Be a sötétbe (Magyar Filmszemle, január 31.-február 5.)

  • Sz. T.
  • 2002. január 31.

Képzőművészet

A "szakma" a Corvinban, a közönség a Puskinban ugorhat neki a tavalyi filmtermésnek, miközben a Kultiplex a versenyből kizsűrizett alkotásokat kínálja. Hat nap a sötétben, hogy aztán a hetediken világosabban láthassunk.

A "szakma" a Corvinban, a közönség a Puskinban ugorhat neki a tavalyi filmtermésnek, miközben a Kultiplex a versenyből kizsűrizett alkotásokat kínálja. Hat nap a sötétben, hogy aztán a hetediken világosabban láthassunk.Igazából csak most ért véget a tavalyi szemle, hogy a kritikusok kiosztották 2001-es díjaikat (hármat kapott a Werckmeister, kettőt-kettőt a Torzók, az I Love Budapest és a Paszport, egyet-egyet a Moszkva tér, a Macerás ügyek, az Afta, a Porrajmos és az Ahogy az Isten elrendeli), a statisztikusok pedig öszszegeztek: a forgalmazók előzetes adatai alapján nőtt az érdeklődés a magyar filmek iránt. Reichenberger János, a kulturális minisztérium művészeti főosztályának főtanácsosa szerint 2001 az utóbbi négy év legmagasabb nézőszámát produkálta: 15,7 millióan 10,8 milliárd forintot hagytunk a pénztárakban. A nézőszám 9,5, a bevétel 29,3 százalékkal emelkedett 2000-hez képest. A bevétel növekedése a több néző mellett annak köszönhető, hogy az ország 550 moziterméből már 117 található multiplexekben, ahol drágább az élmény (de jegyezzük fel: a fővárosi multiplexek közül tavaly már be is fuccsolt egy, a Rózsadomb).

Magyar filmet (újat és régit egyaránt) összesen 999 ezren néztek meg (ez 20,4 százalékos növedés). A magyar filmek előadásszáma 37,2 százalékkal emelkedett, ami a bevétel 35,4 százalékos növekedésével összesen 479 millió forintot hozott. Több mint 250 ezren látták az iskolai programként is működő Sacra Coronát, a még 2000 végén bemutatott Meseautó az akkori 80 ezerre 108 ezer nézőt tett rá, 100 ezer körül teljesített a Csocsó és az Üvegtigris, 70 ezer körül a Moszkva tér, 30 ezer körül a Vakvagányok és a Pizzás, 20 ezer körül az I Love Budapest. A többieké: tipikus magyar sors (a részleteket lásd a Bemutatták 2001-ben című keretes írásunkban). Forgalmazóként a Budapest Film tett legtöbbet: négy kivétellel (három Mokép, egy InterCom) az összes új magyar filmet ez a cég mutatta be.

A filmszemle egyik zajos előjátéka, hogy a kísérleti és kisjátékfilmes előzsűri a szemletanács kérésének megfelelően mindössze tizenhat produkciót jelölt a versenybe (a többi információs vetítésen látható). A zsűri egyik tagja, Peternák Miklós a Narancsnak elmondta: nyilvánosan soha nem jelentették ki, nem írták le, hogy a beküldött, megtekintett anyagok minőségéről mi a véleményük, ez ugyanis nem volt a feladatuk. De "ha három ember, aki látott már korábban is filmet, jelentősebb viták nélkül, elég gyorsan, konszenzussal dönteni tud, akkor remekműveket talán nem hagyhatott ki; más kérdés, hogy tévedhetett: ezt döntse el a közönség, beleértve a hozzáértőket."

A válogatás nyomán kialakult helyzet strukturális kérdéseket vet fel a szemle egyes kategóriáit, azok összemérhetőségét, esetleges különválasztását, az előzsűrizés rendszerét, sőt a szemle egész koncepcióját illetően. Mindezekre nyilván nem születnek hamarjában optimális válaszok, ha léteznek ilyenek egyáltalán, de a rágódás csak használhat a jövő évi mustrának.

Mielőtt elindulnak a vetítőgépek, életműdíjat kap Csőke József és Ember Judit dokumentumfilm-rendező, Köllő Miklós dramaturg-stúdióvezető, Schuller Imre rendező-operatőr és Gera Zoltán színművész, Jancsó Miklós pedig megnyitja a közelmúltban elhunyt Árvai Jolán producer, Bederna András fénymegadó, Rutkai Péter gyártásvezető, Simó Sándor és Schiffer Pál rendező és Vajer Tamás díszlettervező emlékére rendezett kiállítást.

Aztán Jankovics Marcell Ének a csodaszarvasról című rajzfilmjével peregni kezd a műsor: 16 kísérleti/kisjátékfilm, 35 dokumentumfilm és 30 egész estés játékfilm (lásd a Harminc egész estés című keretes írásunkat). Utóbbiak elkészítése 3,3 milliárd forintba került, ebből tizenkét produkcióba (nincs köztük a most még nem szereplő Hídember és Bánk bán) 786 millióval szállt be a kulturális tárca. Magántőke és szponzori hitel huszonkét filmet segített világra 721 millió forinttal. A Magyar Mozgókép Közalapítvány szintén huszonkét produkciót támogatott 528,5 millióval, 489,3 milliót pedig a koprodukciók és az Eurimages-támogatta filmek kaptak. A játékfilmes zsűrit Koltai Lajos operatőr vezeti, tagjai Fehér György és Gyarmathy Lívia rendező, Kövesdi Gábor kritikus és Mezey Katalin író, a nem fikciós munkákat elbíráló testület elnöke Korniss Péter fotóművész, tagjai Andor Tamás operatőr és Ferenczi Gábor rendező.

Sz. T.

Bemutatták 2001-ben

Sacra Corona (premier: ápr.): 255 E néző, 84 M Ft jegybevétel

Csocsó (dec.): 102 E néző, 72 M Ft

Üvegtigris (okt.): 96 E néző, 70 M Ft

Moszkva tér (szept.): 73 E néző, 48 M Ft

Vakvagányok (febr.): 35 E néző, 17 M Ft

Pizzás (aug.): 31 E néző, 21 M Ft

I Love Budapest (ápr.): 23 E néző, 10 M Ft

Utolsó vacsora az Arabs Szürkénél (febr.), 12 E néző, 4,8 M Ft

Werckmeister harmóniák (febr.): 11 E néző, 4,3 M Ft

Macerás ügyek (okt.): 10 E néző, 4,2 M Ft

Szalmabábuk lázadása (szept.): 10 E néző, 2,2 M Ft

Feri és az édes élet (máj.): 9 E néző, 2,9 M Ft

Torzók (okt.): 8 E néző, 3,4 M Ft

Paszport (nov.): 8 E néző, 3,1 M Ft

Hamvadó cigarettavég (dec.): 7 E néző, 4,7 M Ft

Egyszer élünk (jan.): 7 E néző, 1,5 M Ft

Csodálatos mandarin (ápr.): 4 E néző, 750 ezer Ft

Cseh Tamás-film (videó; febr.): 4 E néző, 1,6 M Ft

Nexxt (nov.): 4 E néző, 2,2 M Ft

Vademberek (szept.): 3 E néző, 1,7 M Ft

Anarchisták (febr.): 2 E néző, 540 ezer Ft

Ennyiből ennyi (Erdély 1990) (máj.): 500 néző, 180 ezer Ft

Harminc egész estés

(* az elsőfilmesek előtt)

Bacsó Péter: Hamvadó cigarettavég

* Cs. Nagy Sándor: Aranyváros

* Csáki László-Bánóczky Tibor: Az ifjúság megnyugtat

Dér András: A kanyaron túl

Dettre Gábor: Felhő a Gangesz felett

Dobray György: Szerelem utolsó vérig

* Erdélyi Dániel: Előre!

Fekete Ibolya: Chico

Gárdos Péter: Az utolsó blues

Gulyás Gyula: Fény hull...

* Herendi Gábor: Valami Amerika

* Hevér Gábor, Heizler Norbert, Kocsis Gergely, Kardos Róbert, Szőke András: Papsajt

Jankovics Marcell: Ének a csodaszarvasról

Kamondi Zoltán: Kísértések

Koltai Róbert: Csocsó, avagy éljen május elseje

* Lóránt Demeter: Bop

Mihályfy Sándor: A titkos háború

* Miklauzic Bence: Ébrenjárók

Mundruczó Kornél: Szép napok

Palásthy György: Szalmabábuk lázadása

* Pálfi György: Hukkle

Pintér Georg: Szemétdomb

Puszt Tibor: Ibrinkó

Sólyom András: Konfesszió

* Sulyok Kálmán: A kisbéri mecénás

Szabó Ildikó: Chacho rom

Szirtes János, Lugossy László: Tiszta lap

Szurdi Miklós: Vademberek

Tolnai Szabolcs: A szürke gém

Zsigmond Dezső: Hetedíziglen

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."