcióját mindig újra átgondoló és az előadó-művészetek felé különösen nyitott Magyar Kereskedelmi és Vendéglátóipari Múzeumban. A kicsi, de ügyesen kihasznált tér kétfelé, a dancing és az öltöző irányába nyílik. Az első nem nélkülözi a lépcsőt sem, a görl nyilvános terének legfőbb helyszínét, amin lelépdelve hosszú lába kellően érvényesülhet. Még egy kis bár és egy szeparé is elfért itt, felidézve a húszas–harmincas évek mulatóit és lokáljait. Az elsőben az ismerkedés, a másodikban az ismerkedés második fázisa zajlott – persze az utóbbit a nácik betiltották. A jobb oldali tér az öltözőé, ahol a mindig erőteljesen konformizált, egyenruhába, egyen­sminkbe bújtatott görl arcát, személyét hozzák közelebb. A tényleg nem csak Magyarországon világhírű Arizona, a Royal Orfeum és a többi márka története sajnos ugyanoda fut ki. A húszas évek tombolása később ugyan konszolidálódott, de még ez is sok volt a Németországban és Magyarországon egyre erősödő diktatúrának. A pesti mulatók éjszakai fényben igazi eleganciát magára öltő, valójában kispolgári miliőjének demokráciáját szétzilálta az antiszemitizmus.

Molnár Dánielé az ötlet, hogy a görl méltó kultúrtörténeti figyelmünkre, általa sokat tudunk meg a korról. Ő „komédiásként”, vagyis kabaré- és revüszínpadok előadójaként már letette névjegyét, miközben éppen ebből a témából, a görl kultúr- és természetrajzából írta meg védés előtt álló PhD-disszertációját. Filoszsága (és ironikussága, őszinte anakronizmusa) a kicsit túl­írt szövegű tablókon is megjelenik, ezekre is igaz, hogy kis helyen is rengeteg információt közölnek, de azok pontosak, relevánsak, széles horizontot mutatnak, szinte hibátlanok. Magán- és közgyűjtemények válogatott tárgyai teszik élővé az egész enteriőrt.

Magyar Kereskedelmi és Vendéglátóipari Múzeum, nyitva április 2-ig.

Figyelmébe ajánljuk

Magyar Péter-Orbán Viktor: 2:0

Állítólag kétszer annyian voltak az Andrássy úti Nemzeti Meneten, mint a Kossuth térre érkező Békemeneten, ám legalább ennyire fontos, hogy mit mondtak a vezérszónokok. Magyar Péter miszlikbe vágta Orbán Viktort egyebek mellett azzal, hogy saját szavait hozta fel ellene. Aztán megjött a Ryanair.

A béketárgyalás, ami meg sem történt

De megtörténhet még? Egyelőre elmarad a budapesti csúcs, és ez elsősorban azt mutatja, hogy Putyin és Trump nagyon nincsenek egy lapon. Az orosz diktátor hajthatatlan, az amerikai elnök viszont nem érti őt – és így újra és újra belesétál a csapdáiba.

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Az esendő ember felmutatása 5.6-os rekesszel, 28-as optikával

  • Simonyi Balázs
Az október közepén elhunyt Benkő Imre az autonóm fotóriport műfajában alkotott, a hétköznapiból metszett ki mintákat, és avatta az átlagost elemeltté. Méltóságot, figyelmet adott alanyainak, képeiről nyugalom, elfogadás és az ezredforduló évtizedeinek tömény lenyomata világlik.