Bárka Színház: Ebgondolat (Kárpáti Péter: Díszelőadás )

  • - brill -
  • 1997. november 27.

Képzőművészet

Aki az előadásra jegyet vált, egy csapásra a régen várt ünnepség résztvevőjévé válik - amint elfoglaljuk a helyünket, egy orvosegyetemi előadóteremben, jelesül a Pasteur Lajos (sőt, az előadás egy pontjától Pásztor Lajos) Intézet 1904-es budapesti avatásának kutatási eredményeket összegző díszelőadásán találjuk magunkat. Ez a vissza és előre egyaránt tekintő elemzés nagyjából egy évszázadot ölel fel: pozitivista aprólékossággal számol be (az idő homályába is) veszett állatok horrorisztikus támadásairól, az egyre gyarapodó kórisméről és következményeiről, történelmi távlatokat nyit a viktimológiában, s az önmagát nem kímélő, ellenszenves tudós arcélének precíz megrajzolásán át a jelen elevenjére tapintó (szó szerint) velős megállapításokig jut. E különös virológiai időutazás során népek, csoportok és egyének sorstragédiáinak válunk - olykor aktív - szereplőivé. A kötél, amibe kapaszkodva végigbotorkálhatunk ezen az izgalmas, tarka és veszélyes pályán, az ebdüh (rabies, veszettség) kórtörténete, és a legyőzéséért vívott, sok-sok (vér)áldozattal járó harc.

Aki az előadásra jegyet vált, egy csapásra a régen várt ünnepség résztvevőjévé válik - amint elfoglaljuk a helyünket, egy orvosegyetemi előadóteremben, jelesül a Pasteur Lajos (sőt, az előadás egy pontjától Pásztor Lajos) Intézet 1904-es budapesti avatásának kutatási eredményeket összegző díszelőadásán találjuk magunkat. Ez a vissza és előre egyaránt tekintő elemzés nagyjából egy évszázadot ölel fel: pozitivista aprólékossággal számol be (az idő homályába is) veszett állatok horrorisztikus támadásairól, az egyre gyarapodó kórisméről és következményeiről, történelmi távlatokat nyit a viktimológiában, s az önmagát nem kímélő, ellenszenves tudós arcélének precíz megrajzolásán át a jelen elevenjére tapintó (szó szerint) velős megállapításokig jut. E különös virológiai időutazás során népek, csoportok és egyének sorstragédiáinak válunk - olykor aktív - szereplőivé. A kötél, amibe kapaszkodva végigbotorkálhatunk ezen az izgalmas, tarka és veszélyes pályán, az ebdüh (rabies, veszettség) kórtörténete, és a legyőzéséért vívott, sok-sok (vér)áldozattal járó harc.

Kalauzunk, dr. Hőgyes Endre (a nyíregyházi Gazsó György adja) afféle magányos hős, hol Cipollaként a gyomrunkat, hol Don Quijoteként a könnyzacskónkat rándítja görcsbe, ha szabad egy orvosi témájú darabbal kapcsolatban ezzel az anatómiai nonszensszel élni - a hatása mindenképpen zsigeri, elemi erejű, hogy aztán az előadás végére mindannyiunk számára ismerős, jobb sorsra érdemes, ízig-vérig magyar, tehát a saját korlátoltságán és pénzhiányon elvérzett, keserédesen kiábrándult kutatóvá "tisztulva", két mondattal helyre tegyen bennünket időben és térben. (Gazsó teljesítménye a bevágott szöveg mennyiségét tekintve is nagyon tiszteletreméltó.)

A Díszelőadás szereplői tehetséges színművészek. Mind. Nagyon jó a léleknyomorított Maritól a dögös Kóbor Vírusig mindent eljátszó, Pesten régen látott Spolarics Andrea, a sírnivalóan ártatlan, nyílt szívű és mindenre kapható Tóth József (ez a karakter már a Bábelnában is nagyon ment neki). Mucsi Zoltán? A Díszelőadásban nyújtott alakításai, a sarmőr pszichiáter éppúgy, mint az izzadó tenyerű, zavarodott diák az előadás csúcspontjait jelentik.

A színen megjelenő valamennyi (csoportos) szereplőnek arca, személyisége, sorsa van, legyenek bosnyák menekültek, beteg nyulak vagy vírusok: mindannyian megérdemelnék, hogy név szerint kiszerkesszük őket.

Az előadásnak érdeme még, hogy a díszlet (Galambos Péter) és a jelmezek (Szilágyi Enikő) megnyugtatóan egyszerűek: szervesen illeszkednek, pontosak és funkcionálisak - nem lassítják, hanem szinte észrevétlen szolgálják a cselekményt, és hál´ isten, mentesek az egyszerűséggel manapság kart karba öltve járó szegényszagú megoldásoktól éppúgy, mint az ugyancsak divatos és percekig tartó átdíszletezést igénylő gigantomán törekvésektől. Az előadást átlengő finom zenék Faragó Béla válogatását dicsérik.

A darabot a szerző és a rendező (Simon Balázs) közösen vitte színre. A Díszelőadás a Bárka első önálló produkciója. Sokat ígérő kezdet. Megtekintését különösen azoknak ajánlom, akiknek a készülő állatvédelmi törvénnyel kapcsolatban illúzióik vannak.

- brill -

Figyelmébe ajánljuk

Magyar Péter-Orbán Viktor: 2:0

Állítólag kétszer annyian voltak az Andrássy úti Nemzeti Meneten, mint a Kossuth térre érkező Békemeneten, ám legalább ennyire fontos, hogy mit mondtak a vezérszónokok. Magyar Péter miszlikbe vágta Orbán Viktort egyebek mellett azzal, hogy saját szavait hozta fel ellene. Aztán megjött a Ryanair.

A béketárgyalás, ami meg sem történt

De megtörténhet még? Egyelőre elmarad a budapesti csúcs, és ez elsősorban azt mutatja, hogy Putyin és Trump nagyon nincsenek egy lapon. Az orosz diktátor hajthatatlan, az amerikai elnök viszont nem érti őt – és így újra és újra belesétál a csapdáiba.

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Az esendő ember felmutatása 5.6-os rekesszel, 28-as optikával

  • Simonyi Balázs
Az október közepén elhunyt Benkő Imre az autonóm fotóriport műfajában alkotott, a hétköznapiból metszett ki mintákat, és avatta az átlagost elemeltté. Méltóságot, figyelmet adott alanyainak, képeiről nyugalom, elfogadás és az ezredforduló évtizedeinek tömény lenyomata világlik.