Kiállítás

Bodóczky István: Do it

  • - dck -
  • 2012. augusztus 5.

Képzőművészet

Nem kérdéses, hogy generációk sorát fordította szembe a vizuális kultúrával a rajzórákon elszenvedett frusztrációk sora, hogy az alkotás kimerül az elsősorban manuális készségeket kívánó kockarajzolásban vagy csendéletek pingálásában. Bodóczky - aki évtizedeken át tanított a "kis képzőben" - művészetpedagógiai munkájának szentelt és A tanítás mint alkotás alcímmel pontosított önálló kiállítása viszont pontosan ennek ellenkezőjét példázza, hogy a művészettel bíbelődni, alkotni öröm, hogy a kreativitást igenis elő lehet bárkiből csalogatni. A cím egy konceptuális "feladatgyűjteményre" utal, és egyben a művésztanár módszerét is jelzi. A falakon többek közt a vonallal, a színnel, a kompozícióval vagy az önarcképpel kapcsolatban felvetett, lenyűgözően koherens és izgalmas rendszerbe illeszkedő problémák és a rájuk adott válaszok (művek) sorakoznak. Egy olyan módszer lenyomatai, amely keretek közé ágyazódik ugyan, de flexibilis, hiszen a tanítványok válaszai is alakítják. Ezért is ajánlotta a kiállítást az őt alakító diákoknak, de a művekből, a partneri és nyitott viszonyból, a párbeszédből kialakuló összkép végső soron a kiváló tanár rugalmasságát és inspiráló hatását dicséri.

Bodóczky azonban nem "csupán" tanár, hanem művész is: elsősorban felfüggesztett, súlytalanul lebegő térplasztikákat, azaz "sárkányokat" készít. A nagyteremben "levitáló" és hálószerűen áttetsző konstrukció címe - Permanent food/Tartós táplálék - Maurizio Cattelan azonos című kiadványsorozatára utal, amelyben különféle magazinokból kiemelt, eredeti kontextusuktól megfosztott képek kerülnek egymás mellé. Hasonlóan épül fel a "sárkány" is: a kiállítás nyitva tartása idején folyamatosan bőre nő, képburokba öltözik: a művész ugyanis számára fontos képtöredéket illeszt a szabálytalan alakú rácsszerkezetbe. Az alkotás, akár a tanítás: változatos és nyitott.

Budapest Kiállítóterem, Bp. V., Szabad sajtó út 5., nyitva július 29-ig

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.