Embersport: Öt és feles ((Csépapír, csétúra))

  • - csésajó -
  • 1997. november 27.

Képzőművészet

Nem volt öltöző, az uszodában kellett vetkőzni, mi játszunk fekete sapkában, röhej, a pályán is, ez a csapat már kész, röhej. Mert pálya még van, csépapír, éjjel a Királyerdőből ide csörtetnek a vaddisznók, az öt és felesre, lefekszenek a sárba. A mi kapusunk bezzeg nem fekszik le, viszont nem is vetődik. Hogy is nézne ki, kapus létére, a meze! Kikapunk hat góllal, szaunázni nem akarnak?, levegőnk elfogyott, büfé van?, na, majd ott. Hábé, a szomorú csöndet kihasználva petíciót adok körbe, tiltakozunk, hogy az NB I-et az öregfiúk bajnokságához hasonlítsák, aláírás: tisztességben megőszült, -hízott, -kopott, -bűnhődte már e, helyes válasz aláhúzandó, öregfiúk. Persze nem huzigálnak, anyátok, morogja balhátvédünk, nem tudván, hogy klasszikus(ok)tól idéz. Mindenki menekül a szigetről, csak mi maradunk Csepelen Ferivel, aki oly zseniálisan játszott beállóst Tétényben, de föltűnik a pálya minden pontján, ám leginkább a kocsmákban, csöndes viselkedésével. Elvitetjük magunkat a csapat legjobb autójával a papírgyári kocsmáig, Vörös Csepel, vezesd az autód, mindenhol egy üveg sört iszunk, ketten, vagy csak pohárral, már itt se tartjuk be, félünk, párocskának néznek ki bennünket, és jól meg. Csak kéregetéssel zaklatnak, látták az autónkat?, nem adunk, aki ad, azt is kidobom, rikácsol (ahogy kell) a kocsmárosné, de nem ezért nem. Kocsmában soha. Minket nem kell, kidobni, kihörpintjük, úgy látszik, nem eléggé, a kötöttsapkás megissza a maradékot, arany ászok, megjöttek a fasza srácok. Túrajelzés: tovább az adyendrén (ez a magyar ramadan), Feri fölmutat a tizedikre, szülei most a konyhában ülnek és róla beszélgetnek, kedvest, szépet, mit sem sejtve. A Duna utcában rejtett kincs, neve Ilyenavilágonnincs kocsma, avagy Korcsma a neobarakkhoz, fatákolmány, ám benn a boldogság, mostanában 42 kiló, bor (?) mellett könyököl.

Nem volt öltöző, az uszodában kellett vetkőzni, mi játszunk fekete sapkában, röhej, a pályán is, ez a csapat már kész, röhej. Mert pálya még van, csépapír, éjjel a Királyerdőből ide csörtetnek a vaddisznók, az öt és felesre, lefekszenek a sárba. A mi kapusunk bezzeg nem fekszik le, viszont nem is vetődik. Hogy is nézne ki, kapus létére, a meze! Kikapunk hat góllal, szaunázni nem akarnak?, levegőnk elfogyott, büfé van?, na, majd ott. Hábé, a szomorú csöndet kihasználva petíciót adok körbe, tiltakozunk, hogy az NB I-et az öregfiúk bajnokságához hasonlítsák, aláírás: tisztességben megőszült, -hízott, -kopott, -bűnhődte már e, helyes válasz aláhúzandó, öregfiúk. Persze nem huzigálnak, anyátok, morogja balhátvédünk, nem tudván, hogy klasszikus(ok)tól idéz. Mindenki menekül a szigetről, csak mi maradunk Csepelen Ferivel, aki oly zseniálisan játszott beállóst Tétényben, de föltűnik a pálya minden pontján, ám leginkább a kocsmákban, csöndes viselkedésével. Elvitetjük magunkat a csapat legjobb autójával a papírgyári kocsmáig, Vörös Csepel, vezesd az autód, mindenhol egy üveg sört iszunk, ketten, vagy csak pohárral, már itt se tartjuk be, félünk, párocskának néznek ki bennünket, és jól meg. Csak kéregetéssel zaklatnak, látták az autónkat?, nem adunk, aki ad, azt is kidobom, rikácsol (ahogy kell) a kocsmárosné, de nem ezért nem. Kocsmában soha. Minket nem kell, kidobni, kihörpintjük, úgy látszik, nem eléggé, a kötöttsapkás megissza a maradékot, arany ászok, megjöttek a fasza srácok. Túrajelzés: tovább az adyendrén (ez a magyar ramadan), Feri fölmutat a tizedikre, szülei most a konyhában ülnek és róla beszélgetnek, kedvest, szépet, mit sem sejtve. A Duna utcában rejtett kincs, neve Ilyenavilágonnincs kocsma, avagy Korcsma a neobarakkhoz, fatákolmány, ám benn a boldogság, mostanában 42 kiló, bor (?) mellett könyököl.

Feri a múltkor is látta, pedig annak két éve, szerinte egész nap itt ül, egy pohár mellett, pisilnie sem kell, csak azért áll föl, hogy embereket lásson. Egy üveg sör, itt meg merjük tenni, három komor kártyázik a biliárdasztalon. A söntésen gyászjelentés, élt 60 évet, ma volt a temetése, tizenegykor, matiné, előmeccs, mars a tarcsiba. Máma már nem. Az asztalnál a nő fogja, nem nézi a poharat, háttal a tévé hűlt helyének, mindennek. Vége. Kifelé megnézem jobban a berácsozott konvektoron kushadó sportszatyrot, adidas, vajszínű és műbőr, nem harap, vigyázza a kocsmát, benne a nőt örök időkig, sátán műanyag kutyusa, tökéletes tamagocsi, etetni sem kell. A nőt se. Mondom, magyar ramadan. Tovább a Duna utcán, egy tulaj kijön a kapuba, két gyanús alak a hétfői estében, a Duna felől, nehogy ránk uszítsa, mert az igazi. Újra az adyendrén, Italbank, ez az én időmben még nem volt itt, azelőtt zöldséges, éljenek a bankok. Persze megint két üveg, egy kaiser és egy zölddréher, törzsközönség körében utálattal elegy érdeklődés. Törzsközönség a pultnál, daidas szabadidő pirosfehérzöldben, falon minden zöldfehér. Törzshelyem nem lesz. Viszont! A szomszédos borozó, melyet utolsó itt-létem (9 év) óta átalakítottak! Tojástartókból az álmennyezet! Vidám, sőt jókedvű társaság a sarokban, mindig, középen egy vadászkalapos különös, különös úr!

És a sarokban fönt a Spektrum tévé megy! Éppen egy ízeltlábú falatoz egy ízeltlábút! Igen! Itt kéne élni.

Átvágunk a játszótérnek álcázott gyakorlótéren, épp most bontanak egy beton pingpongasztalt, a verekedést a csonkokkal folytatják, csonkolnak, szerva ott. A pingpongasztal lába, mint Sztálin csizmája, mindenkit túlél. Irány a Szita. Piciny presszóasztalok, kávézni-sütizni matrónáknak, ámde itten nem azt és nem azok. A híradó és a balhé még nem kezdődött el, itt ma nem is fog, hétfőn szüninap. Lopva az árkádok alatt, most én mutatom a családfényt a nagyszobában, a pianínón is ég a lámpa, kislány a, ott fogsz te. Úgy látszik, már ennyi is megártott, pedig vár az Árpád utca, a bőrgyár melletti hely (bőrgyár, papírgyár, sörgyár), ahol sosincs csapolt. Most se, viszont lehet meccset nézni, ha az embert elzavarják hazulról. Nincs meccs, nem zavartak el. Kikérjük az egy üveget, aztán zavartan el. Gyerünk a Munkásotthonlokára, könyvtár is van, és szabadkőműves-szakkör, a presszó zárva, az étteremben megint két sör, minek ide mára. Előfizetéses ebéd is van, nyugdíjasoknak kedvezmény. Majd holnap visszajövünk. Én már nem akarok visszamenni az adyendrére, a Csepel Bisztróba, Feri un- és vonszol. (Harmadnap, mikor feltámadtunk, váltig állította, én ragaszkodtam [a] Csepelhez.) Innen az események hitetlenül fellassultak, asztalterítők úsznak a magosban, aztán le a - sárga - földre, voltak bizonytalan vécék is, énekszó és tánc, köszöntse. Nő nem volt, csak a Maya, a Tanácsház (nektek: Szent Imre) téren, eszpresszó. Arról nevezetes, hogy itt ért utol bennünket a Munkásotthon pincérnője (tehát mégis volt nő!), mivel nem fizettünk. Szerintünk igen, de jobbnak láttuk (a csékapitányság száz méter), hogy nem. Aztán árnyaink és mi is átestünk a parkon, hugyozás a templomtól és az első világháborús emlékműtől tisztes távolban, és felnézek a kéklő égre én, nem lesz eső-e féltekén, a templom órája kilencet mutat, most kéne elkezdeni. Még komolyan meghányjuk, vetjük, körülnézünk-e a tér kocsmáiban, szerencsénkre jön a hév, s ezzel a mi kis túránk. Szűkebb hazám, mint a persely. A Boráros téren illőn elbúcsúpoharaztunk egymástól, de erre már csak én sem emlékszem. Arra viszont mindketten tisztán, hogy még az adyendrén megfogadtuk: legközelebb a (jó, legyen) Szent Imre térről indulunk, aztán le délcsepelre, egész a temetőig. És a Borároson fejezzük be, ha visszajövünk.

Visszajövünk, mert vár Angyalföld, a Váci út s a Lehel út között, Vámosi János-emléktúra. Találkozunk a Lehel téren, a Rámpában. Sok régi barát. Megyek tovább, járom az utam.

- csésajó -

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van.