„A nosztalgia időpocsékolás” - Marina Abramović performanszművész

Képzőművészet

Tavaly novemberben ünnepelte hetvenedik születésnapját a kortárs művészet szuper­sztárja, akiért egy éjszakát is hajlandók sorban állni a rajongók, csak hogy mélyen a szemébe nézhessenek. Ez alkalomból egy memoárral köszöntötte fel magát, és egy 700 fős bulit csapott a Guggenheim Múzeumban. Mindeközben arra is talált időt, hogy a kérdéseinkre e-mailben válaszoljon.

Magyar Narancs: A hetvenes években a Rhythm című performanszsorozata során igazán vad és önveszélyes dolgokra ragadtatta magát. Kést döfködött az ujjai közé és sokszorosan megvágta magát. Egy égő, ötágú csillag közepébe feküdt, és eszméletét vesztette az oxigénhiánytól. A Lips of Thomas című performansza során pedig egy ötágú csillagot vágott zsilettpengével a hasába. Ha visszatekint ezekre, nem kísérti meg a gondolat, hogy túl messzire ment?

Marina Abramović: Hogy túl messzire mentem volna? Még csak a gondolat sem merült fel bennem soha. Valahányszor egy-egy új performanszra készültem, mindig nagyon is konkrét koncepció lebegett a szemem előtt, és minden koncepcióhoz egy-egy radikális előadásmód társult, de kétség az sohasem.

MN: 1974-ben, a Rhythm 0 performance keretében 72 tárgyat – például kalapácsot, baltát, mézet, rózsát, ostort, szappant, rúzst, láncot, fésűt, fűrészt és egy pisztolyt meg egy hozzávaló töltényt -, kínált fel a közönségének, és a lehetőséget, hogy azt tegyenek a testével, amit csak akarnak. Alaposan elfajultak a dolgok, nem sok híja volt, hogy a pisztoly el is süljön. Ha ma tenné ki magát a közönség kénye-kedvének és erőszakos hajlamainak, lehet, hogy valóban el is sülne?

MA: A hetvenes években pont ugyanannyi kockázattal kellett számolnom, mint amennyivel ma kéne szembenéznem. Semmivel sem többel vagy kevesebbel. Akkor is fennállt a lehetősége annak, hogy valakinek elborul az agya és a pisztoly elsül, és most is fennállna a lehetősége, hogy valaki használná is a pisztolyt.

false

 

Fotó: Getty Images

MN: A Rest Energy című performansz során a partnere (Ulay) egy nyílvesszőt szegezett a szívének; nem sok kellett volna, hogy a megfeszített íjból kilőjön a nyíl, és a szívébe találjon. Érdemes az életünket áldozni a művészetért?

MA: Igen, érdemes. A művészet ér annyit, hogy azért akár az életünket is feláldozzuk. Ha bármit komolyan vesz és komolyan csinál az ember, a művészetet vagy bármi mást, azt csak­is egyféleképpen érdemes csinálni: el kell menni a falig. Olyan sokszor kihívtam már a sorsot magam ellen, és látja, nemcsak hogy életben vagyok, de élek és virulok.

MN: Az sem jelentett az átlagosnál nagyobb kockázatot, amikor egy jól megtermett kígyó tekergett a testén?

MA: Ugyanolyan esélye volt annak, hogy valami félremegy a kígyóval, mint a többi performanszom során kígyó nélkül. De valahogy sosem ment félre semmi.

MN: Szülőhazája, Jugoszlávia szétesésére és a délszláv háborúra a Balkan Baroque című performanszával reagált. Nemrég az ugyancsak ’46-os születésű Rade Šerbedžija arról mesélt nekünk (Jugoszlávia maga volt a földi paradicsom, Magyar Narancs, 2016. április 24.), hogy mennyire hiányzik neki a régi Jugoszlávia. A jugó nosztalgia önt is megkörnyékezte?

MA: Én sosem nézek visszafelé! Ha az ember folyvást visszatekint, azzal épp azt lehetetleníti el, hogy a jelenben éljen. A nosztalgia színtiszta időpocsékolás.

MN: A különböző performanszai emlékét nemcsak fotók és videók őrzik, de hátramaradt hegek és sebhelyek is. Tud úgy a testére tekinteni, mint más a szakmai önéletrajzára?

MA: Ezek a vágások és sebhelyek nem jelentenek számomra semmit, nem figyelek rájuk, mert ezek mind múltbéli dolgok. Nemrég fejeztem be a Walk Through Walls című memoáromat; ennek a könyvnek a megírása végre megszabadított a múltam valamennyi emlékétől. Most már szabad vagyok, hogy magamhoz öleljem a jövőt.

MN: A New York-i MoMa 2010-ben The Artist Is Present címmel nagyszabású retrospektív kiállítást tartott az életművéből. A kiállítás ideje alatt ön egy asztalnál ülve fogadta a látogatókat, akik némán szemezhettek Marina Abramovićtyal, ha leültek az asztal másik oldalára. Mennyire tartották magukat az egyenlőség elvéhez? Lady Gaga és James Franco ugyanúgy kiállta a sort, mint más földi halandó?

MA: Először is, Lady Gaga nem ült le velem szemben, de sokat tett azért, hogy jelentős figyelem irányuljon arra, amit csinálok. Hogy James kiállta-e a sort, azt nem tudom. Egész idő alatt minden energiámmal a performanszra koncentráltam, a sor alakulása kívül esett a látókörömön.

MN: Dühíti az életkora, hogy betöltötte a hetvenet? Nem érzi úgy, hogy beszűkíti a művészi mozgásterét, hogy bizonyos dolgokra fizikailag nem képes már?

MA: Nem hinném, hogy a korom bármiben is hátráltatna. Ami engem illet, én lelkesen üdvözlöm a hetvenet. Ami pedig a jövőhöz való viszonyomat illeti, a leghelyesebb, ha az ember megalkotja a saját virtuális avatarját, amely minden olyasmire képes, amire az ember teste már nem.

MN: Egy interjúban megvallotta, hogy annak, amit elért, a legnagyobb ára a magányosság. „Nőként majdhogynem lehetetlen egy párkapcsolatot fenntartani. Egyszerűen túl sok vagy mindenkinek…” Ez csak a saját életére vagy általában a női művészekre vonatkozik?

MA: Nem tudom, hogy másra is vonatkozik-e, de azt tudom, hogy nem egy női művésztől hallottam már, hogy ismerős számukra az élmény, amit magammal kapcsolatban leírtam.

MN: A férfiak jobb helyzetben vannak?

MA: Nem, egyetlen férfi sincs jobb helyzetben. Mindannyiunk élete véges, ez alól nincs kivétel. Egy nap mindannyian meghalunk.

MN: Mint mondta, mind Lady Gaga, mind Madonna sokat kölcsönöz a különböző művészetektől, de a lényeges különbség kettejük között, hogy Madonna nem ismeri el a forrásait. Előfordult, hogy Madonna öntől is kölcsönvett valamit?

MA: Nagyon szerencsésnek mondhatom magam, mert Madonna még sosem vett tőlem kölcsön semmit. Legalábbis eddig még nem értesültem ilyen esetről.

Figyelmébe ajánljuk

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van. Teátrálisnak teátrális, végül is színházban vagyunk.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.

Delejező monstrum

Egy magyar regény, amelyben alig van valami magyar. Bartók Imre legújabb – nem is könnyű összeszámolni, hányadik – könyvének főszereplője a harmincas évei elején járó francia Damien Lazard, aki két év alatt szinte a semmiből robban be a nemzetközi profi sakkvilág szűk elitjébe, üstökösszerű felemelkedése már a világbajnok kihívóját sejteti.

Hatvanpuszta két hintája

Hatvanpuszta két hintáját nem Hatvanpusztán, hanem Budajenőn lengeti a szél egy takaros portán, vagyis egy takaros porta előtt, ez még nem eldöntött száz százalékig.

Két akol

Magyar Péter azt mondta a 444 élő műsorában, hogy egy válságban lévő országban a választási törvény módosítása nem fér bele az 50 legfontosabb kérdésbe. Amennyiben jövőre ők győznek, az éppen annak a bizonyítéka lesz, hogy még ebben az egyfordulós rendszerben, ilyen „gusztustalan állami propaganda” mellett is lehetséges felülmúlni az uralkodó pártot.

„Saját félelmeink rossz utakra visznek”

Kevés helye van kritikának Izraellel szemben a zsidó közösségben. De vajon mi történik a porba rombolt Gázában, és miben különbözik az arab kultúra az európaitól? A Hunyadi téri Ábrahám sátra zsinagóga vezetője egyenesen beszél ezekről a kérdésekről.

Szenes Zoltán volt vezérkari főnök: A NATO-nak át kell vennie a drónvédelemmel kapcsolatos ukrán tapasztalatokat

A NATO alapvetően jól reagált az orosz csali drónok lengyelországi berepülésére, de az eset rávilágít arra, hogy a szövetség még nem készült fel a dróntámadásokra. A NATO-t politikai széttagoltsága is hátrányba hozza az orosz hibrid hadviselés elleni védekezésben – erről is beszélt nekünk a védelmi szövetség déli parancsnokság volt logisztikai főnöke.

„Előbb lövetem le magam, mint hogy letérdeljek”

Az elmúlt fél évben háromszor is országos hír lett Szolnok ellenzéki – MSZP-s – polgármesterének fellépéséből, egy tömegverekedés után például Pintér Sándor belügyminisztertől kért rendőröket a közbiztonság javításáért. Fideszes elődje örökségéről, Szolnok helyzetéről és a nagypolitikáról kérdeztük a 43 éves városvezetőt.